بهسازی و نوسازی بیش از یک میلیون واحد روستایی در ۸ سال گذشته

بهسازی و نوسازی بیش از یک میلیون واحد روستایی در ۸ سال گذشته

http://www.bananews.ir/رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از بهسازی و نوسازی یک میلیون و ۲۸۹ هزار واحد مسکن روستایی در هشت سال اخیر خبر داد و گفت: برای این منظور تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از سوی بانک های عامل با مردم قرارداد منعقد شده است .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈعلیرضا تابشˈ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بنیاد مسکن فعالیت های گسترده ای در بخش مسکن روستایی در دولت های نهم و دهم انجام داده ، افزود: در سال گذشته بیش از ۲۳۸ هزار واحد مسکونی روستایی در سراسر کشور بازسازی شده است که این خانه ها طی هشت سال گذشته از مرز یک میلیون و ۵۲۸ هزار واحد گذشته است.

وی اضافه کرد: تمام واحدهای بازسازی شده از مقاومت بالایی برخوردار است به گونه ای که برای ساخت تمام آنها آیین نامه ۲۸۰۰ اعمال شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از برنامه ساخت بیش از ۲۵۵ هزار واحد مسکن روستایی در سال ۹۲ خبر داد و گفت: هم اکنون سهمیه استان های مختلف مشخص و تمام تضامین لازم دولتی نیز برای بانک مرکزی در این خصوص اخذ شده است.

تابش با بیان اینکه بانک مرکزی تضامین دولتی را برای بانک های عامل ابلاغ کرده است، افزود: عملیات پرداخت وام مسکن روستایی از اواخر فروردین ماه در استان ها از طریق بانک های عامل آغاز می شود.

رییس بنیاد مسکن سپس بر استمرار ساخت مسکن روستایی تاکید کرد و گفت: سقف وام ساخت مسکن روستایی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که برای ۲۵۵ هزار و ۵۰۰ واحد پرداخت خواهد شد.

وی همچنین درباره ناچیز بودن سقف وام مسکن روستایی نیز اظهار داشت: اگرچه سقف وام ناچیز است و باید اضافه شود اما در برنامه بنیاد نیست که سقف وام را افزایش دهد.

تابش افزود: مسیر افزایش سقف وام مسکن روستایی به طور قطع از بانک ها عبور خواهد کرد که البته مسیردشواری است و زمان زیادی را طلب می کند اما اگر میزان وام افزایش پیدا کند مشمول کسانی که امسال عقد قرارداد می کنند، خواهند شد.

وی با بیان اینکه سود وام مسکن روستایی بین ۴ تا ۵ درصد و اقساط آن نیز ۱۵ ساله است، گفت: توصیه می شود روستاییانی که دارای خانه فرسوده هستند از این وام برای نوسازی و بهسازی خانه خود استفاده کنند و منتظر افزایش سقف وام نباشند.

** ساخت ۳۵۰ هزار واحد مسکن شهری

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپس در ادامه با اشاره به ساخت مسکن شهری گفت: بنیاد ساخت ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را برعهده دارد که از این تعداد ۳۱۰ هزار واحد درحال ساخت است.

تابش در ادامه افزود: هم اکنون ۲۱۰ هزار واحد از این تعداد واحدها در حال ساخت آماده تحویل است که در ۱۷۶ هزار واحد آن مردم مستقر شده‌اند.

به گفته وی، ۳۳ هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح است و برنامه بنیاد مسکن براین است که تا پایان سال جاری ساخت تمام ۳۱۰ هزار واحد مسکن مهر به پایان برسد.

 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تسهیلات اختصاص یافته برای ساخت این تعداد واحد مسکن مهر نیز گفت: حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال وام برای ساخت ۳۱۰ هزار واحد مسکن مهر اختصاص یافته که تاکنون ۵۶ هزار میلیارد ریال آن توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

** مرحله نخست بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی پایان گرفت

تابش درباره بازسازی مناطق زلزله‌زده که زیر نظر بنیاد مسکن صورت گرفته است، گفت: تاکنون بنیاد توانسته در ۳۰۶ روستا در منطقه زلزله زده که بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ واحد بالای ۶۰ درصد خسارت دیده بود، کار ساخت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی را به پایان برساند.

وی با بیان اینکه تا قبل از زمستان سال گذشته مرحله نخست بازسازی واحدها آسیب دیده مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی انجام گرفت، افزود: برای واحدهای دامی نیز کار ساخت بیش از ۱۰ هزار واحد پایان گرفته است.

رییس بنیاد مسکن با تاکید براینکه برای نخستین بار بود که پس از زلزله، معیشت مردم همراه با بازسازی مناطق زلزله زدگان در نظر گرفته شد، افزود: در مجموع حدود ۳۳ هزار واحد مسکونی و دامی برای مردم زلزله زده ساخته شد که عملیات ساخت آن قبل از زمستان سال گذشته تمام شد.

** ساخت بیش از شش هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

تابش در ادامه این نشست از برنامه ساخت ۶ هزار و ۳۵۰ واحد جدید در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خبر داد و گفت: زمین مورد نیاز این واحدها تامین شده ، طراحی های لازم انجام گرفته است و عملیات ساخت این تعداد واحد مسکونی نیز در اوایل نیمه نخست امسال در استان های مختلف آغاز می شود.

** شناسایی بیش از ۳۷ روستا برای اجرای طرح هادی

تابش، سپس در خصوص عمران روستایی نیز گفت: بنیاد مسکن کار طراحی و اجرای طرح‌ هادی روستایی را بر عهده دارد که در بخش طراحی طرح هادی تاکنون ۳۷ هزار و ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار شناسایی شده‌اند که از این تعداد طراحی ۲۹ هزار و ۱۵۳ روستا انجام گرفته است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: کار طراحی روستاهای باقیمانده تا پایان برنامه پنجم توسعه انجام خواهد شد ضمن اینکه کار طراحی ۲ هزار و ۷۵۰ روستا در سال جاری انجام می شود.

وی با بیان اینکه در بخش اجرای طرح هادی، تاکنون این طرح در ۱۳ هزار و ۱۰۰ روستا به اجرا در آمده است، گفت: در سال جاری نیز اجرای طرح هادی در یک هزار و ۲۰۰ روستا در برنامه قرار دارد.

    نظرات