مسکن ‌ویژه پرمتقاضی شد

مسکن ‌ویژه پرمتقاضی شد

http://www.bananews.irثبت‌نام در پروژه مسکن‌ویژه بدون آنکه دولت ذره‌ای شرایط طرح را آسان کرده باشد، تا دو برابر روزهای شروع پروژه -۶ ماه پیش- افزایش پیدا کرده و متقاضیان جدید با پرداخت «سریع» قسط اول که نشانه‌‌ای از رغبت بیشتر نسبت به پیش‌خریداران تابستانی است، هم‌اکنون به این پروژه روی خوش نشان داده‌اند. متقاضیان کماکان باید حائز ۴شرط از جمله عدم‌سابقه مالکیت و عدم استفاده از امکانات دولتی (فرم جیم‌ سبز) بوده و در عین حال توان پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان پول‌نقد در مدت یکسال را داشته باشند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حدود ۶ ماه گذشته اگر چه قدرت خرید مسکن در تهران افزایش پیدا نکرده اما آنچه باعث شیفت تقاضا به سمت مسکن‌ویژه شده، اوج‌گیری قیمت آپارتمان در بازار و ثابت‌ماندن قیمت فروش واحدهای طرح مسکن‌ویژه است طوری که فاصله ۲۵درصدی بین این واحدها با آپارتمان‌های معمولی در شهریورماه، هم‌اکنون به ۷۵درصد رسیده است. به این ترتیب هزینه افزایش قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه‌های اخیر، ورود به مسکن‌ویژه را به فرصت تبدیل کرده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ابتدای مهرماه امسال زمانی که پیش‌فروش مسکن‌ویژه در منطقه۲۱ تهران - تهرانسر- آغاز شد دولت قیمت این واحدها را مترمربعی در حدود ۲ میلیون تومان تعیین و اعلام کرد آن زمان میانگین قیمت آپارتمان نوساز در تهران متری ۲٫ ۳ میلیون تومان و در تهرانسر متری ۵٫ ۲ میلیون برآورد می‌شد که در این صورت قیمت مسکن‌ویژه ۲۵درصد از آپارتمان مشابه در همان محله، ارزان‌تر در نظر گرفته شده بود تا از این طریق خاصیت دولتی‌بودن این واحدها برای متقاضیان جلوه کند و به عامل کاهنده قیمت مسکن در تهران تبدیل شود. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت آپارتمان نوساز مشابه مسکن‌ویژه حداقل به متری ۵٫ ۳ میلیون تومان رسیده اما قیمت پیش‌فروش مسکن‌ویژه همان متری ۲ میلیون تومان ثابت مانده است.


