شرایط پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

شرایط پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

http://www.bananews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال اعتبار نوسازی هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده از منابع داخلی بانک‌ها و ۱۰۰ هزار واحد دیگر از محل منابع مسکن مهر اختصاص یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور - مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران - در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: ۵۲۳۷ هکتار بافت فرسوده در ۱۰ شهر استان یزد شناسایی شده است.

کیان‌پور با بیان اینکه بافت‌های فرسوده مسئله جدیدی در مباحث شهرسازی نیست، اظهار کرد: در سال‌های اخیر دولت عزم خود را برای بهسازی و نوسازی این مناطق به صورت جدی جزم کرده تا علاوه بر ارتقای خدمات و کیفیت زندگی در این مناطق، بتواند معضل کمبود مسکن را حل کند.

وی با یادآوری اینکه ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در ۴۷۱ شهر کشور شناسایی شده است، گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها باید با اعمال سیاست‌های تشویقی زمینه مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری فراهم آوردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امسال اعتبار نوسازی هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده از منابع داخلی بانک‌ها و ۱۰۰ هزار واحد دیگر از محل منابع مسکن مهر تامین شد که نرخ سود تسهیلات در قالب مسکن مهر خودمالکی به ترتیب ۹ درصد، هفت درصد و چهار درصد برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها است.

کیان‌پور گفت: تسهیلات به افراد واجد شرایط دارای فرم (ج) سبز و سرپرست خانوار پرداخت می‌شود و در صورتی که فرم (ج) قرمز شده باشد، میزان نرخ سود تعیین شده در بافت‌های فرسوده در دوران مشارکت معادل ۲۰ درصد و در زمان فروش اقساطی ۱۵درصد است.

به گفته وی برای هر واحد ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان تسهیلات نوسازی از سوی بانک‌های عامل پرداخت می‌شود که ۲۰ میلیون تومان برای روش صنعتی، ۲۲ میلیون تومان برای نیمه‌صنعتی و ۲۵ میلیون تومان برای ساخت تمام صنعتی است.

 

کیان‌پور دو پروژه مشارکت مردمی بلوار بسیج و علیجی را به عنوان پروژه الگو در بافت‌های فرسوده برشمرد و افزود: طرح نوسازی و بهسازی شهرهای ابرکوه، میبد، حمیدیا و مهریز در حال تهیه است و طرح شهر یزد به تصویب کمیسون ماده ۵ استان یزد رسیده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه طرح توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهرهای میبد و یزد با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیون ریال تهیه و به تصویب ستاد توانمند‌سازی استان رسیده است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۲۳ محله غیر رسمی در شهرهای میبد و یزد شناسایی شده است که از این میزان، شش محله با مساحت ۹۴۰ هکتار انتخاب و پروژه‌های توانمند‌سازی در بخش‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و ... در آنها تعریف شده است.

وی از مردم ساکن در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی استان یزد خواست برای اجرای طرح‌ها با مسئولان همکاری و مشارکت فعال داشته باشند‌.

    نظرات