تاثیر نوسان قیمت مصالح ساختمانی بر بازار مسکن/ تغییر قیمت در بخش نازک‌کاری ساختمان

تاثیر نوسان قیمت مصالح ساختمانی بر بازار مسکن/ تغییر قیمت در بخش نازک‌کاری ساختمان

www.BanaNews.irدر ۶ ماهه اخیر علاوه بر نوسان قیمتها در بخش فولاد و سیمان، نرخ تجهیزات مورد نیاز در داخل ساختمانها هم با افزایش مواجه و منجر به این شد که عده‌ای هم واحدهایی که با مصالح ارزان تر ساخته شده بود را با قیمت مصالح گران به فروش برساندند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) افزایش نوسانات نرخ ارز در چند ماهه اخیر قیمتها را در بخش مصالح ساختمانی با تغییراتی مواجه کرد به طوری‌که در یک مقطع قیمت فولاد ۱۰۰ درصد فزایش یافت و قیمت سیمان هم با نوساناتی همراه شد که این موضوع انبوه سازان را در ساخت مسکن مهر با نگرانی مواجه کرد.

از سوی دیگر، قیمت ساخت و سازهای خصوصی در شهرها به خصوص تهران با افزایش مواجه شد و تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفت و منجر به این شد که سازندگانی که در گذشته هم اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، واحد خود را برای فروش ارایه نکنند.

در واقع این عده از بساز بفروش ها که همیشه به دنبال به دست آوردن سود کلان در فروش آپارتمان ها هستند از این فرصت استفاده کرده و واحدهایی که با مصالح ارزان تر ساخته شده بود را با قیمت مصالح گران به فروش رساندند.

در مهرماه امسال ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با مهر گفته بود: قیمت فولاد در هفته های گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و در حالیکه در چند هفته گذشته با نرخ ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خرید و فروش می شد اما هم اکنون این رقم به ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان رسیده است.

وی عمده مصرف در بخش ساختمان را مربوط به فولاد دانسته و افزوده بود: افزایش قیمت در این بخش تاثیر زیادی را در ساخت و ساز می گذارد و قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

وی همچنین به افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان اشاره کرده و گفته بود: فولاد و سیمان دو کالای اساسی در ساخت وساز هستند که افزایش قیمت در این بخش نگرانی زیادی را برای انبوه سازان به خصوص در بخش مسکن مهر به وجود آورده است.

 

هر چند که پس از مدتی قیمتها تا حدی فروکش کرد اما همچنان فولاد به عنوان کالای اساسی در ساختمان سازی با قیمتهای بالا به فروش می رسد و سیمان هم کاهش قیمت چندانی در بازار نداشته است.

در حال حاضر ساخت یک آپارتمان ۹۰ متری در ۴ طبقه، هر مترمربع ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد که با احتساب قیمتهای نازک کاری، توکاری ساختمان و قیمت هر مترمربع زمین، قیمت نهایی آن بسیار بالا می رود.

نوسان قیمت در وسایل داخل ساختمان

براساس این گزارش، افزایش قیمت در بخش نازک کاری ساختمان هم در چند ماهه اخیر بسیار محسوس بوده است و حتی در بخش خرید وسایلی مانند کابینت و شیرآلات، نوسان قیمتها تاثیر زیادی را داشته است.

در واقع ساختمان سازی در شرایط کنونی علاوه بر نوسان قیمت در بخش فولاد با افزایش قیمت ها در بخش های توکاری ساختمان هم روبروست که قیمت هر مترمربع آپارتمان را با نوسان زیادی مواجه می کند.

این در حالی است که بخشی از ساخت و سازها در شهرتهران را مالکان بافت های فرسوده انجام می دهند که پول کافی برای ساختمان سازی ندارند که این افزایش قیمتها می تواند آنها را در تکمیل ساختمان با مشکل مواجه کند و دلالان را به خرید این خانه ها بکشاند.

بر این اساس، افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی تاثیر زیادی را بر قیمت نهایی مسکن می گذارد که خرید را برای متقاضیان مسکن با مشکل مواجه می کند، ضمن آنکه با گرانی خانه های نوساز، دیگر آپارتمان‌ها هم تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار میگیرند و با رقم های بالاتری به فروش می‌رسند.

این در حالی است که برخی از مالکان هم که با قیمتهای پایین تری آپارتمان خود را ساخته اند، دیگر به فروش با قیمت پایین تر راضی نیستند و همپایه آپارتمانهای دیگر، قیمت تعیین می‌کنند.

    نظرات