پیام زلزله‎های اخیر برای تهران چیست؟

پیام زلزله‎های اخیر برای تهران چیست؟

http://www.bananews.ir/زمین‌لرزه‌های زنجیره‌ای دو هفته اخیر در ۵ استان کشور، ساکنان پایتخت را بار دیگر نگران نحوه رویارویی با «زلزله‌بزرگ» کرده است؛ اما بررسی‌های اولیه زلزله‌شناسان در این باره، دامنه نگرانی از این رخداد طبیعی را از محدوده تهران فراتر برده است. نتیجه‌ای که تعدادی از صاحب‌نظران درباره علت وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد: پوسته ایران‌زمین هم‌اکنون در دوره اوج تخلیه انرژی‌های لرزه‌ای درونی قرار دارد که این دوره از مرداد سال گذشته با زلزله ورزقان شروع شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر بیت‌اللهی زلزله‌شناس و استاد دانشگاه درباره زمان خاتمه این دوره، معتقد است: به دلیل آنکه امکان اندازه‌گیری تنش ذخیره‌شده در پوسته زمین وجود ندارد، ممکن است با زلزله‌ها و پس‌لرزه‌های متعدد روزهای اخیر در کشور، این تنش کاملا رها شده باشد و ممکن هم است زلزله‌ها در کوتاه‌مدت در نقاط دیگر ادامه‌دار باشد. این زلزله‌شناس به مسوولان پیشنهاد کرد، برای سه‌ماه آینده در مناطقی خاص از کشور، حالت آماده‌باش اعلام شود و حساسیت مسوولان استانی در این مناطق به خردلرزه‌ها، افزایش پیدا کند. همچنین رییس مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: در حال حاضر در دوره فعالیت نسبتا بالای عوامل ایجادکننده زمین‌لرزه قرار داریم. دیروز معاون استاندار تهران از تشکیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران، برای بررسی اثر تحریکی زلزله‌های استانی بر فعالیت گسل‌های تهران خبر داد.

زلزله اصفهان عجیب است

دکتر بیت‌اللهی با اشاره به زلزله جمعه‌شب اصفهان، تاکید کرد: از بین زمین‌ لرزه‌های چند روز اخیر، عجیب‌ترین زلزله، زلزله استان اصفهان بود که وقوع آن قابل‌تامل و مهم به نظر می‌رسد چون که منطقه‌ای از استان اصفهان که محل وقوع زلزله بوده، جزو مناطق خیلی آرام و خلوت محسوب می‌شود. زمین‌لرزه اصفهان در حوالی ۵ کیلومتری اصفهان اتفاق افتاد و آن منطقه عاری از گسل است.

 

عاقبت تهران

دکتر بیت‌اللهی درباره تاثیر زلزله‌های اخیر بر گسل‌های تهران نیز گفت: تهران هم شامل حالت کلی مطرح شده مربوط به تنش‌ به وجود آمده در پوسته زمین است. با توجه به اطلاعات زیادی که درباره گسل‌های تهران وجود دارد این منطقه به شدت گسل‌خورده و دارای شکستگی‌های فعال است. بنابراین احتمال وقوع زلزله در تهران به خصوص تحت تاثیر ناآرامی‌های اخیر خیلی دور از ذهن نیست.

این زلزله‌شناس توصیه کرد: مناطقی خاص از کشور به خصوص گستره تهران و اطراف آن باید در ماه‌های آتی به دقت مانیتور شود.

اوج تخلیه انرژی زمین

دکتر بیت‌اللهی با جمع‌بندی درباره نتیجه‌ای که می‌شود از ۵ زمین‌لرزه بزرگ در کشور گرفت، اعلام کرد: در حال حاضر در دوره اوج تخلیه انرژی‌های لرزه‌ای درون زمین هستیم. این فعالیت‌های غیرعادی در زمین و زلزله‌های خفیف در برخی مناطق در این روزها می‌تواند حالت هشدار داشته باشد.

دنیای اقتصاد

    نظرات