جزییات طرح انتقال پایتخت از زبان یکی از طراحان این طرح

جزییات طرح انتقال پایتخت از زبان یکی از طراحان این طرح

http://www.bananews.irنماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، طرح انتقال پایتخت که اخیرا در مجلس اعلام وصول شده را برگرفته از الگوی برخی کشورهای همسایه ایران دانست که پایتخت سیاسی و اداری آنها از پایتخت اقتصادی‌شان جداست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر تهران همزمان پایتخت سیاسی، اداری، نظامی، فرهنگی و اقتصادی کشور است، این در حالی است که در دنیا مرسوم است که چند نقطه از کشور پایتخت تلقی می‌شوند.

وی افزود: در کشورهای همسایه هم سه کشور پاکستان، قزاقستان و ترکیه تجربه موفقی در این زمینه داشته‌اند و انتقال پایتخت سیاسی و اداری ایران با الگو گرفتن از این کشورهاست، ضمن اینکه تهران کشش جمعیتی پیش از این را از نظر ترافیک سنگین و نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ندارد، لذا شرایط حادی در تهران ایجاد شده چه از نظر ساخت و ساز در دامنه کوه و چه از حیث قرار گرفتن بر روی گسل‌های خطرناک زلزله لذا نیازمند تمرکززدایی از پایتخت و جدا شدن پایتخت سیاسی، اداری و اقتصادی کشور هستیم.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس که از طراحان طرح انتقال پایتخت است، اضافه کرد: در این طرح پیش‌بینی شده که شورای عالی انتقال پایتخت مرکب از ۱۱ نفر و در راس اینها رییس جمهور و معاون اول شکل بگیرد تا ظرف یک سال با پارامترهای علمی، مکان‌یابی کنند و پس از اینکه آن را به نظر مقام معظم رهبری رساندند، پس از تایید آن را به کلیه دستگاه‌ها جهت انتقال اداری و سیاسی کشور ابلاغ کنند.

ابوترابی با بیان اینکه این طرح، یک طرح میان مدت و بلندمدت است، خاطرنشان کرد که تاکنون در دانشگاه دفاع ملی و وزارت مسکن و شهرسازی پیشین و همچنین برخی پایان‌نامه‌های دانشگاهی تحقیقات خوبی در این رابطه صورت گرفته است.

    نظرات