شهرداری تهران در سالی که گذشت

شهرداری تهران در سالی که گذشت

http://www.bananews.ir/سالی که گذشت، شاید یکی از پرچالش‌ترین و در عین حال پرکارترین سال‌هایی بود که بلدیه‌ی تهران به خود دیده است. سالی که شاید برای مترو، برای بافت‌های فرسوده و شهرسازی پایتخت سال خوبی نبود؛ سال سیل و قطارهایی که به سرنوشت تایتانیک دچار شدند؛ سال فرونشست‌های مکرر زمین که بیصدا قربانی گرفت و سال تهدید اراضی فضای سبز.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اما با این همه، ۹۱ سال بدی برای مدیریت شهری نبود؛ سالی که رفت، سال تونل نیایش بود، سال تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی مانند بزرگراه یادگار امام (ره) و سال تکمیل خطوط پردازش زباله و تصفیه‌خانه شیرابه کهریزک.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرداری تهران سال خود را با ابلاغ طرح تفصیلی جدید پایتخت و در حالی که حدود ۱۰ سال وقفه میان آغاز مطالعات مربوط به تدوین این طرح تا زمان اجرای آن وجود داشت، آغاز کرد.

هر چند قالیباف، شهردار تهران اعتقاد داشت که اجرای طرح تفصیلی اقدام مهمی در اداره با برنامه پایتخت است، اما برخی اعضای شورای شهر و کارشناسان حوزه شهرسازی مدعی بودند که با گذشت زمان و تغییر بافت محلات، طرح تفصیلی عملا قابلیت اجرا ندارد. چرا که مجوزهای ساخت‌وساز در اغلب املاک هر پهنه، پیش از اجرای طرح تفصیلی جدید صادر شده که با ضوابط این طرح هم هماهنگ نیست.

با این حال تنها مشکل اجرای طرح تفصیلی جدید پایتخت، تغییر بافت محلات نبود. بلکه تغییراتی بدون اطلاع شورای شهر توسط شورای عالی شهرسازی و معماری در این طرح اعمال شده بود که انتقاد جدی نمایندگان مردم در پارلمان شهری و کارشناسان شهرسازی را به دنبال داشت.

شورای عالی شهرسازی بدون اطلاع شورای شهر که مرجع تایید‌کننده طرح تفصیلی است، یک و دو طبقه تراکم به برخی از مناطق پایتخت که زمین‌های دولتی در آن قرار داشت، افزوده و این اقدام را در راستای سیاست‌های تامین مسکن انجام داده بود. اما اعضای شورا با اطلاع یافتن از این تغییرات در پهنه‌بندی‌های طرح تفصیلی، خواستار بازنگری این طرح شدند.

اختلافات میان شورای عالی شهرسازی و مدیریت شهری تهران مدت‌ها ادامه داشت تا اینکه سرانجام با اصلاح برخی تغییرات طرح تفصیلی، مصالحه صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، اگرچه قالیباف وعده داده بود مانند عقاب بر سر این طرح خواهد ایستاد، اما صدور پروانه‌های بی‌ضابطه در مناطق و همین‌طور در کمیسیون ماده ۵ تا آخرین روزهای سال گذشته محل چالش و دغدغه اعضای شورای شهر بود. به طوری که در آخرین جلسه علنی سال ۹۱ شورای شهر، رییس کمیسیون عمران شورا با انتقاد از چگونگی اجرای آن در شهرداری تهران، گفت: برای یک بار هم که شده باید پشت پرده صدور پروانه‌های ساختمانی که بر خلاف ضوابط طرح تفصیلی صورت می‌گیرد مشخص شود.

شکیب که بارها مصادیقی از صدور پروانه بر خلاف ضوابط طرح تفصیلی جدید را به شورا آورده بود، در جلسه پایانی سال ۹۱ از صدور مجوز شش طبقه در اراضی فضای سبز بالای ۱۸۰۰ متری پرده برداشت.

