ترکیه با واردات گاز از قزاقستان مخالفت کرد

ترکیه با واردات گاز از قزاقستان مخالفت کرد

http://www.bananews.ir/ترکیه درخواست شرکت گازپروم را برای عقد یک قرارداد ۱۰ ساله واردات گاز طبیعی از قزاقستان رد کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شرکت ترکیه‌ای خط لوله بوتاش در راستای تلاش آنکارا برای کاهش وابستگی به واردات انرژی، درخواست شرکت گازپروم را برای عقد قرارداد ۱۰ ساله واردات گاز طبیعی از قزاقستان رد کرد. شرکت بوتاش با استناد به مشکلات زیرساختی و سیاست‌های انرژی ترکیه این پیشنهاد را رد کرده است.
این مساله به احتمال زیاد باعث خواهد شد گازپروم نتواند از سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه مجوز صادرات دریافت کند.
یک مقام گازپروم فوریه گذشته به رویترز گفت: این شرکت قصد دارد سالانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز قزاقستان را طی یک دوره ۱۰ ساله از طریق خط لوله غربی روسیه که از اوکراین، رومانی و بلغارستان می‌گذرد، وارد کند.
یک مقام بخش انرژی ترکیه گفت: سازمان تنظیم مقررات انرژی ترکیه از وزارت انرژی این کشور خواسته نظر خود را در این مورد اعلام کند، اما به نظر نمی‌رسد این وزارتخانه پاسخ مثبتی به این موضوع بدهد.
ترکیه بیش از ۹۰ درصد گاز طبیعی مصرفی خود (حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب) را وارد می‌کند، اما قصد دارد با استفاده از انرژی‌های هسته‌ای، باد، خورشید و زغال سنگ، وابستگی خود را به واردات انرژی کاهش دهد.
بنابراین تمایلی به امضای قرارداد بلندمدت واردات گاز ندارد.
تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه اخیرا به رویترز گفته بود: دولت به شرکت بوتاش برای خرید گاز طبیعی در بازار آزاد برای برآوردن تقاضای زمستان کمک خواهد کرد.
این کشور ۷۵ میلیون نفری ظرفیت محدودی برای ذخیره‌سازی زیرزمینی دارد و در تلاش است، همزمان با کاهش دما در ماه‌های زمستان، تقاضای بالا را برآورده کند.
مقامات انرژی می‌گویند: سازمان تنظیم مقررات انرژی ترکیه از امسال مجوز کمتری را برای نیروگاه‌های گاز طبیعی به عنوان بخشی از تغییرات به منظور تولید برق از منابع ملی صادر خواهد کرد.
گازپروم هم اکنون تحت دو قرارداد، سالانه ۲٫۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را از طریق خط لوله غربی به ترکیه صادر می‌کند.
ترکیه همچنین از ایران و جمهوری آذربایجان گاز طبیعی و از الجزایر و نیجریه گاز مایع طبیعی (ال ان جی) وارد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه که در آن در حال حاضر تامین کننده اصلی گاز طبیعی و نفت ترکیه است، قرار است اولین نیروگاه انرژی هسته‌ای این کشور را در مرسین در ساحل دریای مدیترانه بسازد. ترکیه همچنین در حال مذاکره با کشورهای دیگر برای ساخت یک نیروگاه دیگر در سینوپ در دریای سیاه و در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک نیروگاه سوم است.

    نظرات