الگوهای بهینه مسکن و معماری ساختمان های مسکونی کشور تدوین شد

الگوهای بهینه مسکن و معماری ساختمان های مسکونی کشور تدوین شد

http://www.bananews.irطرح «تدوین الگوهای بهینه مسکن و معماری ساختمان های مسکونی در شهرهای جدید» از سوی پژوهشگر برگزیده کشور ارائه شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمدرضا بمانیان، مجری این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: طرح «تدوین الگوهای بهینه مسکن و معماری ساختمان‌های مسکونی در شهرهای جدید» به خواست شرکت عمران شهرهای جدید در دو بخش مبانی نظری و مطالعات میدانی انجام شد.
وی افزود: در بخش ادبیات و مبانی نظری طرح، اصول مهم طراحی مسکن و استانداردهای روز دنیا در این زمینه بررسی و تحلیل شد و در بخش مطالعات میدانی نیز خانه‌های سنتی و امروزی ساخته شده در شهرهای جدید مختلف در سراسر کشور به زیر ذره‌بین مجریان طرح رفت.
مدیر گروه‌ معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه الگوهای ارائه شده در این طرح بر اساس پنج اقلیم مختلف در کشور طراحی شده‌اند، خاطرنشان کرد: پس از انجام مطالعات پایه، یک سری اصول برای طراحی مناسب فضای داخلی و خارجی خانه ارائه شد و در نهایت یک الگوی طراحی متناسب با اقلیم‌های مختلف کشور (سرد، گرم و خشک، گرم و مرطوب، گرم و نیمه مرطوب و گرم و معتدل) تدوین شده است.
به گفته این پژوهشگر برگزیده سال ۱۳۹۱، این الگوها به تفکیک آپارتمان‌ها، خانه‌های ویلایی و خانه‌های چند طبقه، تنظیم شده و شامل مواردی مانند رعایت حریم خانواده در طراحی داخلی، رعایت حریم صدا در اجزای مختلف خانه، ارتباط با طبیعت و چشم‌انداز خانه، نورگیری فضا، جایگاه فضاهای خدماتی، بهداشتی، باز و نیمه باز است.
طرح «تدوین الگوهای بهینه مسکن و معماری ساختمان‌های مسکونی در شهرهای جدید» به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده پژوهشی وزارت راه و شهرسازی به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این وزارتخانه در هفته پژوهش راه یافت.
به گفته بمانیان الگوهای ارائه شده در این طرح و اصول و ضوابط تبیین شده در آن در طراحی و ساخت منازل مسکونی در شهرهای جدید نقاط مختلف کشور به کار گرفته خواهد شد.

    نظرات