افزایش ۱۴۰ هزار خانواری اجاره‌نشین‌ها

افزایش ۱۴۰ هزار خانواری اجاره‌نشین‌ها

http://www.bananews.irامسال بیش از ۱۴۰ هزار مستاجر به تعداد مستاجران سال گذشته اضافه شده و طبق اجاره‌نامه‌های منعقد شده در دفاتر مشاوران املاک کشور، بیش از ۵۰۴ هزار خانوار در ۱۱ ماهه امسال قرارداد اجاره ثبت کرده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) همانگونه که امسال میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی افزایش یافته، میزان قراردادهای خرید و فروش در این بخش نیز رشد داشته است اما جای سوال است که با وجود افزایش وام ساخت و افزایش وام خرید مسکن چرا تعداد مستاجران همچنان روبه افزایش است؟

سال گذشته ۳۶۳ هزار و ۷۸۵ قرارداد اجاره در دفاتر مشاور املاک کشور ثبت شد که امسال این میزان به ۵۰۴ هزار و ۲۹۹ مورد افزایش یافته است.

دلیل افزایش تعداد مستاجران چیست؟

در این میان این پرسش مطرح می‌شود که دلیل افزایش قراردهای اجاره مسکن نسبت به سال گذشته چیست؟ آیا افزایش تعداد خانوارهای اجاره‌نشین تنها از افزایش جمعیت نشأت گرفته یا کاهش قدرت خرید مردم و پایین بودن توان مالی ساخت و ساز نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است؟

برخی صاحب‌نظران بخش مسکن معتقدند تورم و کاهش قدرت خرید مردم هر یک می‌تواند دلیل افزایش تعداد مستاجران نسبت به سال گذشته باشد که رکود خرید و فروش مسکن در ماه‌های اخیر نیز مؤید این موضوع است.

به گفته مشاوران املاک، طی چند سال اخیر تعداد زیادی از فروشندگان پس از فروش خانه خود، دیگر نتوانستند خانه‌ی دیگری جایگزین کنند و در فاصله میان فروش و خرید واحد جدید،‌ توان مالی پرداخت مبلغ بیشتر را نداشتند لذا مجبور به اجاره‌نشینی شده که این امر خود به تعداد مستاجران افزوده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، افزایش تعداد قراردهای مسکن نسبت به سال گذشته امری طبیعی است چراکه افزایش جمعیت، افزایش آمار ازدواج،‌ افزایش تعداد ساخت و سازها، شهرک‌سازی‌ها و عواملی از این قبیل هر یک به تنهایی می‌تواند دلیل افزایش تعداد قراردادهای خرید،فروش،‌ رهن و اجاره مسکن باشد.

 

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در آخرین نتیجه سرشماری نفوس و مسکن،‌ جمعیت کشور در سال گذشته به ‌۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر رسیده که این تعداد نسبت به پنج سال گذشته بیش از پنج میلیون افزایش داشته است لذا به همین نسبت باید شاهد افزایش تقاضای مسکن باشیم.

آیا تعداد واحدهای مسکونی جوابگوی تقاضا است؟

با در نظر گرفتن جمعیت رو به رشد، نیاز به ‌ساخت‌وساز به گونه‌ای است که باید سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکن در کشور ساخته شود که طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی " ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده و برای اولین بار در کشور، در دولت‌های نهم و دهم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار ساخته شده است".

به گفته علی نیکزاد در سال جاری نیز یک و نیم میلیون واحد مسکونی در دست ساخت است که تا پایان دولت دهم ۸۷۰ هزار واحد آن به متقاضیان تحویل داده می‌شود".

اما به اعتقاد کارشناسان این بخش با وجود ساخت‌وساز‌های متعدد و هم‌چنین اجرای طرح مسکن مهر و برطرف‌ شدن نیاز مسکن حدود چهار میلیون خانوار، عرضه‌ی مسکن هم‌چنان کمتر از تقاضای آن است لذا برای ثبات قیمت مسکن و تامین نیاز متقاضیان باید ساخت مسکن افزایش یابد.

    نظرات