وی تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون ماده پنج را پشتوانه‌ای برای صدور این قبیل پروانه‌های ساختمانی دانست و خواستار اصلاح این طرح در آستانه یک‌سالگی شد؛ موضوعی که برخی دیگر از اعضای شورای شهر همچون خسرو دانشجو و معصومه ابتکار نیز پیگیر آن بوده‌اند.

به این ترتیب احتمالا نخستین برنامه مدیریت شهری در سال ۹۲ و در حوزه شهرسازی، اصلاح طرح تفصیلی جدید پایتخت خواهد بود.

تونل نیایش را ما ساختیم...

۹۱ سال عمرانی موفقی برای تهران بود. بزرگراه‌های نیمه‌تمام شهید زین‌الدین و شهید خرازی به بهره‌برداری رسید و شرق و غرب تهران به یکدیگر متصل شد؛ دو کیلومتر باقی‌مانده مسیر بزرگراه یادگار امام (ره) زیر بار رفت؛ درخواست شهروندان برای اتصال بزرگراه‌های شهید بابایی و شهید باقری به یکدیگر محقق شد؛ پل دسترسی غربی برج میلاد زیر بار ترافیکی رفت؛ تندروهای بزرگراه آزادگان سرانجام تکمیل شد؛ فاز اول آبگیری دریاچه مصنوعی چیتگر آغاز شد و عملیات عمرانی پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری تهران نظیر بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه طبقاتی صدر، تونل امیرکبیر و شهر آفتاب به موازات پروژه‌های تکمیل شده به سرعت پیش رفت.

اما شاید اهمیت هیچ‌یک از این موارد با تکمیل و بهره‌برداری بخشی از مسیر تونل نیایش برابری نمی‌کند. «تونل نیایش را ما ساختیم» این عبارت غرور آمیز ۲۸ بهمن‌ماه بر سر در ورودی بلندترین تونل شهری کشورمان نصب شد تا شهروندان که در ایام اجرای این پروژه صبوری کردند هم خود را در آن سهیم بدانند.

البته تنها نصف تونل نیایش افتتاح شد. در حقیقت تونل شمالی یا به عبارتی مسیر شرق به غرب این تونل زیر بار ترافیکی رفت و اگرچه تونل جنوبی هم تکمیل شده بود، اما تا زمانی که طبقه دوم بزرگراه صدر ساخته نشود، امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

تحریم‌ها از سرعت پیشرفت پروژه بزرگراه طبقاتی صدر کاست، اما آن را متوقف نکرد. به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تهران، این پروژه ۱۲۰ روز از برنامه زمان‌بندی عقب مانده که با سه شیفت کاری، این عقب‌ماندگی جبران و طبقه دوم بزرگراه صدر هم خرداد ماه افتتاح خواهد شد. هر چند که بنا به وعده شهردار تهران، پیش از آن و در اردیبهشت ماه، همزمان با میلاد حضرت زهرا (س) دریاچه چیتگر به بهره‌برداری خواهد رسید و سپس نوبت به افتتاح بزرگراه امام علی (ع) در خرداد ماه، همزمان با میلاد امیرالمومنین (ع) می‌رسد.

هر چند شورای شهر تهران اجازه اجرای پروژه عمرانی جدیدی را در سال ۹۲ به شهرداری نداده و حتی با ساخت دو تونل شهری و همین‌طور طبقاتی کردن بزرگراه همت در سال جدید مخالفت کرده است، اما حجم پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در پایتخت به اندازه‌ای هست که بتوان امسال را هم همچون دو سال گذشته، جزو ایام پرکار حوزه عمرانی شهرداری پیش‌بینی کرد.

سال بد متروی پایتخت؛ قطارهایی که به سرنوشت تایتانیک دچار شد!

به گزارش ایسنا، متروی تهران سال گذشته را با سیلاب آغاز کرد و با مرگ یک کارگر بر اثر نشست بخشی از مسیر خط ۳ به پایان رساند. ۲۷ فروردین ماه سال گذشته بود که با افزایش حجم بارش، آب رودخانه میانرود طغیان کرد و سیلاب به داخل کارگاه عمرانی ایستگاه اکباتان در بخش غربی خط ۴ مترو ورود کرد.

