مهاجرت معکوس حجم‌کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را افزایش داده/سردی هوا، عامل کندی کارعمرانی

مهاجرت معکوس حجم‌کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را افزایش داده/سردی هوا، عامل کندی کارعمرانی

http://www.bananews.ir/معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اذعان به اینکه برودت هوا موجب کندی کار عمرانی در مناطق زلزله‌زده خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی شده است، گفت: بخشی از طولانی شدن روند بازسازی مناطق زلزله‌زده، به دلیل مهاجرت دوباره روستاییان به این مناطق است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرتضی اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به عنوان مثال در یکی از روستاها، واحدهای مسکونی ۱۰ خانوار تخریب شده بود، اما دولت ناچار به ساخت ۹۰ واحد مسکونی در این روستا شد. زیرا افرادی که از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند هم دوباره به روستاها بازگشتند و از دولت بازسازی خانه‌های پدری خود را درخواست کردند.
وی با بیان اینکه دولت از محل اعتبارات مدیریت بحران و حوادث (مواد ۱۰ و ۱۲) منابع لازم برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی هزینه کرده است، افزود: علاوه بر این تسهیلات ریالی با کارمزد ۴ درصد در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.
به گفته اکبرپور بر اساس ماده ۱۲، دولت اجازه دارد در صورت وقوع حوادث طبیعی، ۲ درصد بودجه را در امر بازسازی هزینه کند.
وی با بیان اینکه معادل ۳ درصد بودجه کل کشور هم در صورت خشکسالی به امر مدیریت بحران اختصاص می‌یابد، خاطرنشان کرد: به این ترتیب دولت می‌تواند در صورت وقوع حوادث و بلایای طبیعی، سالانه معادل ۵ درصد بودجه کشور را به مدیریت بحران اختصاص دهد. البته می‌توان بخشی از این بودجه را هم در حوزه ارتقای آمادگی برای مقابله با حوادث هزینه کند.

    نظرات