وزارت راه‌آهن چین منحل می‌شود

وزارت راه‌آهن چین منحل می‌شود

www.BanaNews.irچین وزارت راه‌آهن خود را به منظور ریشه‌کنی فساد در این نهاد، منحل کرده و کنترل فعالیت‌های اداری آن را به وزارت حمل و نقل می‌سپارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس گزارشی که به امضای ون جیابائو - نخست وزیر چین - رسیده و به کنگره خلق این کشور ارائه شده، وزارت راه‌آهن به دو بخش تقسیم می‌شود.

فعالیت‌های تجاری این وزارتخانه به سازمان جدید شرکت راه‌آهن چین واگذار خواهد ‌شد.

سیستم راه‌آهن یکی از پروژه‌های توسعه عظیم چین در سال‌های اخیر بوده و این کشور اکنون صاحب بزرگ‌ترین شبکه راه‌آهن سریع‌السیر دنیا است اما توسعه این شبکه که صدها میلیارد دلار هزینه داشته و مجموعه رسوایی‌ها و اتهامات فساد را به همراه داشته است.

لیو ژیجون - وزیر سابق راه‌آهن - که در سال ۲۰۱۱ اخراج شد، اکنون در انتظار محاکمه به اتهام اختلاس است.

همچنین سانحه مرگباری که در ژوییه سال ۲۰۱۱ در شهر ونژو در شرق چین به وقوع پیوست و طی آن دست کم ۴۰ نفر کشته شدند، موجی از انتقاد عمومی را نسبت به بی‌توجهی مسئولان به ایمنی به سبب شتاب‌شان برای توسعه شبکه راه‌آهن سریع‌السیر برانگیخت.

بر اساس گزارشی که در ژانویه از سوی خبرگزاری دولتی شینهوا منتشر شد، سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به ۶۵۰ میلیارد یوان (۱۰۵ میلیارد دلار) در سال میلادی جاری می‌رسد که ۳۰ درصد بیشتر از بودجه سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

چین برای تقویت رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری سنگینی روی زیرساخت انجام داده است.

به گفته مقامات چینی، راه‌آهن این کشور تا پایان سال میلادی گذشته به ۹۸ هزار کیلومتر رسید که دومین شبکه راه‌آهن طولانی در دنیا است و بزرگ‌ترین شبکه راه‌آهن سریع‌السیر با خطوطی به طول۹۳۵۶ کیلومتر است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین همچنین صاحب طولانی‌ترین خط آهن سریع‌السیر به طول ۲۲۹۸ کیلومتر بین پکن و گوانژو است که مسافران را ظرف هشت ساعت از پایتخت به این مرکز تجاری در جنوب کشور می‌رساند.

    نظرات