اگرچه با خروج مسافران از ایستگاه‌های زیر بار این خط در کمتر از سه دقیقه، از بروز تلفات جانی جلوگیری شد، اما این حادثه ۲۱ میلیارد تومان خسارت به مترو و در حقیقت به شهروندان وارد کرد که ناشی از مملو آب شدن ایستگاه‌های استاد معین، حبیب‌اللهی و آزادی و در نتیجه غرق شدن چهار رام قطار در آب بود. موضوعی که رسانه‌های غربی آن را با غرق شدن تایتانیک مقایسه کردند!

این حادثه نیمه غربی خط ۴ را برای دو هفته تعطیل کرد و پس از رفع مشکلات تجهیزات برقی و زیرساخت‌های ایستگاه و لایروبی و نظافت سالن بلیت و سکوها، در ۱۰ اردیبهشت دوباره افتتاح شد.

 

نشست‌های مکرر مترو، سرانجام قربانی گرفت

به گزارش ایسنا، سال پر حادثه متروی تهران با نشست‌های پیاپی زمین در محدوده خیابان ولیعصر(عج) و میدان منیریه ادامه یافت، اما شاید تلخ‌ترین حادثه ۹۱ برای مترو، مرگ یک کارگر بر اثر نشست زمین در خیابان مولوی بود که در نیمه اسفندماه به وقوع پیوست.

این فرونشست در مسیر خط ۳ مترو به وقوع پیوست و گودالی با ابعاد ۷ در ۸ مترمربع در تقاطع مولوی ولیعصر(عج) ایجاد شد که یک کارگر افغان را بلعید.

به گزارش ایسنا، عملیات عمرانی مترو و افتتاح ایستگاه‌های جدید هم آنگونه که از پیش برنامه‌ریزی شده بود پیش نرفت که البته نوسانات ارزی و افزایش بهای مصالح نقش مهمی در این عقب‌ماندگی داشت.

قرار بود در طول سال گذشته ۱۹ کیلومتر از خط ۳ مترو به بهره‌برداری برسد، اما تنها ۷ کیلومتر از بخش میانی این خط، طبعا به‌دلیل مشکلات مالی و تحریمی بدون پله برقی، آنهم به صورت آزمایشی و برای سه ساعت در روز زیر بار رفت.

حدود دو ماه از پایان زمان بهره‌برداری آزمایشی این بخش از خط ۳ می‌گذرد اما هنوز هم این خط به طور رسمی و تمام وقت در اختیار شهروندان قرار نگرفته است. ضمن اینکه ۱۲ کیلومتر باقی‌مانده از نیمه جنوبی این خط، به سال ۹۱ نرسید و بهره‌برداری آن بر اساس آخرین وعده‌های شهرداری، به خردادماه ۹۲ موکول شد.

عقب‌ماندگی ۵۰ کیلومتری مترو از طرح جامع ترافیک

برابر گزارش شورای شهر، متروی تهران معادل ۵۰ کیلومتر از طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک عقب است که برای جبران آن، نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جدید است تا به این ترتیب با بهره‌برداری از ۲۴ کیلومتر از خطوط مترو طی امسال، بخشی از کندی سال‌های اخیر را جبران کند.

برابر طرح جامع حمل‌ونقل عمومی، طول خطوط مترو تهران ۲۱۷ کیلومتر پیش‌بینی شده است که باید تاکنون ۱۹۰ کیلومتر آن زیر بار می‌رفت، اما تنها ۱۴۰ کیلومتر از این میزان به بهره‌برداری رسیده است.

