«هشدار سریع» زلزله‌های اخیر را احساس کرد؟

«هشدار سریع» زلزله‌های اخیر را احساس کرد؟

http://www.bananews.ir/تنها ایستگاه پاسخ سریع زلزله در کشور به دلیل بعد مسافت کانون زمین لرزه‌های اخیر با ایستگاه سیستم پاسخ سریع، هیچ علائمی از هشدار قبل از وقوع زلزله را گزارش نداد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون تنها یک ایستگاه هشدار دهنده زلزله در پایتخت فعال است دوری ایستگاه سیستم هشدار دهنده زلزله از کانون زمین لرزه‌های اخیر و همچنین ساختارهای خاص زمین شناسی در مناطق جنوبی و جنوب شرقی را مهم‌ترین دلایل عدم رصد زمین این زمین لرزه‌ها از سوی سیستم هشداردهنده و پاسخ سریع زلزله قبل از وقوع عنوان کرد.

محمود فاطمی عقدا که از حدود دو سال پیش اعلام کرده بود که مرکز تحقیقات مسکن به فناوری هشدار دهنده زلزله قبل از وقوع دست یافته است پیش از این نیز اظهار کرده بود تا زمانی که این سیستم در تمام نقاط کشور نصب و بهره برداری نشود نمی‌توان اطلاعات بیشتری را در مورد این سیستم و آمارهای موجود در رابطه با آن ارائه کرد. وی همچنین تهیه مقررات و دستورالعمل‌های ارزیابی استحکام لرزه‌ای و همچنین طرح جامع کاهش خطرپذیری لرزه‌ای را از اقدامات دیگری دانست که در راستای مقاوم سازی ساختمان‌ها و دیگر شریان‌های حیاتی در زمان وقوع زلزله، از اهمیت اساسی برخوردار است. فاطمی عقدا در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: کاهش آسیب پذیری ناشی از زلزله برای یک جامعه، شهر یا کشور در واقع شامل تمام اجزا می‌شود و مجموعه‌ای از اقدامات را در زمینه مقاوم سازی و همچنین هشدار و پاسخ سریع می‌طلبد.
وی افزود: کاری که مرکز تحقیقات مسکن انجام داده در وهله اول تهیه مقررات و دستورالعمل‌های ارزیابی استحکام لرزه‌ای در بخش سازه‌ای و غیرسازه‌ای و بعد هم دستورالعمل‌های اجرای مقاوم‌سازی است، موردی که قبلا در کشور نداشتیم و نیاز به آن احساس می‌شد. رییس مرکز تحقیقات مسکن خاطرنشان کرد: دستورالعملی هم که پیش از این در این زمینه از دستورالعمل آمریکایی ترجمه شده، به‌رغم تلاش‌های بسیار زیادی که در حوزه سیاست‌گذاری و هم در حوزه تامین منابع و هم در حوزه نظارت و اجرا قابل اجرا نبود نشان داد که عملا کارآمدی در کشور ما ندارد. بنابراین مرکز تحقیقات مسکن در وهله اول اقدام به پیگیری این موضوع مهم کرد و این دستورالعمل در واقع برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود تهیه شده است. وی افزود: مبحث دوم، بحث شیوه‌ها و روش‌های مقاوم‌سازی برای ساختمان‌های جدید است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده و می‌شود. فاطمی عقدا همچنین تصریح کرد: در زمینه هشدار و پیش‌بینی و پیشگیری که بازهم پیش زمینه آن در اختیار داشتن ساختمان‌های مقاوم است هم باید فعالیت‌های جدی به عمل آید و پیگیری شود. وی افزود: به این ترتیب در این زمینه هم با توجه به زیرساخت‌هایی که در اختیار داریم از جمله شبکه شتاب‌نگاری کشور، که از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های به روز دنیاست استفاده کرده و در حال استفاده هستیم تا بتوانیم یک سیستم هشدار سریع یا سامانه پاسخ سریع که بتواند در این زمینه مورد استفاده مجموعه مدیریت بحران کشور قرار گیرد را به صورت سراسری مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
وی ادامه داد: این طرح تمام ابعاد خطرپذیر مانند ساختمان‌ها، شریان‌های اصلی و فرعی و... را شامل می‌شود. فاطمی عقدا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سامانه هشدار و پاسخ سریع زلزله، زلزله‌های اخیر را هشدار داده بود؟ به دنیای اقتصاد گفت: در منطقه جنوب شرقی و جنوبی کشور که زلزله‌های اخیر در آن اتفاق افتاد به خاطر عمق زیاد زمین لرزه و ساختارهای خاص زمین شناختی و همچنین فاصله زیادی که با تهران داشتند از طریق تنها دستگاه پاسخ سریعی که هم‌اکنون در تهران فعال است رصد نشد و ما در این مورد شواهدی قبل از وقوع زلزله نداشتیم. وی افزود: ما تنها یک ایستگاه فعال در کشور برای پاسخ سریع زلزله در تهران داریم که از کانون‌های زلزله‌های اخیر بسیار فاصله دارند. فاطمی عقدا در مورد فعالیت‌ گسل‌های اطراف پایتخت خاطرنشان کرد: در استان تهران و در کشور ما زلزله‌های ۲ تا ۴ ریشتر معمول است که نه خطری دارند و نه مشکلی ایجاد می‌کنند. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین با اعلام خبر برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی بتن و توسعه گفت: این کنفرانس با هدف تبادل اطلاعات علمی و یافته‌های تحقیقاتی و ارتقای سطح دانش مهندسی عمران در کشور، آشنایی با فناوری‌ها و فرآورده‌های جدید در زمینه‌های مرتبط با بتن و سازه‌های بتنی و...، در تاریخ ۹ تا ۱۱ اردیبهشت جاری برگزار می‌شود.

    نظرات