ابتکار: ساخت‌وساز بی‌رویه در مناطق شمالی برای شهروندان مشکل‌ساز شده است

ابتکار: ساخت‌وساز بی‌رویه در مناطق شمالی برای شهروندان مشکل‌ساز شده است

http://www.bananews.ir/رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از تغییرات طرح تفصیلی بدون اطلاع شورای شهر، گفت: اولین خدشه به این طرح را اقدامات و تصمیمات کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی وارد کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معصومه ابتکار در جریان پانصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه همه اعضای شورای شهر طرح تفصیلی را قبول دارند، گفت: اولین خدشه را شورای عالی شهرسازی و معماری و همینطور کمیسیون ماده پنج به این طرح وارد کرده‌اند و هنگامیکه تغییرات اساسی در آن اعمال شد، طرح تفصیلی عملا دچار مشکل شد.

وی افزود: نگرانی شورای شهر از زمانی آغاز شد که تغییرات مهمی در طرح تفصیلی رخ داد و این موضوع نیازمند بازنگری است.

به گفته ابتکار سال اول اجرای طرح تفصیلی برای ارزیابی و بازنگری و همینطور اصلاح و قوی‌تر شدن طرح است و باید از این فرصت استفاده شود.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز بی رویه در مناطق شمالی برای شهروندان مشکل ساز شده است، گفت: مناطق یک، دو ، سه و پنج به تراکم بالای بتن و ساختمان تبدیل شده‌اند و نگرانی ما این است که این ساخت و سازهای بی رویه به شهرسازی پایتخت لطمه بزند.

 ابتکار تاکید کرد که از کمیسیون ماده ۵ انتظار می‌رود در زمینه این نگرانی‌ها با شورای شهر تهران همراهی داشته باشد.

 مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم درباره طرح تفصیلی اظهار کرد: همه مسائل و مشکلات شورای شهر درباره سه موضوع طرح تفصیلی است و نباید کل این طرح را که کتابچه چندین صفحه‌ای است زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ به دنبال اصلاح اشکالات طرح تفصیلی است گفت: بحث تغییر کاربری فضاهای سبز زیر ۲۰۰۰ متر و همینطور اجازه گودبرداری در ۱۰۰ درصد زیربنا منتفی شده و قرار است اجازه گود برداری فقط در زیر بنای ۶۰ و ۸۰ درصد صادر شود تا فضای سبز و درختان داخل اماکن خصوصی حفظ شود.

وی در مورد اعطای تراکم اضافی به بافت‌های ناپایدار تهران که عملا بخش گسترده‌ای از ساختمان‌های شهر را در بر می‌گیرد و مورد انتقاد اعضای شورای شهر هم هست گفت: مقرر شده که حداکثر تا یک ماه پس از عید نوروز شهرداری برای این موضوع هم تعیین تکلیف کند و تراکم اضافی در بافت‌های ناپایدار حذف شود.

چمران اعتقاد دارد که برخی تذکرات شکیب مستقیما به طرح تفصیلی ارتباطی ندارد بلکه ناشی از تصمیمات کمیسیون ماده ۵ است که باید در همان کمیسیون برای آنها چاره اندیشی شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی طلایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم در واکنش به تذکر حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورا درباره طرح تفصیلی، گفت: در خیرخواهی و دلسوزی رییس کمیسیون عمران شکی نیست اما این تذکر قبل از مدیریت شهری به خود اعضای شورای شهر باز می‌گردد.

وی به مطالعات پشتوانه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: نباید انتقادها به گونه‌ای مطرح شود که اساس و پایه طرح تفصیلی سست شود و زیر سوال برود.

طلایی تاکید کرد: به چالش کشیدن طرحی که با چندین سال تلاش مدیریت شهری و همکاری شورای شهر تدوین شده کار درستی نیست و انتقادات باید از مبادی نظارتی به ویژه شورای شهر دنبال شود.

علیرضا دبیر عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم با طلایی هم نظر بود و اعتقاد داشت که کمیسیون عمران شورا باید بر چگونگی اجرای طرح تفصیلی نظارت کند.

وی افزود: در هر موردی که به صورت مصداقی کمیسیون عمران به آن ورود کرده است اعضای شورا کوتاهی نکرده و با کمیسیون همراهی کرده‌اند. در آینده هم اگر مواردی که منجر به ساخت و ساز در فضاهای سبز و یا تخلفات شهرسازی شود توسط کمیسیون عمران مطرح شود، اعضا با کمیسیون همراهی می‌کنند تا از تخلفات جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران هم با اشاره به تذکر شکیب پیرامون صدور پروانه ساختمانی شش طبقه در اراضی فضای سبز با وجود مخالفت شورای شهر، گفت: این موضوع پیگیری شده و فرماندار تهران، قاضی و شهردار منطقه یک با همکاری یکدیگر از انجام ساخت و ساز در این زمین جلوگیری کرده‌اند.

چمران هم خطاب به بیادی گفت: چنین پروانه‌ای اصلا نباید صادر می‌شد که هم اکنون شهردار منطقه بخواهد به موضوع ورود کند و مانع ساخت و ساز شود.

حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم در خاتمه این بحث خطاب به اعضای شورای شهر تاکید کرد که بدون همراهی آنها اعمال نظارت ممکن نیست و این نظارت تنها به کمیسیونی که وی مسئولیت آن را بر عهده دارد محدود نمی‌شود.

شکیب افزود: اینجا شوراست و در شورا نمی‌توان یک نفره و به تنهایی کاری را پیش برد. چرا ۱۴ عضو دیگر شورای شهر اعتراضی به این موارد نمی‌کنند. در آینده هم باید با همراهی همه اعضای شورای شهر اعمال نظارت شود.

    نظرات