مسکن مهر در یک نگاه ...

مسکن مهر در یک نگاه ...

http://www.bananews.ir/طرح خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد که با عنوان مسکن مهر در ۱۹ استان کشور در حال ساخت و تحویل است با استقبال خوب اقشار کم درآمد همراه شد و به گفته وزیر راه و شهرسازی باید تا پایان دولت دهم چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته و تحویل مردم شود که تاکنون بیش از دو میلیون واحد ساخته شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حال حاضر بیشتر متقاضیان مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور در واحدهای خود ساکن شده‌اند اما در برخی شهر‌ها هنوز ساخت و تکمیل واحدها به نیمه هم نرسیده است که مدیران شهرهای جدید در پاسخ به دلیل کند بودن ساخت و سازها در این شهرها اعلام می‌کنند: "هنوز برخی ثبت‌نام‌کنندگان مبالغ اولیه مقرر شده را پرداخت نکردند و پیمانکاران نیز در حد توان خود، ساخت و ساز انجام داده‌اند. از سوی دیگر با افزایش قیمت مصالح، دیگر این امر امکان‌پذیر نیست و بارها به متقاضیان گفته شده تا اقساط خود را برای تکمیل سریع‌تر واحدها پرداخت کنند."

مسکن مهر ۵۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار

به گفته وزیر راه و شهرسازی قیمت واحدهای مسکن مهر تهران ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می‌گیرد.

درحالی‌که برخی شهرها از جمله پردیس، پرند، هشتگرد و ... که در نزدیکی شهرهای بزرگ‌تر ساخته شده‌اند با استقبال مطلوب‌تری مواجه بوده و بیش از نیمی از متقاضیان آنها در واحدهایشان ساکن شده‌اند، برخی دیگر از شهرهای جدید در انتظار ساکنان آن به نیمه هم نرسیدند!

اما با توجه به طرح جدید خانه‌دار شدن طی ۹۹ سال و اینکه برخی با احتمال افزایش قیمت این واحدهای مسکونی پس از تحویل واحدها را پیش‌بینی کرده‌اند، وزیر راه و شهرسازی نیز برای پیشگیری از مشکلات احتمالی خرید و فروش مسکن مهر را ممنوع اعلام کرد.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر غیرقانونی است، خطاب به بنگاه‌های معاملات املاکی که اقدام به معامله این واحدها می‌کنند، هشدار داده است که در صورت ادامه، دفتر آن‌ها را پلمپ خواهد کرد.

وی به خریداران این واحدها نیز هشدار داده که با چنین اقدامی ضرر خواهند کرد.

تفکیک جمعیتی مسکن مهر و مراحل ساخت آن‌ها

در تفکیک جمعیتی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در برنامه‌ سال ۸۹ تا امسال ۳۸۰ هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده بود که تعداد واحد‌های روبه اتمام با اسکلت و سقف ۲۸۹ هزار و ۸۵۰ واحد، تعداد واحد‌های تمام و سفت‌کاری شده ۲۵۱ هزار و ۵۰۵ واحد و تعداد واحد‌های نازک‌کاری شده ۱۹۸ هزار و ۹۱۲ است.

همچنین در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر در برنامه سال ۸۹ تا ۹۱، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده بود که از این میان یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۱۰۴ واحد اتمام و در مرحله‌ی اسکلت و سقف هستند.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، تعداد ۹۵۶ هزار و ۶۴۶ واحد اتمام و سفت‌کاری شده و ۶۷۷ هزار و ۵۴۲ واحد نیز در مرحله‌ی نازک‌کاری قرار دارند.

بر این اساس در شهرهای جدید با در نظرگرفتن ۴۲۰ هزار واحد مسکن مهر در برنامه‌ی سال ۸۹ تا امسال تعداد ۲۸۲ هزار و ۴۱۵ واحد اتمام و در مرحله‌ی اسکلت و سقف‌کاری و تعداد ۲۴۵ هزار و ۷۱ واحد نیز در مرحله‌ی سفت‌کاری و ۱۳۰ هزار و ۱۷۲ واحد در مرحله‌ی نازک‌کاری هستند.

طی سه سال اخیر چه تعداد مسکن مهر ساخته شد؟

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در برنامه سال ۸۹ تا ۹۱ برای کل کشور، ساخت یک میلیون و ۹۸۰ هزار واحد مسکن مهر در نظر گرفته شده که از این تعداد یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۸۹ واحد در مرحله‌ی اتمام اسکلت و سقف‌کاری هستند.

همچنین یک میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۲۲ واحد اتمام سفت‌کاری شده و یک میلیون و شش هزار و ۶۲۶ واحد نیز در مرحله‌ی اتمام نازک‌کاری هستند.

بر اساس این گزارش در بخش بافت فرسوده ۲۰۰ هزار واحد در برنامه زمانی ۸۹ تا ۹۱ بودند که ۱۹۱ هزار و ۹۲۲ واحد در مرحله‌ی اتمام اسکلت و سقف، ۱۸۷ هزار و ۳۸۸ واحد در مرحله‌ی اتمام سفت‌کاری و ۱۵۵ هزار و ۶۹۵ واحد در مرحله‌ی اتمام نازک‌کاری هستند.

در مجموع دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحد در برنامه‌ی سال ۸۹ تا ۹۱ بود که اکنون یک میلیون و ۸۰۳ هزار و ۲۹۱ واحد در مرحله‌ی اتمام اسکلت و سقف، یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۱۰ واحد در مرحله‌ی اتمام سفت‌کاری و هم‌چنین یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۳۲۳ واحد در مرحله‌ی نازک‌کاری هستند.

وضعیت واحد‌های خودمالکی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای واحدهایی که در مرحله‌ی اتمام اسکلت و سقف هستند ۶۸۳ هزار و ۱۱۱ واحد، واحد‌های اتمام سفت‌کاری نیز ۶۲۱ هزار و ۶۴۱ واحد و واحد‌های در مرحله‌ی نازک‌کاری تعداد ۴۸۶ هزار و ۳۱۵ مورد است.

۱۳هزار واحد مسکن مهر بنیاد مسکن آماده افتتاح

مدیر مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با اشاره به آماده بودن ۱۳ هزار واحد مسکن مهر ساخته شده از سوی بنیاد مسکن، بیان کرد: سهمیه ساخت واحدهای مسکونی مهر بنیاد مسکن ۳۸۰ هزار واحد بود.

محمدی صدور ۳۶۶ هزار و ۴۰۰ پروانه ساختمانی و عملیات اجرایی ۳۲۱ هزار و ۳۰۰ واحد تا اسفند امسال اعلام کرد.

به گفته وی تاکنون اسکلت ۲۹۳ هزار و ۳۷۰ واحد، سقف‌کاری ۲۵۴ هزار و ۶۰۰ واحد و نازک‌کاری ۲۰۲ هزار و ۲۰۵ واحد به پایان رسیده است.

محمدی با بیان اینکه تاکنون برای ۳۲۴ هزار و ۹۸۰ واحد قرار‌داد بانکی منعقد شده است، گفت: عملیات ساخت ۲۰۱ هزار و ۴۰۷ واحد تمام شده است.

مدیر مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به افتتاح و سکونت ۱۶۷ هزار و ۱۳۹ واحد گفت که از میان ۲۰۱ هزار واحد ذکر شده ۱۳ هزار واحد آماده افتتاح است.

    نظرات