تجزیه تهران مشروط شد

تجزیه تهران مشروط شد

http://www.bananews.irهرگونه انتزاع یا ادغام در محدوده‌شهری تهران قبل از تایید شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور ممنوع است
 کمیسیون عمران مجلس با تصویب طرحی که از کمیسیون شوراها برای مطالعه و اعلام نظر کارشناسی ارسال شده بود، راه تجزیه تهران و استقلال برخی مناطق این کلان‌شهر را بست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نمایندگان مجلس این طرح را برای مهار خواسته دولت به جدایی شهرری و سپس جدایی شمیرانات، تدوین کرده‌اند، اما محتوای آن نه تنها مسیر جدایی مناطق ۱و ۲۰ را منوط به عبور از کانال‌های قانونی می‌کند بلکه برای هر نوع پیشنهاد در خصوص تغییر محدوده‌اصلی شهر تهران نیز دو شرط مشخص تعیین کرده است.
براساس جزئیات این طرح، ملاک‌عمل دولت و مدیریت‌شهری تهران برای دستکاری مساحت کلان‌شهر تهران، تصمیمات و مصوبات رسمی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تعیین شده است. در حال حاضر طبق آخرین مصوبه این شورا که ماحصل آن طرح جامع و تفصیلی شهر تهران بوده، هم شهرری و هم شمیرانات در محدوده اصلی تهران قرار دارند بنابراین برای جداسازی این دو منطقه، باید شورای عالی شهرسازی مجددا تصمیم‌گیری کند.
در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس، هر نوع پیشنهاد انتزاع یا ادغام در محدوده اصلی شهر تهران باید ابتدا به تایید شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور برسد و سپس با موافقت مجلس همراه شود تا در نهایت قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.
به این ترتیب و براساس آنچه در جزییات این طرح آمده است ملاک تعیین محدوده شهری تهران طرح جامع پایتخت است که در سال ۸۶ تصویب و ابلاغ شده و چون زمان زیادی از تصویب و اجرای این طرح نمی گذرد، همچنین قانونی در رابطه با ضرورت جدایی شهر ری از تهران تصویب و به صورت قانونی ابلاغ نشده است، اصولا طرح این موضوع غیرکارشناسی است.
همچنین آن طور که اعضای کمیسیون عمران مجلس معتقدند تجربه جدایی برخی مناطق مانند شهر قدس و... از تهران در سال‌های قبل نشان داد که هیچ تحول خاصی در این شهرها به وجود نیامد، بنابراین نباید تجربیات ناکام گذشته بار دیگر تکرار شود.
آنطور که کمیسیون عمران در جزییات طرح نحوه جدایی شهرری از تهران تصویب کرده، در صورت تصویب آن در صحن علنی مجلس، ملاک هر گونه تغییر در محدوده مصوب حریم شهر تهران، طرح جامع پایتخت مصوب سال ۸۶ شورای اسلامی شهر تهران است که بر اساس این طرح، شهرری و شمیرانات جزئی از محدوده شهری پایتخت هستند و هرگونه انتزاع و ادغام در شهر تهران باید به پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

به این ترتیب هیچ دستگاهی حق ندارد به صورت مستقل و خارج از چارچوب این دستورالعمل اقدام به طرح پیشنهاد یا اقدام برای جدایی شهرری از تهران کند.
مغایرت قانونی برای جدایی شهرری
در این باره، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس به «دنیای اقتصاد» گفت: مخالفت نمایندگان کمیسیون عمران با جدایی ری از تهران بر مبنای قانون مصوبی است که «طرح جامع تهران» نام دارد.
مهرداد لاهوتی افزود: براساس این طرح، شهرری و شمیرانات جزو محدوده شهری تهران هستند و بنابراین هیچ دلیلی برای جدایی این دو منطقه از شهر تهران وجود ندارد.
وی ادامه داد: مقررات موجود در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران در رابطه با تعیین تکلیف شهرری کاملا مشخص است، اما کمیسیون عمران در طرح خود به منظور شفاف سازی بیشتر و رفع هرگونه ابهام وارد عمل شده است.
لاهوتی گفت: به این ترتیب با تلفیق دو تبصره شاخص طرح نحوه جدایی شهرری از تهران در کمیسیون عمران مجلس، تبصره نهایی تدوین و تصویب شد.
وی افزود: براساس این تبصره نهایی شده، ملاک هر گونه تغییر در محدوده مصوب حریم شهر تهران، طرح جامع پایتخت مصوب سال ۸۶ شورای اسلامی شهر تهران است که بر اساس این طرح، شهر ری و شمیرانات جزئی از محدوده شهری پایتخت هستند و هرگونه انتزاع و ادغام در شهر تهران باید به پیشنهاد شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هیچ دستگاهی نمی‌تواند خارج از اختیارات و مقررات طرح جامع تهران در خصوص جدایی ری از تهران اقدامی انجام دهد مگر به پیشنهاد شورای عالی معماری و شهرسازی و تصویب در صحن علنی مجلس.
وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری، هم اکنون کلیه فعالیت‌هایی را که پیش از این در خصوص جدایی شهرری از تهران انجام شده بود متوقف کرده است، گفت: اگر جدایی ری از تهران امکان پذیر بود و منع قانونی برای آن وجود نداشت مطمئنا تا امروز این کار انجام شده بود.
چشم‌انداز شهر تهران مشخص است
در همین زمینه، عضو کمیسیون عمران مجلس به «دنیای اقتصاد» گفت: مهم‌ترین دلیل مخالفت اعضای کمیسیون عمران مجلس با طرح جدایی ری از تهران عدم انجام کار کارشناسی دقیق در این زمینه و پرهیز از تکرار تجربیات ناکامی است که پیش از این در مورد برخی مناطق همچون شهر قدس و... روی داده است.
سید مهدی هاشمی ادامه داد: در طرح جامع تهران مصوب سال ۸۶ و همینطور براساس طرح تفصیلی پایتخت که ابتدای امسال به اجرا درآمد، چارچوب شهر تهران از نظر وسعت، جمعیت، نحوه توسعه، ساخت و ساز و سایر زیرساخت‌ها به عنوان ملاک مدیریتی شهر تهران، تعریف و تعیین شده است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند خارج از این ساختار تصمیم‌گیری و اقدام کند.
وی تصریح کرد: مسلما هرگونه تصمیم در خصوص جدایی ری از تهران تنها باید براساس نظر و پیشنهاد شورای عالی معماری و شهرسازی و تصویب نمایندگان مجلس صورت گیرد.

    نظرات