قصه تکراری مسکن مهر در کنگان/ متقاضیان منتظر صدور سند مالکیت

قصه تکراری مسکن مهر در کنگان/ متقاضیان منتظر صدور سند مالکیت

http://www.bananews.ir/عدم واگذاری مسکن مهر شهرستان کنگان به قصه‌ای تکراری تبدیل شده که صادر نشدن سند مالکیت و دفترچه اقساط عامل را می‌توان به عنوان مهمتری عوامل عدم واگذاری مطرح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح مسکن مهر گامی بلند از جانب دولت برای خانه دار کردن افراد کم درآمد و اجاره نشین است.این طرح نیز به مانند تمامی نقاط کشور در کنگان نیز اجرا شده و متقاضیان بعضا از سال ۸۶ اقدام به پرداخت قسمت اولیه هزینه واحد خود کرده اند.

تعداد کل خانه های در نظر گرفته شده در کنگان ۳۰۰ واحد است که ۱۴۴ واحد آن از فروردین سال ۸۹ شروع به کار کرده است.

تنها موضوعی که شیرینی واحدهای مسکن مهر در کنگان را به تلخی کشیده این است که بارها خبر از افتتاح و واگذاری این خانه ها از جانب مسئولان منتشر شد ولی به جز ۷۲ واحد که پس از مدت ها قول و وعده در پاییز واگذار شد، باقی آن به احتمال قوی شاید تا چندماه دیگر هم واگذار نشود.

چشمان پرانتظار کنگانی‌ها برای مسکن مهر

مدت هاست شاهد چشمان پر از انتظار مردمی هستیم که با هزینه بالای اجاره خانه، دست به گریبان هستند و در این شرایط سخت با هنرمندی خود، درآمد موجود را به امید خانه دار شدن، تا پایان برج مدیریت می کنند.

این موضوعی است که تمام متقاضیان بدان اذعان دارند و خواستار تسریع در روند واگذاری این خانه ها هستند.

در همه جا افتتاح یعنی مورد بهره برداری قرار گرفتن، اما در مورد خانه های مهر کنگان این موضوع صدق نمی کند و معلوم نیست که چه چیزی افتتاح شده و این افتتاح چه سودی برای مردم داشته است؟

پس از افتتاح خانه های مهر کنگان، استاندار دستور داد تا قبل از صدور دفترچه اقساط و همچنین سند مالکیت، دیگر خانه‌های آماده را تحویل صاحبان آن ندهند زیرا عده ای که قبل از این مستقر شده اند، هم اکنون موضوع اقساط آن ها مشخص نیست و این مشکلی است که تدبیر آن را در عدم واگذاری باقی خانه ها تا مشخص شدن وضعیت روند نقل و انتقال و اقساط عنوان کرده اند.

واگذاری ۲۴ درصد واحدهای مسکن مهر کنگان

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر بر تعاونی مسکن مهر کنگان به خبرنگار مهر گفت: کلا ۳۰۰ واحد مسکن مهر در اختیار تعاونی مسکن مهر بوده که تا امروز ۷۲ واحد آن را در هفته دولت تحویل صاحبان آن دادیم که در آن مستقر هستند.

عبدالمجید دوراهکی اظهار داشت: یک ۷۲ واحدی و یک ۳۶ واحدی دیگر نیز به لحاظ ساخت، تکمیل و آماده واگذاری است اما با توجه به اینکه اداره کل راه و شهرسازی دستور داده که باید اول دفترچه اقساط و سند واحدها آماده شود و سپس واگذار کنیم لذا فقط روند ثبت واحدها در اداره ثبت اسناد و صدور دفترچه اقساط مانده است.

 وی ادامه داد: علاوه بر این واحدها یک ۱۲۰ واحدی دیگر نیز در انتها واگذار می شود که به نوعی پایان پروژه نیز بحساب می آید، البته تا کنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و به گفته پیمانکار طرح که از وی تعهد کتبی نیز گرفته ایم، این پروژه را تا خرداد ماه سال ۹۲ تحویل خواهد داد و پس از طی روند صدور سند و دفترچه قسط، در هفته دولت سال آینده نسبت به واگذاری آن اقدام خواهیم کرد.

رئیس اداره کار بیان داشت: نقشه ساختمانی ۱۴۴ واحد مسکن مهر کنگان از وزارت مسکن به صورت پایلوت کشوری به دست کنگان رسیده و تعاونی مسکن مهر را اجبار به اجرای این نقشه کرده اند. این نقشه مربوط به مناطق سردسیر است.

عدم توجه به معماری نقاط گرمسیری در نقشه‌ها

دوراهکی افزود: متاسفانه از لحاظ پنجره، تهویه گرمی هوا، جا کولری و برخی از مواردی که باید در مناطق گرمسیر رعایت شود، مورد توجه قرار نگرفته است اما طی اعتراضی که انجام گرفت، خوشبختانه این موضوع در آن ۱۲۰ و ۳۶ واحدی آخر اصلاح شد.

