مشکل تهران در برابر زلزله احتمالی

مشکل تهران در برابر زلزله احتمالی

http://www.bananews.ir/شهرداری در جنوب شهر انگیزه ساخت و ساز ایجاد کند تا سرعت نوسازی بافت فرسوده بالا برود.
چند برابر بودن قیمت مسکن در شمال تهران نسبت به جنوب، ایراد شهر است

معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه امکانات دولتی کفاف هزینه نوسازی بافت فرسوده تهران را نمی‌دهد، از شهرداری خواست با رسیدگی به نقاط جنوبی شهر تهران انگیزه سرمایه گذاری ساختمانی در این مناطق را برای بخش خصوصی افزایش دهد تا خانه‌های قدیمی و فرسوده شهر که چالش جدی پایتخت در زلزله احتمالی محسوب می‌شود به آپارتمان‌های نوساز تبدیل شود. معاون عمرانی استاندار تهران واگذاری فعالیت‌های نوسازی بافت فرسوده به بخش خصوصی را راهکار تسریع در احیا و نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: امکانات دولتی به تنهایی جوابگوی نوسازی بافت فرسوده نیست.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا محمودی معاون استاندار تهران با تاکید بر ضرورت افزایش نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد: شهرداری تهران باید با کاهش فاصله جنوب و شمال شهراز طریق ارائه خدمات مناسب، جاذبه سرمایه‌گذاری در جنوب تهران را برای سرمایه‌گذاران افزایش دهد تا سرعت نوسازی به میزان قابل قبولی برسد.
او با اشاره به وظایف دولت در روند نوسازی بافت فرسوده، اقدامات دولت در بافت فرسوده را مثبت ارزیابی کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: مسوولیت دوگانه دولت و شهرداری در بافت فرسوده مشکلی را ایجاد نمی‌کند چرا که وظیفه دولت در حد نظام بانکی و پرداخت وام است که به نظر می‌رسد در سال گذشته حجم قابل قبولی تسهیلات پرداخت شده است. محمودی تصریح کرد: در صورتی که شهرداری تهران بتواند از طریق ایجاد جاذبه‌های لازم فاصله شمال و جنوب شهر را کاهش دهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در بافت فرسوده فعال خواهد شد و به این ترتیب تقاضا برای ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده افزایش خواهد یافت.
او ادامه داد: در غیر این صورت چون هزینه ساخت در تمام شهر یکسان است اما سود سرمایه گذار در شمال شهر به دلیل ارزش‌افزوده زمین بالا است، رغبتی از سوی سازنده برای سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده به وجود نخواهد آمد.
معاون استاندار تهران افزود: در حال حاضر قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق ۱۸ و ۱۹ بافت فرسوده حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است این در حالی است که قیمت هر متر مربع در شمال شهر چندین برابر این قیمت است.
محمودی گستردگی بافت فرسوده را مشکل تهران در برابر زلزله احتمالی دانست و گفت: اگرچه استان تهران برعکس دیگر شهرها با مشکل خانه‌های کاهگلی در روستاهای خود مواجه نیست اما وضعیت ساختمان‌ها در بافت فرسوده آن به مراتب آسیب‌پذیرتر است. او اضافه کرد: در همین راستا به نظر می‌رسد مشکل نوسازی در بافت فرسوده تنها با ایجاد جاذبه سرمایه‌گذاری در محدوده بافت و واگذاری ساخت‌وسازها به بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.

    نظرات