فرسایش سالانه ۱۸ میلیون تن در هکتار مرتع در کشور

فرسایش سالانه ۱۸ میلیون تن در هکتار مرتع در کشور

http://www.bananews.irمعاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورگفت: سالانه ۱۸ میلیون تن در هکتار مرتع در کشور فرسایش می یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به افزایش کربن در جو اظهار کرد: سالانه ۳۲۰ ppm از کربن زمین وارد جو می شود که اثرات مخربی بر محیط زیست وارد کرده و این روند نیز روبه افزایش است.

وی افزود: در حال حاضر چرخه کربن در جهان تغییر کرده و این روند روبه افزایش است.

گرشاسبی با اشاره به تاثیرات مثبت توجه به احیاء مرتع و جنگل ها درکشور تصریح کرد: در ایران ۸۵ میلیون هکتار مرتع وجود دارد که بیشتر در ارتفاعات بالایی از سطح دریا قرار دارند که دارای منابع گرانبهایی همچون آب های زلال و شیرین، گیاهان دارویی، آب و هوای سالم و مراتع غنی برای دام هستند .

وی مراتع را محل مناسبی برای ایجاد تفریحات سالم دانست و گفت: علاوه بر خواص زیستی و اهمیت آنها در چرخه مواد غذایی، مکان مناسبی برای مردمی که می خواهند چند صباحی به دور از شلوغی شهر زندگی کنند باشند، برای مثال افراد زیادی هستند که برای یک شب خوابیدن درسیاه چادر یا استفاده از لبنیات آنها حاضر هستند مبالغ زیادی پرداخت کنند.

معاون سازمان جنگل ها خاطرنشان کرد: توجه به جنبه تفریحی مراتع و ایجاد امکانات زیرساختی برای این منظور می تواند بهبود وضعیت معیشتی دامداران و در نتیجه تقویت و حفظ مراتع را دربر داشته باشد.

گرشاسبی گفت: درحال حاضر میزان فرسایش مراتع در ایران ۱۸ میلیون تن در هکتاراست که رقم قابل توجهی است.

وی درپایان ابراز داشت: این سازمان در نظر دارد با اقدامات پایه ای درجهت توسعه پایدارمراتع حرکت نماید و برای این منظور اقدامات گسترده ای در مراتع برای بهبود وضعیت این نواحی در دست اجرا دارد.

    نظرات