فعالیت‌های عمرانی کشور مرهون تلاش مهندسان/تشکل‌های مهندسی به شرایط موجود بسنده نکنند

فعالیت‌های عمرانی کشور مرهون تلاش مهندسان/تشکل‌های مهندسی به شرایط موجود بسنده نکنند

http://www.bananews.irرئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخش عمده فعالیت های عمرانی کشور مرهون تلاش مهندسان است، اما تشکل های مهندسی هنوز نتوانسته اند زمینه این رشد مناسب را ساماندهی و فراهم کنند.

قزوین- رئیس شورای مرکزی بسیج مهندسان کشور گفت: حرکت مهندسان بسیجی در عمران و سازندگی و نظارت بر کارهای ساخت و ساز قابل تقدیر است و بخش عمده ای از پیشرفت عمرانی کشور مرهون تلاش مهندسان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به مناسبت روز مهندس و گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی و نیز یادبود شهدای مهندس استان ظهر شنبه همایش بزرگ مهندسان استان در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

در این مراسم که احمد عجم استاندار، روح الله عباسپور و داود محمدی نمایندگان مردم بوئین زهرا و قزوین در مجلس شورای اسلامی، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار، عبدالقهار ناصحی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و جمعی از مسئولان استانی و همچنین اعضا و روسای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، معدن و کشاورزی حضور داشتند مهدی چمران با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در سه دهه گذشته اظهارداشت: تقویت مبانی فکری و برنامه ریزی بر اساس ایدئولوژی اسلامی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سایه انقلاب اسلامی محقق شده و جایگاه ما با هیچ کشوری در این زمینه قابل مقایسه نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هر چند فشارهای فرهنگ غرب در کشور همچنان مشاهده می شود اما بخوبی در مقابل آنها ایستاده ایم و از فرهنگ اجتماعی خود دفاع می کنیم و رشد اقتصادی موجب عمران و آبادانی در بخش های مختلف شده است.

چمران بیان کرد: در شرایط کنونی در انرژی هسته ای، نانو تکنولوژی و رشد مقالات علمی نسبت به ۱۵ سال قبل پیشرفت قابل توجهی داشته ایم و در برخی رشته ها در ردیف ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

وی افزود: در تکنولوژی هم رشد خوبی داشته ایم و می توانیم بخوبی خود را اداره کنیم و این رشد فکری و علمی و استقلال کسب شده مرهون انقلاب است. در شرایطی که دشمنان حتی اجازه نمی دهند پول ناشی از فروش نفت را دریافت کنیم و بشدت ما را محاصره کرده اند خوشبختانه پیشرفت های علمی کشور روند خوبی داشته است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تحریم ها موجب شد تا همه نیازهای خود را در داخل بسازیم و امروز در علوم نظامی و دفاعی، پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و مهندسی و تکنولوژی، انرژی برق، نفت، گاز و پتروشیمی پیشرفت مطلوبی داشته ایم.

پیشرفت مهندسی کشاورزی مطلوب نیست

این مسئول پیشرفت مهندسی کشاورزی در کشور را متناسب با ظرفیت و استعداد این حوزه ندانست و تصریح کرد: با وجود زمینه های فراوان و مستعد و کشاورزان متعدد و پر تلاش که حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند بخوبی رشد نکرده ایم و هنوز جای کار زیاد است و باید از روش های سنتی فاصله بگیریم.

چمران گفت: در ساخت جاده و عملیات پل سازی، تونل، جاده هم روند روبه رشدی را تجربه کرده ایم اما در صنعت ساختمان سازی و پایداری و مقاومت ساختمانها هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و بسیاری از ساختمانها در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل مقاوم نیستند.

وی بیان کرد: در حالی که متوسط زمان ساخت بنا در کشورهای پیشرفته هشت ماه است متاسفانه این زمان در کشورمان دو تا پنج سال است که طولانی شدن پروژه ها هزینه ها را نیز افزایش می دهد.

این مسئول یادآورشد: معماری ساختمانها نیز از دیگر چالش ها و مشکلات حوزه ساختمان است که هنوز طرح خاصی در تکنولوژی و معماری شهرها نداریم. این در حالی است که هر شهر باید معماری محلی و بومی خود را داشته و حفظ کند به این موضوع بی توجهیم.

مهارت های ساختمانی استاندارد نیست

چمران همچنین گفت: مهارت های ساختمانی در کشور هنوز استاندارد نیست و از کسانی استفاده می شود که مهارت و تخصص لازم را در این حوزه ندارند که این مسئله باید با آموزش برطرف شود.

وی اظهارداشت: در مهندسی مکانیک نیز وضعیت خوبی داریم اما توان ما وارد بازار کار نشده و به همین دلیل در تولید خودرو نتوانسته ایم رضایت مشتری را جلب کنیم و در شرایطی که خودروها در اروپا با یورو چهار و پنج تولید می شود خودروهای ایرانی با یورو دو وارد بازار می شود که شایسته کشور ما نیست.

رئیس شورای مرکزی بسیج مهندسان کشور تصریح کرد: بخش عمده فعالیت های عمرانی کشور مرهون تلاش مهندسان است اما تشکل های مهندسی هنوز نتوانسته اند زمینه این رشد مناسب را ساماندهی و فراهم کنند.

وی گفت: تشکل های مهندسی لازم است به شرایط موجود بسنده نکنند و آینده را در نظر بگیرند و طرح های مورد نیاز در دهه های آینده را پیش بینی و اجرایی کنند.

چمران با تشکر از تلاش مهندسان بسیجی در کشور یادآورشد: هر چند ورود مهندسان بسیجی به فعالیتهای عمرانی کشور دستاوردهای بسیار خوبی در ساخت و ساز داشته اند اما هنوز از تکنولوژی روز عقب هستیم و با دنیای روز فاصله داریم که باید این عقب ماندگی بسرعت جبران شود.

این مسئول افزود: با تفکر بسیجی باید عقب ماندگی های گذشته در تکنولوژی و علم را برطرف کنیم و هر چند با محاصره اقتصادی کار سختی در پیش داریم اما قادریم با استفاده از مهندسان جوان بسیجی و دانشمندان مطرح خود این راه سخت را بخوبی طی کنیم و به موفقیت برسیم.

در این مراسم از مهندسان بسیجی استان تجلیل شد.

عکس: امین رحمانی

    نظرات