عوارضی مسکن‌مهر را حذف کنید

عوارضی مسکن‌مهر را حذف کنید

http://www.bananews.irعوارضی که ساکنان مسکن‌مهر در سه شهر جدید اطراف تهران مجبورند روزی دو بار برای سفر بین محل سکونت و محل اشتغال‌شان پرداخت کنند، آن قدر سنگین است که اگر وزیر راه‌وشهرسازی باجه‌های عوارضی در اتوبان‌های منتهی به شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد را حذف کند، چالش ترافیکی مسکن‌مهر برای همیشه مرتفع خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دولت به دلیل نداشتن زمین در داخل کلان‌شهر تهران – شاید هم عدم تمایل به اختصاص زمین‌های دولتی برای مسکن‌مهر- همه واحدهای مسکونی‌مهر مخصوص تهرانی‌ها را در سه منطقه پرند، هشتگرد و پردیس احداث کرده است؛ طوری که ساکنان مسکن‌مهر پرند باید در عوارضی اتوبان ساوه، ساکنان مسکن‌مهر هشتگرد در عوارضی اتوبان قزوین و ساکنان پردیس در عوارضی اتوبان پردیس علاوه بر پرداخت مبالغی از ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان در هر بار عبور از این اتوبان‌ها، برای دقایقی طولانی پشت‌سر خودروها در پشت معبر عوارضی، معطل بمانند تا بتوانند از محل‌کار به منزل یا بالعکس، رفت‌وآمد کنند.
در حال حاضر با مسکونی شدن مناطق مسکن مهر در شهری همچون پرند، تردد خودروهای سواری در اتوبان ساوه – مسیر عبوری از تهران به پرند و برعکس- افزایش پیدا کرده و در ساعاتی اوج تردد باعث توقف طولانی خودروها در پشت باجه‌های عوارضی این اتوبان شده است.
صرف‌نظر از هزینه‌ای که در ماه بابت پرداخت عوارض، به ساکنان مسکن‌مهر در این سه شهر جدید تحمیل می‌شود، این شیوه تردد می‌تواند ذهن ساکنان مسکن‌مهر را بابت جدایی از تهران مخدوش کند و درجه کیفی محل سکونت آنها را در مقایسه با ساکنان فعلی تهران –که نیازی به پرداخت عوارض برای تردد در داخل شهر تهران را ندارند- به لحاظ روانی تنزل دهد.
برای حذف این چالش از آنجا که وزیر راه‌وشهرسازی همزمان مسوولیت مسکن‌مهر و مسوولیت آزادراه‌ها و اتوبان‌های کشور را برعهده دارد، می‌تواند با هدف کمک هزینه‌ای به ساکنان مسکن‌مهر و محرومیت‌زدایی از مناطق مسکن‌مهر اطراف تهران، نسبت به حذف عوارضی از مسیرهای ترافیکی مسکن‌مهر اقدام کند.
بار مالی ناشی از حذف این عوارضی اگر چه ممکن است قابل توجه باشد، اما در مقایسه با کمک‌هایی که دولت در ۴ سال اخیر به مسکن‌مهر کرده، قطعا ناچیز خواهد بود و می‌تواند جزئی از کل اعتبارات اختصاص داده شده به مسکن‌مهر شود.

    نظرات