هشدار یک دوست‌دار میراث فرهنگی درباره‌ی وضعیت بنایی تاریخی در شهرری

هشدار یک دوست‌دار میراث فرهنگی درباره‌ی وضعیت بنایی تاریخی در شهرری

http://www.bananews.irگنبد «امیر اینانج» از جمله آثار متعلق به دوره‌ی پس از اسلام در شهرری است که این روزها محل تجمع معتادان شده و هر روز وضعیتش بدتر از گذشته می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) گنبد «امیر اینانج» در پای کوه «تبرک» و پایین برج «نقاره‌خانه» قرار دارد و محوطه‌ای وسیع و مدور را که به جایگاه «حسام‌الدین سنقر اینانج» منسوب است، دربر می‌گیرد. برج مدور «اینانج» از لاشه‌سنگ و گچ ساخته شده و از آن برای دیده‌بانی استفاده می‌شده است.

یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ درباره‌ی وضعیت کنونی این گنبد توضیح داد: بی‌مهری‌های فراوانی در دو دهه‌ی گذشته به این برج شده و ساخت‌وسازهای زیاد در اطراف گنبد، حریم آن را در وضعیت بسیار بدی قرار داده است.

سیاوش آریا که ماه گذشته از این گنبد تاریخی دیدن کرد، ادامه داد: اکنون این برج، جایی برای افراد ولگرد و معتادان شده است و تخریب‌های صورت‌گرفته در آن، روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

این دوست‌دار میراث فرهنگی با اعتقاد به این‌که حریم بسیاری از آثار تاریخی به‌دلیل ساخت‌وسازهای بی‌رویه در حال نابودی است، گفت: نبودن نگهبان، کمبود بودجه و نیروی انسانی برای محافظت از بناهای تاریخی، تنها دلیلی است که مسئولان و متولیان حوزه‌ی میراث فرهنگی براساس آن، کم‌توجهی خود را توجیه می‌کنند.

او با اشاره به وجود دو بنای تاریخی در یک منطقه، اظهار کرد: این دو اثر به توجه و رسیدگی بیشتری نیاز دارند و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید به آن‌ها رسیدگی کنند.

    نظرات