شهر سوخته جهانی می‌شود؟

شهر سوخته جهانی می‌شود؟

http://www.bananews.irمدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: کارشناسان یونسکو در نیمه اول سال ۹۲ برای بررسی معیارها و قابلیت‌های ثبت شهر سوخته در فهرست آثار جهانی به سیستان می‌آیند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ملک سنجرانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه مقدمات ثبت شدن شهر سوخته در آثار جهانی آماده شده است، اظهار کرد: این مقدمات مورد تایید کارشناسان ملی قرار گرفته و قرار است کارشناسان یونسکو در نیمه اول سال ۹۲ برای بررسی معیارها و قابلیت‌های ثبت، به سیستان بیایند.

وی معیارهای لازم برای ثبت جهانی شهر سوخته را آماده دانست و افزود: معیارهای مورد نظر یونسکو آماده شده و برای بررسی نهایی، تعدادی از کارشناسان ملی در اواخر امسال به استان دعوت شده‌اند که در صورت وجود اشکالات احتمالی، با سفر کارشناسان یونسکو این اشکالات برطرف شود.

دبیر ستاد تسهیلات نوروزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در کل کشور تنها ۱۴ اثر تاریخی ثبت شده در آثار جهانی داریم، ادامه داد: ثبت شدن هر اثر در آثار جهانی یکسری شاخصه‌ها و معیارهای خاصی دارد که امسال دو سهمیه شهر سوخته و شوش دانیال از جمهوری اسلامی کاندیدای قرار گرفتن در آثار جهانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در استان آثار قدیمی فراوانی وجود دارد، کدام آثار نزدیک به ثبت جهانی است، گفت: کوه خواجه و دهانه غلامان، آثاری هستند که در نوبت بعدی ثبت جهانی قرار داشته و مقدمات آن پس از ثبت شدن شهر سوخته آغاز می‌شود، البته از این آثار دو اثر در حال حاضر ثبت ملی است.

سنجرانی سهمیه هر کشور برای ثبت شدن آثارشان در فهرست جهانی را محدود عنوان و تصریح کرد: قابل پیش‌بینی نیست که اثر کوه خواجه و دهانه غلامان در چه تاریخی به این موفقیت برسد ولی آنچه مهم است اینکه میراث فرهنگی تمام اهتمام خود را برای استقرار آثار در فهرست جهانی به کارمی‌گیرد.

وی نفوذ سیاسی در ثبت آثار را بی معنا خواند و دفاع و وجود شاخصه‌های سازمان جهانی یونسکو را عامل اصلی تایید اثرهای تاریخی عنوان کرد و افزود: ثبت آثار در فهرست ملی و بین‌المللی منوط به حفظ قدمت تاریخی اثر، نبود تغییرات فیزیکی در آن و تعدادی شاخصه دیگر است.

    نظرات