برای تبیین معماری اسلامی و ایرانی باید جهاد فرهنگی صورت گیرد

برای تبیین معماری اسلامی و ایرانی باید جهاد فرهنگی صورت گیرد

http://www.bananews.ir/رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی عنوان کرد: به منظور تبیین معماری اسلامی و ایرانی در جامعه باید جهاد فرهنگی صورت پذیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد علی خبری در اختتامیه همایش الگوی معماری اسلامی و ایرانی که در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: آموزش، پژوهش، مدیریت، اجرا مشارکت‌های مردمی می‌تواند اثر قابل توجهی در پیشبرد اهداف اسلامی در معماری داشته باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه نظریه پردازی باید مدیریت جامعی برای معماری اسلامی و ایرانی تعریف و جایگاهی از سوی مدیران برای مشارکت های مردمی در نظر گرفته شود.

وی توجه به سرمایه های علمی در معماری را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: تعداد دانشجویان رشته معماری در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، بالاتر است که در این زمینه باید به نیازها و ظرفیت های علمی توجه شود تا با بهره‌گیری از سرمایه های گرانقدر جوانان بتوانیم به معماری اصیل خود سمت و سو بخشیم.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: درسهای تئوری در دانشگاه‌ها باید به صورت عملیاتی و ممارستی مورد توجه باشد و فرصت های علمی و عملی برای توسعه فرهنگ اسلامی و ایرانی در معماری در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

وی پژوهش در عرصه معماری را یکی از نیازهای مهم در ارتقای این هنر دانست و گفت: در حوزه پژوهش باید ریشه‌های فرهنگی و اسلامی معماری مورد ارزیابی قرار گیرد و با پژوهش‌های لازم موانع و اهداف را شناسایی کرده و در جهت تحقق معماری اسلامی و ایرانی تلاش کنیم.

خبری یادآور شد: معماری امروز، نیازمند تحول بنیادین است و برای توسعه فرهنگ معماری اسلامی و ایرانی باید جهاد فرهنگی در سطح کلان صورت پذیرد و باد آموزش و تبلیغات لازم این مقوله مهم را فرهنگ سازی کنیم.

    نظرات