۹۰ درصد سکونتگاههای کشور در معرض خطر بلایای طبیعی

۹۰ درصد سکونتگاههای کشور در معرض خطر بلایای طبیعی

http://www.bananews.irرییس سازمان نظام مهندسی کشور یکی از دلایل عمر کوتاه ساختمان‌های ایران را رعایت نکردن استانداردهای لازم دانست و گفت: ۹۰ درصد سکونتگاههای کشور در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید مهدی هاشمی در جمع خبرنگاران در بیرجند با بیان اینکه عمر ساختمان‌های ایران یک سوم عمر ساختمان‌های کشورهای پیشرفته است گفت: ابنیه یک کشور یکی از شاخص‌های سنجش ثروت آن کشور است. کشور ایران نیز معادل ثروت نفت و گاز خود، ابنیه دارد اما این بناها به جای اینکه هر ۱۰۰ سال تجدید بنا شوند هر ۳۰ سال تجدید می‌شوند که این موضوع به معنای اتلاف سرمایه است.
وی یکی از دلایل عمر کوتاه ساختمان‌های ایران را رعایت نکردن استانداردهای لازم دانست و افزود: باید در طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نظارت، استانداردهای لازم اعمال شود که در این صورت شاید هزینه تا ۲۰ درصد افزایش یابد اما آورده و سرمایه از بین نمی‌رود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: ۹۹ درصد از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند، ساختمان‌هایی با استانداردهای فعلی است و فقط از یک درصد باقیمانده تخلف گزارش می‌شود که این موضوع نیز باید برطرف شود.
هاشمی اظهار کرد: ۹۰ درصد سکونتگاههای ایران در معرض خطر بلایای طبیعی و ۷۰ درصد در معرض زلزله قرار دارند.
وی با اشاره به شناسنامه‌دار کردن ۱۵ درصد از ساختمان های کشور گفت: امیدواریم ظرف پنج سال آینده تمامی ساختمان‌ها که حدود ۱۷ تا ۱۹ میلیون واحد هستند با اولویت ساختمان‌های جدید شناسنامه‌دار شوند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور با تأکید بر شناسنامه‌دار کردن مسکن مهر کشور اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت در تقدم بخش خصوصی رعایت حداکثری مقررات مقاومت ساختمان را داشته باشد که رعایت این موضوع در حال حاضر وجود دارد اما سرعت آن آهسته است.
هاشمی با اشاره به فعالیت کمیته سیما و منظر شهری در سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی گفت: مصوبات این کمیته بومی‌سازی نماهای استان و شهرستان‌ها را تعریف می‌کند و در صورت ابلاغ نمای ساختمان‌ها بومی ایرانی - اسلامی می‌شوند.
وی در رابطه با صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: طبق ابلاغیه رییس جمهور و هماهنگی و تفاهم با هفت دستگاه ذی‌ربط صادرات خدمات فنی و مهندسی با هماهنگی سازمان نظام مهندسی در حال انجام است و در سال جاری حجم صادرات حدود ۲۰ میلیون دلار به ثبت رسیده است.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی با توجه به مرزی بودن سهم عمده‌ای در صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌تواند داشته باشد.
وی گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار مهندس در سطح کشور در نظام مهندسی جذب شده‌اند که از این تعداد ۱۷۰۰ مهندس در استان خراسان جنوبی فعال هستند.
هاشمی اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد مهندسان سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی به ۲۵۰۰ نفر افزایش یابد.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی با کمبود مهندس در رشته‌های شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک مواجه است بنابر این فرصتی برای دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته‌ها فراهم می‌شود.
هاشمی اظهار کرد: سه شهرستان خراسان جنوبی هنوز فاقد دفتر نمایندگی نظام مهندسی هستند که انتظار می‌رود هیأت مدیره استان این بستر را فراهم کند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور هماهنگی و نظارت موجود در سطح استان را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن اصل ۴۴ و برابر ابلاغ رییس جمهور نظارت بر پروژه‌های عمرانی و در اولویت اول پروژه‌های عمرانی استانی توسط نظام مهندسی انجام خواهد شد.
وی تعامل سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی با دستگاهها را مطلوب دانست و افزود: انتظار می‌رود نظام مهندسی این استان به معماری اسلامی ایرانی و شهرسازی بومی مطابق با فرهنگ‌ها و ارزش‌های استان توجه بیشتری کند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور اذعان کرد: معماری بومی در بسیاری از شهرهای کشور دستخوش تهاجمات شده و نیازمند اصلاح است.
هاشمی بیان کرد: هر شهر باید یک نماد و سمبل از معماری خود را با استفاده از تکنولوژی‌های نوین به گونه‌ای داشته باشد که افراد غیربومی را با فرهنگ آن شهر آشنا کند بنابراین از سازمان‌های نظام مهندسی انتظار می‌رود تا این موضوع را در شهرسازی از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مطالبه کنند.
وی از برگزاری همایش مشترک بین سازمان نظام مهندسی کشور و شورای عالی شهرسازی در سال آینده برای معرفی و ترویج اصول معماری شهرسازی اسلامی خبر داد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به استاندارد ساختمان‌های موجود تصریح کرد: هنوز استانداردهای لازم در مصالح ساختمانی رعایت نمی‌شود و امیدواریم تا پایان سال جاری این مصالح استاندارد شوند.

    نظرات