درامد روزانه یک میلیارد تومانی گتوند/ حجم مخزن گتوند ۲۵ برابر سد کرج است

درامد روزانه یک میلیارد تومانی گتوند/ حجم مخزن گتوند ۲۵ برابر سد کرج است

http://www.bananews.ir/در عملیات اجرای پروژه سد و نیروگاه برق‌آبی گتوند نخستین توربین ۲۵۰ مگاواتی توسط متخصصان ایرانی طراحی شد و در فاز دوم پروژه مذکور به کار گرفته می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با بیان مطلب فوق گفت: در فاز توسعه گتوند علیا اولین توربین طراحی ایران نصب می‌شود.

سیدمحمدرضا رضازاده با بیان این‌که در فاز اول نیروگاه گتوند علیا هزار مگاوات برق تولید می‌شود گفت: فاز دوم این نیروگاه نیز ظرفیتی برابر هزار مگاوات تولید برق دارد و در پایین‌دست نیز با مشارکت بخش خصوصی نیروگاهی صد مگاواتی نصب خواهد شد؛ درخواست شرکت بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی رفته و بعد از اخذ تسهیلات کار نصب نیروگاه صد مگاواتی در پایین دست آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تا حد ممکن از رهاسازی آب در زمانی که لازم نیست جلوگیری می‌شود و با وجود سدی در پایین دست در پروژه گتوند می‌توانیم پنج میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کنیم، افزود: وجود مخزن بزرگی مثل گتوند قدرت مدیریت ما را روی رودخانه کارون بالا می‌برد.

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به این‌که واحدهای بالادستی در رودخانه کارون در زمان مورد نیاز شبکه برق تولید می کند گفت: در گتوند آب رها شده تابع نیاز کشاورزی است و نه تابع نیاز شبکه برق.

 

آب کارون بدون استفاده به خلیج فارس نمی‌ریزد

رضازاده با اشاره به این‌که دیگر آب بدون استفاده به خلیج فارس نمی‌ریزد، گفت:‌ در گتوند می توانیم آب را ذخیره کنیم و از سوی دیگر هم برق گرفته می‌شود و هم به صورت تنظیم شده آب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.بنابراین آب رودخانه کارون صد درصد تنظیم می‌شود و خوزستان ازخطر سیلاب‌های مخرب مصون می‌ماند.

وی تاکید کرد: با مخزن گتوند و مخازن بالادستی همه آورد رودخانه کارون که پر آب‌ترین رودخانه کشور است قابل کنترل و تنظیم شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به این‌که گتوند یکی از بزرگترین طرح های عمرانی کشور است آن را گنجینه تلاش و نماد دانش خواند و گفت: در سد گتوند علیا ۲٫۲ میلیون متر مکعب عملیات بتنی انجام شده که در مقایسه با برج میلاد ۳۰ برابر بتن ریزی صورت گرفته است؛ همچنین ۸۲ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاک‌ریزی که معادل ۲۰ میلیون دستگاه کامیون است در این پروژه انجام شده و طول تونل‌ها و گالری‌های حفاری شده ۳۰ کیلومتر است که برابر طولانی ترین خط متروی تهران (تجریش - کهریزک) می‌شود.

رضازاده افزود: دریاچه سد ۱۰۸ کیلومتر مربع و ۱٫۱ برابر جزیره کیش است. همچنین طول دریاچه ۹۰ کیلومتر و حجم مخزن آن ۲۵ برابر مخزن سد کرج است.

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرای سد از سال ۷۶ آغاز شده است، گفت: در سال ۸۰ اجرای بدنه اصلی سد شروع شد و در چهار سال گذشته به دلیل تامین منابع مالی پیشرفت پروژه سرعت گرفت به گونه‌ای که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی گتوند مربوط به چهار ساله اخیر است.

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به تامین منابع مالی پروژه گتوند از طریق تهاتر اموال و فروش اوراق مشارکت گفت: برای تامین منابع مالی مورد نیاز ۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر اموال و هزار میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت صورت گرفت.

تسویه بدهی‌ها با فروش نیروگاه‌ها و اموال دولتی

رضازاده با اشاره به بدهی‌های پروژه گتوند گفت: سررسید اصل و سود سه ماهه اقساط را پیش رو داریم به عنوان مثال در سال گذشته سررسید اصل ۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکتی که در سال ۸۷ فروخته شده بود فرارسید و هر سه ماهه هم سود اوراق اضافه می‌شود که باید باواگذاری اموال دولتی مثل نیروگاه دولتی وغیره بدهی‌ها را تسویه کنیم.

وی با اشاره به این‌که طی چند سال بازپرداخت اوراق مشارکت را باید داشته باشیم گفت: امیدواریم در وزارت نیرو از محل فروش اموال و نیروگاه‌های قابل واگذاری استفاده شود.

