گزارش عملکرد مالی از ساخت‌‌وساز در نیمه‌اول امسال منتشر شد

گزارش عملکرد مالی از ساخت‌‌وساز در نیمه‌اول امسال منتشر شد

http://www.bananews.ir۳۴درصد منابع‌مالی مدیریت شهری‌ تهران از محل صدور مجوز تراکم‌مازاد و ۵۰درصد از محل عوارض‌ساخت تامین می‌شود.
گزارش عملکرد مالی از ساخت‌وساز در تهران نشان می‌دهد در نیمه‌اول امسال به ‌نسبت کاهش حجم ساختمان‌سازی و افت درجه رونق فعالیت‌های ساختمانی، درآمد مدیریت‌شهری نیز از این محل کاهش پیدا کرده اما کماکان بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری‌تهران به عوارض دریافتی از سازنده‌ها وابسته بوده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.irشهرداری‌تهران در ۶ ماه اول امسال ۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان آن را از محل عوارض دریافتی از ساخت بیش از ۱۲۲ هزار واحدمسکونی در این مدت، به دست آورده است.
به این ترتیب در نیمه‌اول امسال ۵۰درصد منابع‌مالی شهرداری را عوارض حاصل از صدور پروانه و هزینه دریافتی بابت صدور مجوز تراکم‌ساختمانی، تامین کرده است.
از سوی دیگر آنچه در نیمه‌اول امسال از محل کل منابع به خزانه مدیریت‌شهری پایتخت وارد شده حکایت از تحقق ۷۱درصدی درآمد پیش‌بینی‌شده در یکسال۹۱ را دارد به طوری که از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد درنظر گرفته شده برای سال۹۱، تا پایان شهریورماه ۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان وصول شده است.
این در حالی است که میزان وصول درآمد از محل ساخت‌وساز‌های نیمه‌اول معادل ۵۳درصد آنچه برای یکسال پیش‌بینی شده، بوده‌است.
در بودجه مصوب امسال شهرداری، مقرر شده بود ۴ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان بابت عوارض صدور پروانه و همچنین مجوز تراکم، عاید مدیریت‌شهری برای تامین منابع هزینه‌های شهر شود که از این رقم، در نیمه اول امسال ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان وصول شده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تحلیل ارقام فوق نشان می‌دهد: با کند‌شدن سرعت ساخت‌وساز در تهران در نیمه‌اول امسال، درآمد حداقلی از این محل، نصیب شهرداری شده اما در مقابل، مدیریت‌شهری توانسته از محل‌های دیگری همچون مالیات و تراکم مازاد‌، مجموع درآمدهای خود را افزایش دهد.
در نیمه‌اول امسال ساخت‌وسازهای مسکونی بعد از رشد ۶۰درصدی در بهار، ۲۰درصد در تابستان افت کرد که نتیجه این کاهش، در درآمدهای شهرداری به خوبی دیده می‌شود.
فروش تراکم در بهترین رتبه
جداول درآمدی شهرداری‌تهران در نیمه‌اول امسال بیانگر وابستگی قابل‌ملاحظه پایتخت به فروش‌تراکم است.
در بودجه امسال مدیریت‌شهری تهران ۲هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان درآمد از محل صدور مجوز تراکم‌مازاد، پیش‌بینی شده بود که در نیمه‌اول سال، ۶۲درصد این رقم –یک‌هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان- وصول شد.
فروش تراکم حداقل ۳۰ درصد منابع‌مالی شهرداری را تامین می‌کند طوری‌که در ۶ماه اول سال جاری ۳۴ درصد کل درآمدهای به‌دست‌آمده، از این محل بوده است.
آنطور که شهرداری اعلام کرده است، در نیمه اول امسال از ۴ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان کل درآمد محقق شده، ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان مربوط به «عوارض صدور پروانه و عوارض تراکم» بوده که سهم عوارض تراکم به تنهایی یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده است.
با این حساب، عوارضی که سازنده‌ها در تهران باید بابت مجوز افزایش طبقه –تراکم- به شهرداری بپردازند، حتی در دوره‌ای که ساخت‌وساز در رکود است هم می‌تواند به کمک منابع‌مالی اداره پایتخت بیاید.

    نظرات