این فاصله ۷۵درصدی همان ویژگی تازه ظهور کرده طرح مسکن‌ویژه است که متقاضیان مسکن در تهران خیلی زود آن را شناسایی کرده‌اند و به بهره‌گیری از آن رو آورده‌اند.
قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی ۱۰۵ متری طرح مسکن‌ویژه با احتساب قیمت زمین، حول‌وحوش ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان خواهد بود به این صورت که ۱۰۰ میلیون تومان از این مبلغ در مدت ساخت، ۲۰ میلیون تومان زمان تحویل واحد و مابقی در اقساط ۱۰ ساله توسط دولت دریافت خواهد شد. این شرایط پرداخت در مقایسه با قیمت یک آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران که کمتر از ۳۵۰ میلیون تومان نخواهد بود و همه آن را باید نقد پرداخت کرد، کاملا مقرون به صرفه و مناسب قدرت پرداخت متقاضیان است.
استقبال زمستانی از ثبت‌نام در مسکن‌ویژه، هم‌اکنون وزارت راه‌وشهرسازی را به شروع پروژه‌های جدیدتر در سایر نقاط تهران مصمم کرده است. دو ماه پیش، به خاطر اقتصادی نبودن قیمت مسکن‌ویژه و بی‌میلی متقاضیان به ثبت‌نام، مسوولان این طرح در نظر داشتند، زمین‌های دولتی در نقاط نامزدشده برای ساخت‌ مسکن‌ویژه را به برنامه‌های جدیدتر از جمله ساخت واحدهای استیجاری اختصاص دهند.
مسکن‌ویژه مصون از رشد قیمت
فریبرز واحدی رییس اداره راه‌وشهرسازی استان تهران و مجری طرح مسکن‌ویژه درباره جزئیات قیمت این واحدها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در قرارداد دولت با پیمانکاران مسکن‌ویژه، هزینه ساخت از متری ۳۲۰ هزار تومان در ابتدای قرارداد به متری ۳۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و از آنجا که وزیر بر تجهیز کامل واحدها هنگام تحویل به پیش‌خریداران تاکید دارد، قراردادها دوباره تغییر می‌کند و هزینه ساخت نیز به نسبت تجهیزات، زیاد خواهد شد، اما این تغییر به گونه‌ای خواهد بود که آورده نقدی پیش‌خریداران افزایش آنچنانی ندارد.
واحدی امتیاز خاص پروژه مسکن‌ویژه را ملاک‌عمل قراردادن قیمت‌های ابتدای سال۹۱ برای متقاضیان جدید اعلام کرد و افزود: مشاعات ۴۰ متری شامل حیات و پارکینگ برای آپارتمان‌های ۱۰۵متری و همچنین تراکم کم ساختمان‌ها دو ویژگی دیگر این پروژه است که مجموعه این مزایا به صورت توام در بازار مسکن تهران خیلی به ندرت دیده می‌شود.
رییس اداره راه‌وشهرسازی استان تهران تصریح کرد: ثبت‌نام متقاضیان از ۴۰۰ نفر در زمان شروع طرح هم‌اکنون به تایید قطعی ۱۴۶۵ نفر رسیده و در این میان ۱۱۲۹ نفر نیز رد صلاحیت شده‌اند.
 دولت هنوز قیمت زمین مسکن‌ویژه را تعیین نکرده است، اما با توجه به اینکه قدرالسهم هر یک از پیش‌خریداران ۵۷مترمربع است و همچنین از آنجا که قیمت زمین احتمالا حدود مترمربعی ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد، هزینه زمین حدود ۱۴۲ میلیون برآورد می‌شود طوری‌که ۳۰ درصد آن را باید به‌صورت نقد هنگام دریافت واحد، پرداخت کرد و مابقی تقسیط خواهد شد.
همچنین هزینه ساخت برای پیمانکاران نیز احتمالا از متری ۳۶۰ هزار تومان به حدود متری ۶۰۰ هزار تومان تغییر خواهد کرد. مجموعه این تغییرات، قیمت تمام‌شده واحدها را برای متقاضیان، در حد همان مبلغی که به‌صورت قسطی پرداخت می‌کنند، تعیین می‌کند و به این ترتیب نیازی به پرداخت بیشتر نخواهد بود.
ملاک‌عمل مسکن‌ویژه: گیشا به بالا
مسعود فیاض‌آذر پیمانکار اصلی پروژه مسکن‌ویژه درباره بازنگری در شیوه ساخت این واحدها گفت: با نظر مستقیم وزیر راه‌وشهرسازی مقرر شده واحدها با کیفیتی مشابه آپارتمان‌های محله‌های بالای گیشا ساخته شود. به همین منظور سرانه تعداد واحد در هکتار را پایین آورده‌ایم و در هر بلوک ۵طبقه، ۱۰ واحد ساخته می‌شود که همه واحدها دارای پارکینگ هستند. وی با بیان اینکه در تهران طی سال جاری قیمت مسکن حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده، مزیت ویژه مسکن‌ویژه را پیش‌فروش با قیمت ثابت نیمه‌اول امسال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از بلوک‌ها به ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
فیاض‌آذر تعداد واحدهای مسکونی طرح مسکن‌ویژه در تهرانسر را ۲۰۳۰ واحد عنوان کرد.

    نظرات