اجرای پروژه‌های بزرگ جانبی در کنار پروژه گتوند

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به این‌که پروژه‌های جانبی‌ که در کنار پروژه گتوند اجرا کردیم خود به تنهایی پروژه بزرگی در کشور محسوب می‌شوند، گفت: در پروژه گتوند علیا پل بزرگ شهدای لالی که مهم‌ترین و بلندترین پل کابلی کشور است را ساختیم و پل قیصر امین‌پور را نیز بنا کردیم.

رضازاده افزود: همچنین ۱۶ کیلومتر جاده اصلی و ۱۸ کیلومتر جاده روستایی احداث کردیم و برخی از پروژه‌های رفاهی مانند جنگل‌کاری، آسفالت خیابان و ... را در برنامه داشتیم.

وی با اشاره به این‌که عملیات بدنه اصلی سد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سپاسد اجرا شد گفت: پیمانکار اصلی در تامین تجهیزات نیروگاه شرکت فراق بوده است که اولین توربین ۲۵۰ مگاواتی را در ایران طراحی کرد و شرکت مهاب قدس نیز به عنوان مهندس مشاور طرح بوده است.

درآمد روزانه یک میلیارد تومانی گتوند

مدیر عامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به این‌که سد گتوند ۱۸۲ متر ارتفاع دارد گفت:‌ این سد بزرگترین مخزن‌ آبی را روی رودخانه کارون دارد و دومین مخزن آبی در کشور را بعد از کرخه دارا است. به لحاظ نیروگاهی دو فاز هر کدام با ظرفیت هزار مگاوات اجرا شده و می‌شود و برق تولیدی و آب تنظیم شده گتوند روزانه یک میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

رضازاده با اشاره به این‌که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است گفت: در نیروگاه برق‌آبی گتوند در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی ارزش سوخت صرفه‌جویی شده روزانه دو میلیارد تومان است.

وی همچنین تاکید کرد که نیروگاه گتوند فقط در صورت لزوم فعال خواهد بود و رهاسازی آب براساس نیاز کشاورزی است.

به گزارش ایسنا، این سد که از آن به عنوان بزرگترین سد خاکی کشور نام برده می‌شود، از زمان آبگیری یکی از خبرسازترین پروژه‌های عمرانی کشور بوده و چه زمانی که بحث وجود گنبد نمکی در آن مطرح بود، چه زمانی که به دلیل مشکلات مالی، فعالیت‌های کارگاهی آن به حالت نیمه متوقف درآمد و به دلیل چندین بار تاخیر در افتتاح رسمی بارها در صدر اخبار حوزه آب و برق قرار گرفته است.

سد و نیروگاه گتوند بزرگترین مخزن آبی کشور بر روی رودخانه کارون را دارد و بیشترین میزان برق را از میان نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می کند.

سد گتوند بلندترین سد خاکی کشور است که عمیق‌ترین دیوار آب‌بند را در میان سدهای خاکی جهان دارد و نقش تعیین کننده‌ای در افزایش توان مدیریت مخازن سدها و نیروگاه‌های بالا دست را ایفا می‌کند.

براین اساس سد و نیروگاه برق‌آبی گتوند علیا اهدافی چون تولید ۴۲۵۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق‌آبی، تامین آب شرب و کشاورزی مورد نیاز پایین دست، کنترل سیلاب‌های فصلی کارون به ویژه سیلاب‌های حوزه میانی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و ایجاد جاذبه‌های گردشگری را دنبال می‌کند. سدو نیروگاه برق‌آبی گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه و در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر در نزدیکی شهر گتوند واقع شده است و آخرین سد بلندی است که بر روی رودخانه کارون ساخته می‌شود. به گونه‌ای که در پایین دست آن سد مخزنی دیگر ساخته نخواهد شد.

عملیات احداث تونل‌های انحراف طرح سد و نیروگاه گتوند علیا در اردیبهشت ماه سال ۷۶ و عملیات اصلی ساختمان در سال ۸۱ آغاز شد وانحراف کامل آب رودخانه نیز پس از پایان عملیات اجرایی فرازوند در اردیبهشت ماه سال ۸۲ صورت گرفت.

در این طرح حدود ۶۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی و حدود یک و نیم میلیون متر مکعب عملیات بتنی انجام شد و وزن تجهیزات هیدرومکانیک پروژه گتوند با احتساب فاز توسعه ۲۶ هزار تن است.

سد گتوند از نوع سنگ ریزه‌ای با هسته رسی است که ۱۸۰ متر از پی ارتفاع دارد و طول وعرض تاج آن به ترتیب ۷۶۰ متر و ۱۵ متر است. نیروگاه گتوند نیز نیروگاهی رو زمینی و با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق (۴۲۵۰ گیگاوات ساعت برق) است.

ظرفیت کل نیروگاه در فاز یک برابر هزار مگاوات و در فاز دو نیز برابر با همین مقدار ظرفیت است و شامل هشت واحد ۲۵۰ مگاواتی می‌شود.

    نظرات