«استاد - شاگردی» در بنگاه‌های مسکن

«استاد - شاگردی» در بنگاه‌های مسکن

http://www.bananews.irرییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای
 با حکمی که از طرف معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رییس شورای اصناف کشور برای رییس اتحادیه مشاوران املاک صادر شده، این اتحادیه برای اولین‌بار طرح «استاد شاگردی» را به صورت پایلوت در بنگاه‌های املاک به اجرا درمی‌آورد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن رادمرد معاون امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به اتحادیه مشاوران‌املاک با اشاره به نقش آموزش در به‌ روز‌رسانی فعالان این صنف، مصطفی‌قلی خسروی رییس اتحادیه را به عنوان نماینده این معاونت در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای منصوب کرد.
همچنین با حکم رییس شورای اصناف کشور، رییس اتحادیه مشاوران‌املاک مسوولیت دارد مفاد تفاهم‌نامه‌ای که بین این شورا و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درخصوص دوره‌های آموزش به روش استاد- شاگردی ‌نوین منعقد شده را به اجرا دربیاورد.
صنف مشاوران‌املاک در پی این دو حکم، قرار است اول در بنگاه‌های مسکن سپس در سایر اصناف، بساط فعالیت به شیوه استاد- شاگردی را راه‌اندازی کند.
طرح استاد- شاگردی جزو طرح‌های مورد علاقه دولت در حوزه اشتغال است که اوایل عمر کاری دولت دهم در وزارت کار تصویب شد؛ اما اجرا نشد.
در قالب این طرح، متقاضیان جویای کار به شکل «شاگرد» به مدت حداکثر دو سال در یک بنگاه تولیدی یا خدماتی، زیر نظر مدیر بنگاه یا همان «استاد» به کسب آموزش و مهارت شغلی می‌پردازند و در نهایت با شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه، صلاحیت فنی‌وحرفه‌ای کار در آن بنگاه یا حرفه‌ را پیدا می‌کنند.
این طرح در دو سه سال اخیر به علت برخی موانع و مخالفت‌هایی که از طرف منتقدان وجود داشت، به اجرا درنیامد؛ اما هم‌اکنون امید به اجرای آزمایشی آن در بنگاه‌های املاک با توجه به تطابق شرایط فعالیت مشاوران‌املاک با شرایط این طرح، افزایش پیدا کرده است.
در بنگا‌ه‌های املاک معمولا متقاضیان جویای کار زودتر از سایر مشاغل صنفی، جذب می‌شوند؛ ضمن اینکه دستمزد گروهی که در بنگاه تحت عنوان مشاور زیرنظر مدیر بنگاه به بازاریابی می‌پردازند از طریق به سرانجام‌رساندن بازاریابی‌شان تامین می‌شود.
در طرح استاد- شاگردی، طبق آیین‌نامه مصوب مربوط به آن، شاگردان در مدت زمان آموزش از شمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خارج بوده و موضوع در قرارداد طرح تصریح می‌گردد.
مصطفی‌قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران‌املاک درباره حکم ابلاغ شده به وی درخصوص اجرای دوره‌های آموزشی استاد- شاگردی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تاسیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در اتحادیه برای آموزش آکادمیک مشاوران‌املاک و آشناکردن آنها با ضوابط و مقررات حقوقی مرتبط با فعالیت ملکی است و اجرای آزمایشی این طرح به زودی در بنگاه‌ها آغاز می‌شود.

    نظرات