دست یابی به روش ساخت آسفالت‌های مقاوم در برابر مواد سوختی

دست یابی به روش ساخت آسفالت‌های مقاوم در برابر مواد سوختی

http://www.bananews.irپژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر، به روش ساخت نوعی آسفالت مقاوم در برابر مواد سوختی دست یافتند.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فریدون مقدس‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از عوامل تخریب کننده آسفالت در پمپ بنزین‌ها، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، بنادر و اسکله‌ها را ریخته شدن مواد سوختی مانند بنزین و گازوئیل ذکر کرد و گفت: این مواد موجب تخریب زود هنگام آسفالت شده و نیاز به بازسازی مستمر داشته و هزینه‌های سنگینی را در بردارد.

شعله کاظمی فرد، پژوهشگر و مخترع طرح نیز پژوهش در زمینه ساخت آسفالت‌های مقاوم در برابر مواد نفتی را از سال ۱۹۹۹ عنوان کرد و گفت: هم اکنون چند شرکت که اغلب در کشورهای کانادا، امریکا و آلمان هستند، این نوع آسفالت‌ها را تولید می‌کنند.

وی افزود: فرمول و دانش فنی ساخت آسفالت مقاوم در اختیار این کشور‌ها قرار دارد و ما در این طرح با بررسی ۵۰ نمونه آسفالتی و آزمایش پلیمرهای مختلف در اصلاح نمونه‌های مذکور به آسفالتی با شرایط مورد نظر دست یافتیم.

کاظمی فرد در ادامه افزود: تنها استاندارد موجود در دنیا برای آسفالت مقاوم، استاندارد EN (European Norm) است که در سال ۲۰۰۵ ارائه شد که در آن میزان پایداری نمونه آسفالتی پس از ۲۴ ساعت غوطه‌وری در سوخت مورد نظر اندازه‌گیری می‌شود و میزان کاهش وزنی نمونه ارزیابی می‌شود که نمونه ما، طی این فرآیند، شکل و مقاومت خود را حفظ کرد.

براساس این گزارش این نوع آسفالت مقاوم علاوه بر ثبت اختراع ملی، در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران (بالاترین نهاد علمی کشور) نیز به تأیید رسیده است.

    نظرات