وی بیان داشت: قیمت واحد های مسکن مهر هر متر مربع ۳۳۰ هزار تومان است؛ در یک وضعیت مشابه در شهر کنگان خیلی بیشتر از این رقم است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: واحدهای ما از حدود ۲۲٫۵ میلیون تومان شروع و بالاترین سقف آن بستگی به متراژ واحد، حدودا ۳۳ میلیون تومان است، که از این مقدار ۲۰ میلیون تومان آن از طریق وام مسکن مهر در اختیار متقاضیان گذاشته شده است. این قیمت ها بدون تاثیرگذاری پدیده تورم نرخ گذاری شده است.

رئیس اداره کار با برشمردن برخی از محاسن خانه‌های مهر گفت: در این طرح مردم برای زمین هیچ بهایی پرداخت نمی کنند، برای گرفتن وام هیچ گونه نقشی ندارند و خیلی راحت این مراحل واگذاری وام توسط مسکن مهر انجام می شود و نیاز به پیگیری وام از جانب متقاضی نیست و فقط پس از دریافت دفترچه اقساط در واحدهای خود سکونت می یابند.

دوراهکی اذعان داشت: تنها نکته ای که اندکی باعث تلخی کام صاحبان این واحده شده عقب افتادن واگذاری خانه هایشان بخاطر موضوع سند و دفترچه قسط است و الا از هر لحاظ این طرح به نفع مردم بوده است.

خانه های مهر کنگان از استحکام بالایی برخوردارند

رئیس بنیاد مسکن شهرستان کنگان در خصوص پروژه ۳۰۰ واحدی مسکن مهر به خبرنگار مهر گفت: ۳۰۰ واحد مسکونی مهر در شهر کنگان توسط تعاونی مسکن مهر در قالب ۲۵ بلوک ۱۲ واحدی در حال اجرا ست، این واحدها در سه تیپ ۵۷ ، ۷۵ و ۹۰ متری ساخته شده است.

حیدر کردی در خصوص کیفیت و استحکام این واحدها اطمینان داد: خانه‌های مهر کنگان به لحاظ اسکلتی بسیار محکم هستند و باید بگویم که از این لحاظ برای شش تا هفت طبقه نیز پیش بینی شده است و از این منظر جای هیچ گونه نگرانی نیست، به عبارتی از ضریب اطمینان بسیار بالایی برخوردار است.

وی اذعان داشت: تفاوت هایی میان واحدهای مهر و ساختمان های دیگر وجود دارد که بیشتر به خاطر قیمت این خانه ها است. به جهت اینکه قیمت ها افزایش پیدا نکند از نمای پلاستر سیمان استفاده شده است.

رئیس بنیاد مسکن کنگان ادامه داد: در حال حاضر در شهر کنگان ساخت خانه به ازای هر متر بیش از هشت صد هزار تومان است و در قیاس با خانه های مهر که به ازای متری ۳۳۰ هزار تومان است تفاوت زیادی را نشان می دهد.

کردی افزود: در شهر بنک نیز ۴۰ واحد مسکونی مهر در قالب ۱۰ بلوک ۴ واحدی به صورت دو طبقه با زیر بنای هر واحد۹۰ متر مربع در زمینی به مساحت بیش از سه هزار متر مربع به اتمام رسیده و در حال واگذاری به افراد است.

وی در پایان با اشاره به این موضوع که ساخت واحدهای مسکن مهر خود مالک نیز در شهر کنگان رشد بسیار خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: بیش از چهار هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده و خانه های خود را ساخته اند که قریب به دو هزار نفر آن به بهره برداری رسیده و باقی آن نیز در حال انجام است.

آمادگی ثبت اسناد برای صدور سند مالکیت در کوتاه‌ترین زمان

رئیس اداره ثبت اسناد شهرستان کنگان در خصوص آخرین روند موضوع صدور سند خانه های مهر کنگان به خبرنگار مهر گفت: صورت جلسه ۷۲ واحد مسکن مهر کنگان آماده شده که آن را به دفتر اسناد رسمی شماره ۵۵ فرستاده ایم.

سهراب اظهار داشت: در دفتر نامبرده پس از انجام کارهای نقل و انتقال به نام متقاضیان و مشخص شدن مبلغ قسط و صدور دفترچه توسط بانک، و ارسال خلاصه انتقال معاملات اعیانی از طرف بنیاد مسکن به متقاضیان، در اداره ثبت، اسناد مالکیت آن ها صادر خواهد شد.

وی اطمینان داد: اداره ثبت اسناد کنگان این آمادگی را دارد که چنانچه دفترخانه خلاصه انتقال معاملات اعیانی را به ما انتقال دهد، سند مالکیت را در کوتاه ترین زمان صادر کنیم.

........................

گزارش: مصطفی صفایی

    نظرات