قابل توجه نظام‌مهندسی

قابل توجه نظام‌مهندسی

http://www.bananews.irرییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به عنوان عالی‌ترین مقام نظارتی در حوزه ساخت‌وساز – بعد از وزیر راه‌وشهرسازی- روزگذشته از یک حقیقت تلخ در این حوزه پرده برداشت: «ما حدود یکسال است که نظارت را بر ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر شروع کرده‌ایم.»

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این گفته مهدی هاشمی به این معنا است که از ابتدای شروع طرح مسکن‌مهر –سال۸۸- تا پایان سال۹۰ یعنی سه سال طلایی در این طرح، هیچ نظارتی از طرف جامعه مهندسی کشور بر این پروژه ملی صرف نشده است.
در این سه سال، مراحل و قسمت‌های مهم و حساس ساختمان‌های مسکن‌مهر همچون احداث فونداسیون، ایجاد اسکلت ساختمان، تجهیزات برقی و الکتریکی و حرارتی ساختمان و از همه مهم‌تر نقشه‌های شهرسازی توسط سازنده‌ها اجرا و پیاده شده است. حال اینکه در همه این مراحل، چرا نظام مهندسی از نظارت معاف بوده است، رییس این سازمان هنوز درباره آن اظهارنظر نکرده است، اما درباره اقرار آقای رییس به عدم نظارت، دو نکته قابل طرح است:
نکته اول؛ اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای بزرگ‌ترین پروژه عمرانی‌ملی به بازی گرفته نمی‌شود و در عین حال مسوولان این سازمان قدرت کافی برای متقاعد کردن دولت به نظارت بر پروژه‌ای همچون مسکن‌مهر را ندارند، چه تضمینی وجود دارد که در سایر ساخت‌وسازها، مهندس بر کارگر و بنا نظارت داشته باشد؟ آیا وضع سایر ساخت‌وسازها هم چیزی شبیه مسکن‌مهر است؟
نکته دوم؛ غیبت اجباری یا اختیاری نظام مهندسی در کارگاه‌های مسکن‌مهر ظرف این سال‌ها را چه کسی جبران کرده و چه نهاد یا شخصیت حقیقی یا حقوقی جایگزین، کیفیت و حسن‌اجرای مقررات ملی ساختمان را در این ساختمان‌ها تضمین کرده است؟

    نظرات