نگاهی به اوضاع سخت مستاجران

نگاهی به اوضاع سخت مستاجران

http://www.bananews.irحال چرا این شرایط می‌تواند خطری برای مستاجران به حساب آید؟ براساس آمار اکنون متقاضیان مسکن‌های اجاره‌ای بر عرضه آن پیشی گرفته‌اند. زمانی که تقاضا از عرضه پیش بیافتد مستاجران مجبور می‌شوند هزینه بیشتری برای اجاره یک خانه پرداخت کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شفاف در ادامه نوشت: در خبرها آمده است که تعداد اجاره‌نشین‌ها یا متقاضیان خانه‌های اجاره‌ای ۱۴۰ هزار نفر افزایش داشته‌است. این یعنی سال آینده ۱۴۰ هزار نفر بیشتر از سال های پیش وارد بازار اجاره‌بها می‌شوند و همین موضوع می‌تواند خطری برای بازار اجاره‌بها به حساب آید.

رئیس‌جمهور در سخنان تلویزیونی خود عنوان کرد که قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال آینده خواهد شکست اما ورود این تعداد متقاضی به بازار اجاره آن هم در حالی که ما به شدت از نظر عرضه و تقاضای مسکن اجاره‌ای با مشکل روبه‌رو هستیم می‌تواند خطری برای اجاره‌نشین‌ها به حساب آید.

افزایش ۱۴۰ هزار خانواری اجاره‌نشین‌ها

بر اساس اخبار گفته می‌شود که امسال بیش از ۱۴۰ هزار مستاجر به تعداد مستاجران سال گذشته اضافه شده و طبق اجاره‌نامه‌های منعقد شده در دفاتر مشاوران املاک کشور، بیش از ۵۰۴ هزار خانوار در ۱۱ ماهه امسال قرارداد اجاره ثبت کرده‌اند.

همانگونه که امسال میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی افزایش یافته، میزان قراردادهای خرید و فروش در این بخش نیز رشد داشته است اما جای سوال است که با وجود افزایش وام ساخت و افزایش وام خرید مسکن چرا تعداد مستاجران همچنان روبه افزایش است؟

ایسنا نوشته: سال گذشته ۳۶۳ هزار و ۷۸۵ قرارداد اجاره در دفاتر مشاور املاک کشور ثبت شد که امسال این میزان به ۵۰۴ هزار و ۲۹۹ مورد افزایش یافته است.

 شاید پاسخ به این سوال که چرا تعداد متقاضیان خانه‌های اجاره‌ای افزایش پیدا کرده بتواند موضوع را روشن‌تر کند. آنطور که گزارشات نشان می‌دهد امسال قیمت مسکن به شدت رو به افزایش گذاشت و اکنون قیمت مسکن به اندازه‌ای رسیده که از قدرت خرید افراد فراتر رفته‌است. زمانی که قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش پیدا کند مسلما آنها به بازار اجاره رو خواهند آورد.

در سال جاری همچنین مشاهدات نشان داد که وعده‌های مسکن مهر به تحقق نرسید و نتوانست تعداد بالایی از تهرانی‌ها را صاحب مسکن کند. شاید ناامیدی تهرانی‌ها از مسکن‌مهر تهران و عدم توانایی آنها در خانه‌دار شدن یکی از دلایل ورود متقاضیان به بازار اجاره‌بها در سال ۹۲ باشد.

از سوی دیگر برخی صاحب‌نظران بخش مسکن معتقدند تورم و کاهش قدرت خرید مردم هر یک می‌تواند دلیل افزایش تعداد مستاجران نسبت به سال گذشته باشد که رکود خرید و فروش مسکن در ماه‌های اخیر نیز مؤید این موضوع است.

به گفته مشاوران املاک، طی چند سال اخیر تعداد زیادی از فروشندگان پس از فروش خانه خود، دیگر نتوانستند خانه‌ی دیگری جایگزین کنند و در فاصله میان فروش و خرید واحد جدید،‌ توان مالی پرداخت مبلغ بیشتر را نداشتند لذا مجبور به اجاره‌نشینی شده که این امر خود به تعداد مستاجران افزوده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در آخرین نتیجه سرشماری نفوس و مسکن،‌ جمعیت کشور در سال گذشته به ‌۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار نفر رسیده که این تعداد نسبت به پنج سال گذشته بیش از پنج میلیون افزایش داشته است لذا به همین نسبت باید شاهد افزایش تقاضای مسکن باشیم.

حال چرا این شرایط می‌تواند خطری برای مستاجران به حساب آید؟ براساس آمار اکنون متقاضیان مسکن‌های اجاره‌ای بر عرضه آن پیشی گرفته‌اند. زمانی که تقاضا از عرضه پیش بیافتد مستاجران مجبور می‌شوند هزینه بیشتری برای اجاره یک خانه پرداخت کنند.

به بیان بهتر مستاجران چاره‌ای جز کنار آمدن با قیمت‌هایی که صاحبان مسکن ارائه می‌دهند ندارند و همین موضوع می‌تواند بازار انفجار قیمت در بازار اجاره‌بها شود.

همچنین تورم عمومی موجود در کشور یکی دیگر از دلایلی‌است که می‌تواند قیمت اجاره‌بها در سال آینده را دست‌خوش تغییر کند. فارغ از ورود ۱۴۰ هزار نفر اجاره‌نشین تازه به بازار اجاره‌بها، همین تورم عمومی می‌تواند موجب نوسان در قیمت اجاره‌بها شود. چه برسد به اینکه تقاضای بیشتری به بازار تزریق شود و معادلات بازار اجاره‌بها را پیچیده‌تر از سابق کند.

    نظرات