کریدور شمال - جنوب بزودی فعال میشود
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه برنامهریزی برای معرفی موقعیت ممتاز ترانزیتی ایران در جهان انجام شده است و شاهد رشد ۴۱ درصدی در ترانزیت هستیم، گفت: با بازگشایی کریدور شمال به جنوب توسط روسیه این کریدور مجددأ در ایران نیز فعال میشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از فارس، شهریار افندیزاده زرگری با تأکید بر ضرورت توسعه ترانزیتی کشور، اظهارداشت: موقعیت جغرافیایی ایران در بخش ترانزیت بسیار مناسب است؛ اتصال به آبهای آزاد و کشورهای CIS و آسیای میانه که محصور در خشکی هستند و ناگزیرند محصولات خود را وارد یا صادر کنند بر اهمیت کریدورهای ایران میافزاید.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه حمل و نقل ترانزیت توسعه ترانزیتی محورهای کشور آغاز شده است، ادامه داد: هزینه پایین، زمان کم، مسیر ایمن و کیفیت عبور کالا، گزینههای مناسبی برای صاحبان کالا است که از کریدورهای بینالمللی ایران استفاده کنند.
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: ایران از سمت غرب به عراق و ترکیه، از سمت شمال به روسیه، از سمت شرق به کشورهای آسیای شرقی و از جنوب به دریای عمان متصل است که این بر اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران میافزاید.
* کریدور شمال به جنوب را بزودی فعال میکنیم
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه برنامهریزیها برای معرفی موقعیت مناسب ترانزیتی ایران در جهان انجام شده است، توضیح داد: کریدور شمال به جنوب طبق بررسیهای انجام گرفته، فعال میشود زیرا قسمت زمینی این کریدور در روسیه مجددأ بازگشایی شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه مؤسسان اصلی کریدور شمال به جنوب، کشورهای ایران، هندوستان و روسیه هستند، افزود: به زودی این کریدور را مجددأ فعال خواهیم کرد و این خود کریدور بسیار مهمی است.
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با بیان اینکه کریدور تراسیکا به عنوان کریدور شرق به غرب، فعال است، تصریح کرد: اخیرا اجلاس چهارجانبهای بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان برگزار و توافقات اولیه مناسبی انجام شد، بزودی تفاهمنامه اصلی آن بین وزرای چهار کشور به امضاء خواهد رسید که به دنبال آن محور ترانزیتی شرق کشور فعال خواهد شد.
معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: بزودی اجلاس دوجانبهای نیز در راستای توسعه ترانزیت و حمل و نقل بین ایران و گرجستان برگزار میشود.
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت خاطرنشان کرد: با سایر کشورها نظیر ترکمنستان، ترکیه، عراق و افغانستان نیز در حال رایزنی هستیم تا این ارتباطات ترانزیتی را تقویت و ایران را به عنوان کشور فعال ترانزیتی در جهان مطرح کنیم.
* مهمترین اقدامات کارگروه ترانزیت
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه کارگروه ترانزیت به ریاست وزیر راه و ترابری برگزار میشود و ۵ تن از وزراء در این کارگروه عضو هستند، تصریح کرد: این کارگروه از ۲ سال قبل فعال شد و به دلیل نگاه ویژه دولت به امر ترانزیت کالا، تاکنون جهش قابل توجهی در این بخش صورت گرفته است.
افندی زاده ضمن تشریح اهم اقدامات کارگروه ترانزیت، اظهار داشت: بررسی چگونگی فعال شدن محور ترانزیتی شرق، ساده کردن صدور روادید برای رانندگان بینالمللی، ابلاغ آئیننامههای روانسازی عبور کالا، تسهیل در امور گمرکی، ترانزیتی کردن اغلب پایانههای مرزی و ایجاد بازارچههای مرزی و تبدیل آنها به پایانه مرزی جزو اقدامات کارگروه است.
* نگاه ویژه دولت به ترانزیت در هفت محور
افندیزاده با بیان اینکه نگاه ویژه دولت به امر ترانزیت مطلوب است، افزود: این نگاه ویژه در ۷ محور خلاصه میشود که شامل امور خارجه و ارتباط با کشورهای دیگر، شبکه راه و تعیین برنامههای ۳ سال آینده وزارت راه، کشف حلقههای مفقوده، عبور روان کالا از پایانههای مرزی، حضور بخش خصوصی و فعال بودن آنها، تبدیل سیستمهای کنترلی به فناوریهای نوین و ایجاد امکانات مناسب در مسیرها است.
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه مقرر شده بود ۷ میلیون تن جابجایی کالای ترانزیتی در کشور صورت گیرد، اظهار داشت: این رقم در سال ۱۳۸۸ محقق شده است.
* توجه خاص به پایانههای مرزی کالا
افندیزاده با بیان اینکه پایانههای مرزی در دولت نهم و دهم مورد توجه ویژه و خاص قرار گرفت، توضیح داد: هماکنون ۲۴ پایانه مرزی در کشور وجود دارد که مدیریت واحد در آنها ایجاد شده است.
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه بندرعباس، سرخس و پایانه باشماخ، بیشترین نقش را در امر ترانزیت کشور دارا هستند، گفت: در سال ۸۸ بیشترین رشد ترانزیت با رقم ۸ میلیون تن جابهجایی محقق شد که این رقم نسبت به سال ۸۷، حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.
افندیزاده ادامه داد: در دولت نهم و دهم به دنبال فعال کردن محور شرق و در راستای توسعه شرق کشور، پروژه ریلی چابهار- زاهدان - سرخس مطرح شد که با تکمیل این مسیر ریلی دریای عمان به ترکمنستان و افغانستان متصل میشود.
* افزایش ۴۱ درصدی جابجایی کالای ترانزیتی در سال ۱۳۸۹
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه ایران تقریبأ در تمامی کریدورها ترانزیتی فعال است، گفت: از فروردین تا آذرماه سال ۱۳۸۹ میزان عملکرد در رابطه با جابهجایی کالای ترانزیتی در کشور، ۷ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۹۴۲ تن بود که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۱٫۴ درصد رشد داشته است.
معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه در کل سال ۱۳۸۸ حدود ۷ میلیون تن جابجایی کالای ترانزیتی در کشور صورت گرفت، ادامه داد: طبق هدفگذاری در سال جاری باید حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۸۸، رشد جابهجایی کالای ترانزیتی داشته باشیم زیرا تمهیدات مطلوب و لازم در تمام زمینههای توسعهای، روانسازی عبور کالا و ارتباط ترانزیتی با کشورهای همسایه فراهم شده است و همچنین تلاش میکنیم که در سایر اقلام نیز مقدمات و بسترسازی آماده شود.
نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با بیان اینکه کشورهای همسایه و منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب ایران علاقمند هستند ترانزیت کالای خود را از این منطقه انجام دهند، افزود: از سال ۱۳۹۰ باید سالانه رشد حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصدی در امر ترانزیت کشور صورت گیرد.
نظرات