سرانجام حکم توقف جدایی ری از تهران در گفت‌وگو با تمدن

سرانجام حکم توقف جدایی ری از تهران در گفت‌وگو با تمدن

http://www.bananews.ir/استاندار تهران گفت: با روند فعلی انتخابات شورای شهر در ری برگزار و مردم از بلاتکلیفی خارج خواهند شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرتضی تمدن در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت طرح جدایی ری از تهران و پس گرفتن شکایت شهرداری از دیوان عدالت اداری گفت: دیوان با این کار نتیجه تصمیم‌گیری را به توافق دو طرف واگذار کرده و از هرگونه صدور رای خودداری کرده است.

وی افزود: این تصمیم، تصمیم درستی است که دیوان عدالت اداری گرفته و طرح جدایی ری از تهران قانون مصوب مجلس است. قانونی که هیچ ابهام و شبهه‌ای در آن وجود ندارد، چرا که قانون تقسیمات کشوری است و یک امر شفاف در بحث استقلال ری است.

استاندار تهران با بیان اینکه دیوان عدالت اداری هرگونه توافق در اجرای این قانون را به عهده وزارت کشور و شورای شهر گذاشته است، گفت: اینکه گفته می‌شود رای به نفع شورای شهر صادر شده واقعیت ندارد ، چرا که دیوان عدالت اداری به نفع هیچ یک از طرفین رای صادر نکرده و اعلام کرده وزارت کشور و شورای شهر با توافق این موضوع را حل و فصل کند.

وی افزود: اینکه دیوان عدالت اداری خود را از این موضوع کنار کشید جای تقدیر دارد، چرا که قانون صراحت دارد و نیازی به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نیست و اگر قانون به صراحت این موضوع را عنوان نکرده بود، جای شکایت باقی بود.

 

استاندار تهران گفت: علیرغم صراحت قانون مصوب مجلس و قانون تقسیمات کشوری مبنی بر جدایی ری از تهران تعدادی از اعضای شورای شهر به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و پس از آنکه دیوان عدالت هیچگونه رای برای این موضوع صادر نکرد اعلام کردند که دیوان به نفع آنها رای صادر کرده است. در حالی که دیوان عدالت هیچ رای را صادر نکرده و پس از بررسی صحبت‌های وزارت کشور و شورای شهر هرگونه تصمیم گیری را به توافق این دو نهاد واگذار کرد.

تمدن ادامه داد: پس از کنار کشیدن دیوان عدالت اداری تاکنون نشست جدیدی مبنی بر بررسی طرح جدایی ری از تهران تشکیل نشده و ما همچنان معتقدیم ری باید طبق قانون مستقل باشد.

وی گفت: قانون به مردم شهر ری این حق را صادر کرده که شورای شهر مستقل و شهرداری مستقل داشته باشند و با توجه به اینکه قانون همچنان به قوت خود باقی است نمی‌توانیم در اجرای آن توافق خارج از قانونی را انجام دهیم لذا هر توافقی که قرار است در این رابطه صورت بگیرد باید بر مدار قانون باشد.

تمدن خاطرنشان کرد: عدم صدور رای از سوی دیوان عدالت اداری، صحه گذاشتن این نهاد بالادستی در قانون است. ضمن آنکه تنها در یک صورت مسئله ری و استقلال این شهر منتفی خواهد بود که قانون پس گرفته شود و یا قانون فعلی ابطال شده و یا قانون تقسیمات کشوری تغییر کرده و اصلاح شود.

استاندار تهران با اشاره به اینکه هر نوع تغییر و اصلاح در قانون تقسیمات کشوری و یا شوراها کار بسیار سختی است، گفت: چنین برنامه‌هایی نیاز به پروسه طولانی مدتی دارند که فرصتی برای چنین اصلاحی وجود ندارد.

وی گفت: قانون فعلی بر حقوق مردم شهرری صحه گذاشته و داشتن شورای شهر و شهرداری و شهر مستقل را برای آنها قانونی می‌داند لذا بهترین توافق این است که اعضای شورای شهر اجازه اجرای قانون جدایی ری از تهران را بدهند.

استاندار تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اتمام عمر دولت دهم آیا زمان کافی برای اجرای این قانون که دولت به آن اصرار دارد وجود دارد یا نه؟ گفت: تازمانی که این قانون به صراحت فعلی وجود دارد، هیچ برنامه‌ای خلاف قانون اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه قانون اصرار بر اجرای این طرح دارد، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتخابات شورای شهر شهرستان ری به صورت جداگانه برگزار خواهد شد نیز اضافه کرد: ابتدا باید شورای شهر مستقل ری شکل بگیرد سپس طبق قانون ادامه طرح باید اجرا شود.

تمدن درباره بلاتکلیفی مردم شهرری از زمان اعلام جدایی ری از تهران و نتیجه‌ای که از این طرح حاصل نشده گفت: با روند فعلی انتخابات شورای شهر در ری برگزار و مردم از بلاتکلیفی خارج خواهند شد.

    نظرات