درآمدزایی صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح تفصیلی

درآمدزایی صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح تفصیلی

http://www.bananews.ir/طرح تفصیلی تهران باز هم در روزهای پایانی سال خبرساز شده است.
شهرداری تهران در روزهای پایانی سال ۹۰ با انتشار خبر «اجرای طرح تفصیلی جدید از ابتدای سال ۹۱» توانست رکورددار کسب درآمد از محل صدور پروانه ساختمانی در ماه‌های پایانی سال گذشته باشد. به نظر می‌رسد در روزهای پایانی امسال نیز با اعلام خبر «اعمال محدودیت در ارائه تراکم تشویقی در سال ۹۲» قرار است موج جدیدی از درخواست‌ها برای صدور پروانه ساختمانی قبل از حذف این بند تشویقی به سمت شهرداری تهران روانه شود تا قصه سال گذشته به شکل جدیدی تکرار شود!

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) خبر ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی جدید تهران از ابتدای سال ۹۱ با شایعه اعمال محدودیت برای دریافت تراکم اضافی در برخی نواحی پایتخت همراه بود. همین شایعه کافی بود تا موجی از درخواست‌ها در روزهای پایانی سال ۹۰ برای دریافت پروانه ساختمانی به سمت شهرداری تهران روانه شود.
اگرچه انتشار این شایعه به مذاق بسیاری از بساز و بفروش‌ها خوش نیامد، اما برای شهرداری تهران سبب خیر شد تا بالاترین رقم درآمد شهرداری از محل دریافت عوارض ساختمانی ارمغان طرح تفصیلی قبل از اجرا باشد.
و حالا بعد از گذشت چندین ماه از اجرای طرح تفصیلی جدید، شهرداری تهران بنا دارد در اولین دوره اصلاحات طرح تفصیلی، ‌بندی از طرح را که به واسطه آن بخش‌های زیادی از بافت فرسوده و ناپایدار مشمول دریافت تراکم تشویقی اضافه می‌شدند، حذف کند.
چرا که به این نتیجه رسیده است اعطای یک طبقه تراکم اضافی به بافت‌های ناپایدار عملا ارتفاع ساختمان‌ها در محلات مختلف پایتخت را برخلاف ضوابط شهرسازی، افزایش می‌دهد و مشکلاتی از جمله افزایش جمعیت برای شهر به دنبال دارد که تا سال‌ها گریبان‌گیر شهروندان خواهد بود.
به نظر می‌رسد این بار هم شهرداری بنا دارد تا قبل از اجرای تصمیمش با انتشار خبر حذف این بند تشویقی موج دیگری از درخواست سازندگان در بافت فرسوده را به خود جذب کند تا شاید نمودار نزولی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده را در نیمه دوم سال به روند گذشته بازگرداند و رکورد سال گذشته خود را تکرار کند.

دنیای اقتصاد

    نظرات