تکمیل سدهای در حال ساخت اولویت اول شرکت آب اردبیل

تکمیل سدهای در حال ساخت اولویت اول شرکت آب اردبیل

http://www.bananews.ir/مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: تکمیل سدهای در حال احداث و به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده در اولویت اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) داوود نجفیان در گردهمایی تخصصی کارشناسان حوزه آب و خاک در اردبیل اظهار کرد: تکمیل سد کوثر، بفراجرد، عمارت و دیگر سدها در مناطق مختلف این استان جزو اولویت‌ها است که برخی از این طرح‌ها نیز از پروژه‌های مهر ماندگار محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه با تکمیل شدن این پروژه‌ها علاوه بر تحول چشمگیر در بخش کشاورزی منابع آب شرب نیز تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت فعلی آب شرب مورد نیاز استان حدود ۷۵ میلیون متر‌مکعب است که ما در تامین آن با کسری ۲۱ میلیون متر‌مکعب روبه‌رو‌ هستیم در حالی که این کسری در افق ۵۰ ساله به میانگین ۹۸ میلیون متر‌مکعب می‌رسد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل به کمبود منابع زیر‌زمینی و ضرورت مهار آب‌های سطحی اشاره کرد و یادآور شد: در چنین وضعیتی باید هم استفاده بهینه و هم بهره‌برداری درست و اصولی در دستور کار قرار گیرد.
نجفیان به رقم استحصال آب‌های سطحی اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از ۳۳۰ میلیون متر‌مکعب آب سطحی در این استان تولید می‌شود که با بهره‌برداری درست و اصولی از آن فشار برای بهره‌گیری از منابع آب زیر‌زمینی به حداقل می‌رسد.
این مسوول،‌ پیگیری مسوولان‌ به ویژه نمایندگان استان در انتقال آب از منابع آبریز شمال و جنوب استان را یادآور شد و عنوان کرد: این انتقال از ارس و قزل‌اوزن می‌تواند بخشی از نیازمندی ما را در افق ۲۰ ساله برطرف کند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه این انتقال باید از توجیه اقتصادی و فنی برخوردار باشد، بیان کرد: به نظر می‌رسد مقدمات کار و تخصیص منابع از این حوزه‌های آبریز انجام شده که با تعیین سهم استان می‌توان به انتقال آن امیدوار بود.
نجفیان مصرف فعلی بخش کشاورزی را نیز حدود ۶۹۰ میلیون متر‌مکعب اعلام کرد و افزود: این میزان مصرف باید با استفاده از شیوه‌های جدید آبیاری قطره‌ای و بارانی اصلاح شده و روند مطلوبی را در بهره‌گیری از پایاب سدهای در حال احداث شاهد باشیم.
وی افزود: با توافقی که با سازمان جهاد کشاورزی داشتیم در این زمینه تسهیلات ویژه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا یک حرکت رو به جلو و تحولی را در بخش بهره‌برداری درست و سریع از منابع آبی در بخش کشاورزی شاهد باشیم.

    نظرات