بازار تاریخی اراک ؛ میراثی که در حال فروریختن است

بازار تاریخی اراک ؛ میراثی که در حال فروریختن است

http://www.bananews.irبارش نه چندان جدی برف کافی بود تا بخشی از سقف یکی از بناهای تاریخی اراک که سالهاست به آن می نازد فرو ریزد، بنایی به نام بازار تاریخی اراک که مردم محلی این شهر آن را  بازار سرپوشیده می نامند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بازار سرپوشیده یکی از نمادهای هویت ساکنان اراک است، و روز گذشته بخشی از آن فرو ریخت، بازاری که روزی حجره های فرش، کارگاه های نقشه کشی قالی، مس گری، زرگری، عطاری و... در آن رونقی داشته است و البته امروزنیز اولین مکان خرید مردم محسوب می شود.

هرچند این روزها شکل بازرگانی در این بازار تغییر کرده است و مغازه های لوازم خانگی ، کادویی و لباس فروشی نبض بازار را بدست گرفته اند، اما هنوز گرد تاریخ بر در و دیوار بازار وجود دارد، هنوز سرت را بالا که می گیری سقف بازار تو را به یاد گذشته می اندازد، که اگر مراقب نباشیم این سقف به جای اینکه نمادی از تاریخ دور شود به خاطره ای دور تبدیل می شود.

مراقب آخرین اثر معماری ایرانی اسلامی باشیم

 

به نظر می رسد این روزها باید بیشتر مراقب بود تا سقفی که بخشی از میراث استان وآخرین اثر معماری ایرانی اسلامی است حفظ شود.

با وجود تلاش ها برای مرمت بازار، و ایجاد سر در برای ان از سوی میراث فرهنگی استان، روز گذشته بخشی از سقف بازار سرپوشیده اراک درست در مقابل درب پاساژ صاحب الزمان واقع در گذر مدرسه سپهداری و آقا ضیاالدین فرو ریخت.

سقف بازار باید تعمیر شود

یکی از کسبه قدیمی که مغازه اش کنار پاساژ قرار دارد، گفت: من ۶۰ سال است که در این مکان کاسبی می کنم. چهار، پنج سال پیش هم یک قسمت دیگر از بازار سقفش ریخت.

وی افزود: بازار اراک عمری نزدیک به ۱۸۰ سال بیشتر دارد، و سقفش دیگر عمرش را کرده و باید تعمیر شود.

این کاسب بازار اراک ادامه داد: سقف های بازار از کاه گِل است و چون همسایه ها برف هایشان را نریختند، سنگین شده و پایین آمده است.

کاش سقف زودتر ترمیم شود

یکی از مغازه داران هم گفت: پیش از این نیز آجرهای جلو سقف پاساژ افتاد که ما تماس هم گرفتیم و قرار است میراث فرهنگی پیگیری کند و اکنون دیگر یک قسمت از سقف پایین ریخته و یک حفره بزرگ در سقف ایجاد شده بود.

آقای سیفی با اشاره به اینکه این چند روزه کار فروششان بدلیل این مشکلات با اختلال مواجه شده است، افزود: کاش هر چه زودتر بیایند و این سقف را با پلاستیکی یا هرچیز دیگری بپوشانند، زیرا همین هم خود مشکلات دیگری را به همراه دارد و در ضمن این محدوده را خطرآفرین تر کرده است.

ناودان های سقف اصولی نیست

یکی دیگر از کاسب های این گذر هم گفت: هیچ کدام از ناودان های سقف اصولی نیست و سقف خیلی سنگین است و این امر می تواند تخریب های دوباره در بازار ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید مدیریت ها تقویت شود افزود: نباید منتظر تخریب بود و بعد دست به کار شد باید قبل از اتفاق اقدام کرد.

این کاسب اراکی با بیان اینکه از دیروز تا حالا این سقف بدون هیچ روکش و سقفی همانطور مانده است، اظهار کرد: وضعیت الان این سقف خطرناک است، هم ممکن است بر اثر باد چیزی بر سر مردم بریزد و هم اگر یک باران بیاید بازهم نشست خواهد کرد.

کمبود امکاناتی در بازار

یکی دیگر از کاسب ها نیز گفت: خدا رحم کرد که ریزش سقف سر ظهر اتفاق افتاد و کسی طوری نشد .

وی افزود: فرسایش سقف یکی از مشکلات بازار سرپوشیده است و البته کمبود امکانات نیز دارد مانند سرویس بهداشتی.

علت اصلی ریزش؛ تخلف درتعبیه در پاساژ

مدیر کل میراث فرهنگی استان هم در گفتگویی با مهر، علت اصلی این اتفاق تخلف در تعبیه در پاساژ است که باعث نشت آب و سنگین شدن آن قسمت از سقف شده است.

مجتبی رضوانی افزود: تمام تلاش خود را می کنیم که ترمیم قسمت فروریخته سقف وپوشاندنش ظرف یکی دو روز آینده انجام شود.

وی می گوید:هم اکنون دستور داده شده قسمت های مختلف بازار بررسی شود و آن بخش هایی که مشکل دارند در اولویت برای ترمیم قرار گیرند.

این روزها، مکانی که با وجود کاروانسراها و ظرفیت های منحصر به فردش یکی ازجاذبه های گردشگری استان است، نباید در آستانه سال نو و دقیقا در زمانی که باید برای مهمان نوازی آماده باشد با چنین مشکلاتی مواجه شود.

سمیه انصاری فر

    نظرات