سومین جشنواره روز معمار در استان البرز برگزار شد

سومین جشنواره روز معمار در استان البرز برگزار شد

http://www.bananews.ir/سومین جشنواره روز معمار با محوریت «گونه شناسی هویت معماری معاصر ایران با نگاه منطقه‌ای به استان البرز» برای شناساندن هویت معماری ایران و رشد علمی معماری استان البرز از سوی مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان البرز و با همکاری مرکز علمی کاربردی شهرداری کرج و سازمان نظام مهندسی استان البرز عصر سه شنبه برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ناصر رجبی، معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز در جشنواره روز معمار که به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی در باشگاه میلاد استان البرز برگزار شد، گفت: معماری یکی از حوزه‌های فرهنگی بوده و فرهنگ مجموعه دستاوردهای مادی و غیر مادی بشر است.

رجبی به ارائه تعریف فرهنگ از دیدگاه ادوارد تایلور پرداخت و افزود: فرهنگ مجموعه پیچیده‌ای از آداب و رسوم، هنجارها، ارزشها، سنن اجتماعی، ادبیات، موسیقی، معماری و تکنولوژی است؛ بنابراین، معماری، از نگاه مردم شناسان، یک موضوع فرهنگی است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز خاطرنشان کرد: استان البرز به عنوان مینیاتوری از کل کشور، همه هویت‌ها و فرهنگ‌ها را در خود جای داده و به خصوص با توجه به مهاجرپذیر بودن این استان، ساکنان این منطقه دارای خرده فرهنگ‌های زیاد و در فرهنگ ملی مشترک‌ هستند و همین مسأله لزوم توجه به فرهنگ‌ها را می‌طلبد.

 

وی افزود: مردم با معماری خود خو گرفته‌اند و به راحتی با معماری بیگانه سازگاری نمی‌یابند، چراکه معماری آنان باید با فرهنگشان متناسب باشد. مردم معماری و هنر غربی را به تنهایی نمی‌پذیرند، چراکه بی روح بودن هنر غربی را درک می‌کنند و مدرنیته را در صورت تلفیق با فرهنگ اسلامی می‌پذیرند.

رجبی به تأثیر حوادث و پدیده‌های اجتماعی از جمله جنگ تحمیلی بر معماری ایرانی اشاره کرد و یادآور شد: باید در ساخت و سازها و معماری به فرهنگ توجه شود، چراکه آسیب‌های زیادی از این بخش وارد می‌شود و در این میان، مطالعه و نیازسنجی نیز باید صورت پذیرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری البرز در خاتمه گفت: معماری و فرهنگ با یکدیگر رابطه متقابل دارند و معماری ما جزئی از فرهنگ ماست.

انطباق معماری شهری با فرهنگ ایرانی و اسلامی

در ادامه این مراسم سید علی آقازاده شهردار کرج طی سخنانی گفت: شهر یک موجود زنده است، نفس می‌کشد و رشد می‌کند، می‌توان گفت اسکلت این موجود زنده، ساختمان و عمران است و چهره این موجود، معماری شهری است.

وی افزود: متأسفانه در شهر کرج شاهد معماری خوبی نبوده‌ایم و تمام تلاش مدیران شهری در این جهت است که چهره شهر و معماری آن را در عین زیباسازی، با فرهنگ ایرانی و اسلامی منطبق کنند.

شهردار کرج یکی از دلایل اهتمام شهرداری را برای افتتاح مرکز آموزش عالی علمی کاربردی، نیاز مدیریت شهری دانست و در این زمینه خاطرنشان کرد: شهر کرج نیاز به کار مداوم و مستمر و برنامه ریزی شده برای یک طراحی نوین دارد. این شهر بسیار سریع رشد کرده و سرعت رشد آن در طول چهار دهه اخیر باعث شده که مدیریت شهری نتواند بر مبنای یک کار کارشناسی مهندسی و برنامه ریزی شهر را بسازد. اما امروزه یک دوام نسبی بر شهر حاکم شده و تصمیم گیران شهری عزم‌شان را در راستای ساختن شهر جزم کرده‌اند تا بتوانند شهر را بر مبنای یک قالب خوب و محکم و هنرمندانه طراحی و اجرا کنند.

وی اظهارکرد: باید از ظرفیت و هنر همه کشورها در جهت ارتقاء فرهنگ کشور استفاده کنیم.

شهردار کرج در پایان، طرح انطباق بافت‌هایی از شهر کرج را با معماری جدید و منطبق با معماری سنتی خواستار شد.

معماری هر ملیتی بر فرهنگ همان منطقه تعریف شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز نیز در ادامه این جشنواره با طرح این سوال که علم و دانش در عرصه هنر چگونه باید تولید شود، گفت: علم و دانش نمی‌تواند بدون جهان‌پذیری تولید شود. تفاوت‌هایی که در عرصه علوم در اعصار مختلف وجود دارد، نیز به واسطه همین نگرش‌های متفاوت است و اتفاقی که بعد از قرون وسطی در عرصه علم و دانش افتاد، نگاه تک بعدی مادی غرب است که از جهان مسیحیت برخاسته است.

سیدمحمدباقر حسینی افزود: در حالی که علمای اسلامی از جمله فقها در علوم مختلف متبحر بودند، اما متأسفانه امروزه به واسطه استیلای تفکر فلاسفه غرب در عرصه هنر و برپاداشتن دانشگاه‌ها و جداسازی علوم از یکدیگر، هنر و معماری ما تحت تأثیر هنر و معماری غرب قرار گرفته است.

وی با طرح این سوال که آیا معماری بدون اخلاق دارای معنا و مفهوم است؟ تصریح کرد: قرن ۲۰ قرن انحطاط بشر بود، هوا آلوده و لایه ازن نازکتر شد و همه موجودات آلوده و انسان بیمار شد. با این تفاسیر می‌توان گفت آیا علم مضر است؟ در حالی که علم نور است و زمانی که این علم در دست نااهل قرار گیرد نتیجه‌اش این می‌شود که امروز شاهد آن هستیم.

حسینی در پایان افزود: آیا معماری امروز ما می‌تواند بدون اخلاق و عفاف باشد و اقلیم را در نظر نگیرد؟ در غرب امروزه بحث تنوع مطرح شده است و اینکه گویش‌ها و لباس‌ها از بین نرود و معماری هر ملیتی بر فرهنگ همان منطقه تعریف شود. براین اساس به این نتیجه می‌رسیم که باید اخلاق را بومی کنیم و رفتارهای ما منطبق بر فرهنگ خودی باشد.

    نظرات