آزادراه تهران – کرج دو طبقه می‌شود

آزادراه تهران – کرج دو طبقه می‌شود

www.BanaNews.irافزایش ترافیک آزاد‌راه تهران کرج در سال‌های اخیر علاوه بر مردم و کارشناسان، واکنش مسوولان استان و شهر کرج را در پی داشته است، تا اینکه سرانجام مقامات وزارت راه تصمیم گرفتند راهکارهای اساسی برای حل این مشکل ارائه دهند.

برای کاهش ترافیک آزاد‌راه تهران- کرج قدیمی‌ترین آزاد‌راه کشور که سن آن به ۵۰ سال می‌رسد، ۳ طرح ویژه در نظر گرفته شده است. ادامه بزرگراه همت تا شهر کرج و طرح افزایش ظرفیت اتوبان تهران- کرج تا مهر شهر که با تعریض آن به ۵ خط در حال انجام است، همچنین دو طبقه شدن این آزاد‌راه از گرمدره تا کمال شهر از جمله پروژه‌هایی است که قرار است برای کاهش ترافیک مسیر تهران- کرج به انجام برسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این گزارش بخشی از مصوبات دولت در استان البرز به توسعه و ساخت راه‌ها و جاده‌های بین شهری در راستای تسهیل در رفت و آمد و کاهش ترافیک اختصاص یافته است.ساخت ۱۳۹ کیلومتر بزرگراه و آزاد‌راه و ۱۲۶ کیلومتر راه روستایی اهم مصوبات دولت برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و ترافیک در استان البرز است که در همین زمینه ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل متروی کرج و هشتگرد و مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال جهت اصلاح آزاد‌راه‌های استان و انجام پروژه‌های راه‌سازی در نظر گرفته شده است.

شهر کرج در غرب پایتخت و در مسیر اتصال استان‌های شمال غربی و شهر‌های غرب کشور به تهران قرار دارد و به همین جهت محل گذر و تردد مسافران این شهر‌ها به پایتخت است و به دلیل حجم سنگین حمل‌ونقل، محور تهران – کرج یکی از پرترددترین محورهای بین شهری دنیا است.ترافیک‌های سنگین و کلافه کننده سالیان اخیر در بزرگراه تهران -کرج که در روزهای پیش از تعطیلی حجم آن آنچنان زیاد می‌شود که شهروندان مجبورند ساعت‌ها پشت ترافیک بمانند، کارشناسان و مقامات حوزه حمل و نقل را مجبور به اتخاذ راهکاری جدی و اساسی برای برون رفت از این مشکل کرد.زمانی که تلاش مسوولان شهر کرج پس از اصلاح و بازسازی پل فردیس نتیجه چندان مطلوبی در پی نداشت و حجم ترافیک را کاهش نداد طرح ادامه بزرگراه همت تا شهر کرج و افزایش ظرفیت آزاد‌راه تهران – کرج تا مهر شهر در دستور کار وزارت راه و ترابری قرار گرفت و اجرایی شد. همچنین برای کاهش ترافیک ورودی شهر کرج قرار است این اتوبان، از گرمدره تا کمال‌شهر دو طبقه شود تا مسافران عبوری از طبقه دوم و مسافران شهر کرج از طبقه اول آن تردد کنند که مطالعات این طرح هم‌اکنون آغاز شده است.

تعریض آزاد‌راه تهران – کرج تا دو خط عبور اضافی از هر طرف آزاد‌راه صورت می‌گیرد که به طول ۲۴ کیلومتر از محل عوارضی قدیم آزاد‌راه آغاز می‌شود و تا پل کلاک ادامه خواهد یافت.

طول این محور ۳۴ کیلومتر است که در حال حاضر شامل سه خط رفت و سه خط برگشت با شانه‌های آسفالتی است که در صورت افزایش ظرفیت از هر طرف دو خط عبور و باند اضطراری اضافه می‌شود و به این ترتیب بزرگراه ۵ خطه خواهد شد. مدت اجرای این طرح بنا به اظهارات مقامات وزارت راه و ترابری ۳۶ ماه است و بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. در همین ارتباط خبرگزاری مهر در گزارشی انتقادی به تشریح آخرین وضعیت این بزرگراه و اظهارات مسوولان استان در این زمینه پرداخته است.

مردم ۱۱ استان کشور گرفتار در ترافیک تهران – کرج

سه ماه از وعده رهایی مردم ۱۱ استان کشور از ترافیک سنگین اتوبان تهران - کرج می‌گذرد، اما تاکنون هیچ اقدام خاص و قابل توجهی صورت نگرفته است.به گزارش خبرگزاری مهر ۱۵ ماه قبل وقتی با حضور وزیر راه و ترابری کلنگ احداث اتوبان همت به زمین خورد همه مردم بر این باور بودند که از ترافیک سنگین هر روزه تهران- کرج رهایی یافته و ناچار نیستند در این ترافیک ساعت‌ها به تماشای منظره ناخوشایند خودروهای سبک و سنگین که درخطوط نامنظم گرفتار آمده‌اند؛ بنشینند.

ترافیک اتوبان معضل ملی است نه منطقه‌ای

نماینده مردم کرج و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی ،معتقد است معضل ترافیک سنگین اتوبان تهران- کرج معضلی ملی است و باید به صورت کارشناسی و دقیق مورد توجه قرار گیرد.به گفته عزیز اکبریان اتوبان تهران- کرج دارای قدمتی ۴۰ ساله است و اولین اتوبانی است که در کشور به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی که پایتخت را به ۱۱ استان غربی کشور متصل می‌کند، ساخته شد. وی با اشاره به اینکه این اتوبان پرترددترین و پرترافیک ترین راه کشور است، افزود: با توجه به مسائل و مشکلات ترافیکی این راه در سفر اول رییس‌جمهور به شهرستان کرج مطالعات پروژه ادامه اتوبان همت به تصویب رسید و در سال ۸۶ بودجه آن نیز پیش‌بینی شد، اما متاسفانه این پروژه مسکوت ماند.

مدیرکل راه و ترابری استان تهران نیز با بیان اینکه اجرای این پروژه در ۱۱ کیلومتر پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: براساس قرارداد اولیه مدت پیمان این پروژه ۳۶ ماهه بود که در دو فاز ۵/۵ کیلومتری تعریف شد که متاسفانه در فاز اول به دلیل برخورد با معارضین که از جمله آنها می‌توان به قرار گرفتن پادگان‌های نظامی در اجرای این طرح اشاره کرد؛ اجرای پروژه با مشکل مواجه شد.جعفر صادقی اشتهاردی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد از فاز اول این طرح اجرا شده است که به دلیل کوهستانی بودن مسیر امیدواریم تا پایان سال جاری ۵/۵ کیلومتر فاز اول به بهره‌برداری برسد.

 

    نظرات