کاهش رشد نوسازی بافت‌های فرسوده در سال ۹۱

به گزارش ایسنا، سال ۹۱ به تبع گران شدن قیمت مصالح، شوکی برای بازار مسکن به دنبال داشت که نوسازی بافت‌های فرسوده را هم تحت تاثیر قرار داد. ضمن اینکه از سوی دیگر اغلب واجدان شرایط دریافت وام نوسازی بافت فرسوده، پشت خط ماندند.

علاوه بر افزایش هزینه‌های تمام شده مسکن در سال گذشته، کند بودن مسیر تحقق تسهیلات بانکی نوسازی هم بر کاهش رشد نوسازی بافت‌های فرسوده موثر بود و در سال گذشته عملا شیب نوسازی بافت‌های فرسوده توسط مردم کاهش یافت.

البته مجموعا ۳۳ هزار واحد مسکونی در طول سال ۹۱ در بافت‌های فرسوده ساخته شد، اما اگر تسهیلات نوسازی بافت فرسوده برابر قانون با بهره ۹ درصد به مردم واگذار می‌شد و میزان این بهره به ۲۷ درصد افزایش نمی‌یافت، قطعا شاهد آمار بالاتری از تحقق نوسازی این بافت‌ها بودیم.

شهرداری تهران هم که پس از ضعف عملکرد سازمان نوسازی در دوره مدیریت قبلی و اجرای طرح‌های شکست خورده‌ای همچون انتشار اوراق مشارکت، خانه به جای خانه و مسکن متری، پای خود را از کفش تصدی‌گری‌های ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده بیرون کشید، در طول سال ۹۱ رویکردهای تازه‌ای در حوزه سیاست‌گذاری را دنبال کرد تا روند نوسازی مردمی را تسهیل کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در آخرین روزهای سال گذشته خبر از پیش‌بینی طرحی برای ساماندهی ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به نوسازی بافت‌های فرسوده، با استفاده از سپرده‌های خرد مردمی نزد بانک‌ها خبر داد که قالیباف، شهردار تهران هم کلیات آن را پذیرفته است. بنابراین در سال جدید باید منتظر انتشار جزییات این طرح از سوی مدیریت شهری باشیم و آثار آن در رشد نوسازی بافت‌های فرسوده را رصد کنیم.

سال زباله‌ای خوب شهرداری تهران!

به گزارش ایسنا، سال گذشته شاید یکی از بهترین سال‌های زباله‌ای این دوره مدیریت شهری بود. چراکه با افتتاح دو خط جدید پردازش، عملا دفن غیربهداشتی زباله به خط پایان رسید و عملا ظرفیت پردازش زباله به مرز ۷۸۰۰ تن رسید و از میزان زباله تولیدی روزانه در پایتخت پیشی گرفت.

اتفاق زباله‌ای مهم‌تر پایتخت شاید، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شیرابه کهریزک پس از سه سال وعده و وعید بود. بهترین اتفاق مدیریت پسماند تهران اما در نخستین روزهای سال جدید با افتتاح نخستین سامانه تولید انرژی از زباله رخ می‌دهد. اتفاقی که قرار بود در چهار گوشه پایتخت به وقوع بپیوندد، اما با وجود وعده‌های مکرر شهردار تهران در این باره، تنها عملیات اجرایی دو سامانه تولید انرژی از زباله انجام شد و ساخت چهار زباله‌سوز، یکی از وعده‌های محقق نشده شهردار هفت‌ساله تهران باقی خواهد ماند.

اهتزاز بزگترین پرچم ایران بر فراز پایتخت

شاید یکی از اتفاقات مهم سال گذشته اهتزاز بزرگترین و مرتفع‌ترین پرچم جمهوری اسلامی ایران و یکی از سه پرچم بلند در جهان، در جوار باغ موزه دفاع مقدس با حضور رییس‌جمهور و شهردار تهران بود.

بدین ترتیب بزرگترین پرچم جمهوری اسلامی ایران به وسعت یکهزار مترمربع در ارتفاع ۲۱۰ متری، در مزار شهدای گمنام در باغ موزه دفاع مقدس به اهتزاز در آمد.

    نظرات