اجاره‌بها در «پرند» نصف تهران

اجاره‌بها در «پرند» نصف تهران

http://www.bananews.ir/رفت‌وآمد‌های متعدد اجاره‌نشین‌های ساکن تهران به منطقه‌ای که از دو سال پیش توسط دولت زیربار سنگین ساخت‌وساز مسکن‌مهر رفت، افراد را متوجه «مزیت اقتصادی اجاره‌بها» در این منطقه کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهر جدید پرند در ۲۴ کیلومتری جنوب‌غرب تهران تا قبل از سال۸۹، منطقه‌ای گمنام از توابع استان تهران به حساب می‌آمد که آن زمان کارکرد غالب این شهر، مهاجرپذیری آن بود؛ اما با ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر و پیش‌فروش همه واحدها به مستاجران تهرانی در طول سه سال اخیر، هم‌اکنون مراجعه چند‌ساعت درهفته پایتخت‌نشین‌ها به پرند برای پیگیری امور مسکن‌مهر‌شان آغاز شده؛ طوری که در جریان این مراجعه‌ها، مبالغ اجاره آپارتمان‌های پرند، مورد توجه پیش‌خریداران قرار گرفته و حالا این افراد، اجاره‌نشینی در پرند را به سکونت پرهزینه در تهران ترجیح داده‌اند.
در پرند تا پیش از شروع ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر، سرجمع حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی وجود داشت که البته نیمی از واحدها خالی از سکنه بود و جمعیت فوق‌العاده محدودی در شهر ساکن بودند. اما در حال حاضر علاوه بر این تعداد آپارتمان، ۱۲ هزار واحد مسکونی‌مهر نیز تکمیل و آماده استفاده شده ضمن اینکه تعداد خانه‌های‌خالی در پرند به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، رشد ناگهانی تقاضا در بازار اجاره آپارتمان در شهر جدید پرند - در مقایسه با سال‌های قبل- را به خوبی می‌توان از پیامک‌هایی که در طول روز توسط مشاوران‌املاک پرند به مالکان واحدهای مسکونی‌مهر ارسال می‌شود، احساس کرد.
این روزها بنگاه‌های املاک شهر جدید پرند شاید تنها گروهی از صنف مشاوران‌املاک سراسر کشور باشند که رونق را در بازار مسکن کاملا لمس می‌کنند.
کسب‌وکار دلالان ملک در پرند تحت تاثیر سطح فوق‌العاده پایین اجاره‌بها و عرضه وسیع واحدهای مسکونی‌مهر به بازار اجاره، در بهترین وضعیت قرار دارد.
تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از بازار اجاره پرند حاکی است: واحدهای مسکونی نوساز در این منطقه که عمدتا مسکن‌مهر هستند – در سال‌های اخیر هیچ ساخت‌وسازی جز مسکن‌مهر در پرند انجام نشده است- با حداکثر مبلغ ۱۵ میلیون تومان رهن‌کامل، به تهرانی‌ها اجاره داده می‌شود.
مالکان این آپارتمان‌ها چون در تهران ساکن هستند، تمایلی به دریافت اجاره ماهانه ندارند و حداکثر ۳۰ درصد مبلغ‌رهن را حاضرند به اجاره تبدیل کنند.
همچنین از آنجا که صاحبان این واحدها برای دریافت مسکن‌مهرشان حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان آورده‌نقدی به دولت پرداخت کرده‌اند، به دنبال جبران این رقم از طریق رهن واحدها هستند!
براساس این گزارش، اجاره‌بها در شهر جدید پرند نسبت به تابستان سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده که در مقایسه با نرخ رشد سالانه حداقل ۴۰ درصدی اجار‌ه‌بها در تهران، رقم قابل‌قبولی محسوب می‌شود.
طبق اعلام رسمی مرکز آمار، میانگین رهن‌کامل آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در پاییز سال گذشته برای یک واحد ۹۰ متری، ۴۰ میلیون تومان بوده است. به این ترتیب چنانچه اجاره‌بها در تهران طی ۴ ماه اخیر تغییر نکرده باشد و همان نرخ‌های پاییزی مبنای محاسبه موجران قرار داشته باشد، در این صورت آپارتمان‌های پرند با کمتر از نصف مبالغ تهران، اجاره داده می‌شود.

 هر چند اجاره‌بهای مسکن در پرند به لحاظ ارزانی نرخ‌ها اصلا با اوضاع بازار اجاره تهران قابل‌قیاس نیست، اما در بازار فروش، نرخ رشد قیمت‌ها در این منطقه قابل توجه به نظر می‌رسد.
مشاوران‌املاک فعال در شهر جدید پرند درباره قیمت فروش واحدهای مسکونی می‌گویند: آپارتمان‌های نوساز مترمربعی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا حداکثر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
این آپارتما‌ن‌ها اغلب دارای ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه مسکن‌مهر با اقساط ماهانه ۲۷۰ هزار تومان هستند.
تقاضای‌جدید برای مسکن‌مهر
به گزارش «دنیای اقتصاد» رشد قیمت مسکن در پرند طی یکسال گذشته قابل‌توجه و به مراتب بیشتر از نرخ رشد آهسته اجار‌‌ه‌بها بوده است.
این در حالی است که با ساخت‌وسازهای وسیع مسکن‌مهر در این شهر نباید انتظار افزایش قیمت وجود داشته باشد که برعکس، فراوانی عرضه باید زمینه عدم ‌تغییر قیمت را ایجاد کرده باشد.
اما ظاهرا توقف ثبت‌نام متقاضیان جدید مسکن‌مهر در پرند باعث رشد قیمت‌ها شده است.
از نیمه‌ سال گذشته، با به پایان‌رسیدن ظرفیت پیش‌فروش مسکن‌مهر در پرند، ثبت‌نام از متقاضیان جدید متوقف شد. این در حالی است که تقاضای جدید به واسطه ازدواج و اطلاع تدریجی خانوارها از شرایط مسکن‌مهر، کماکان ادامه دارد.
در پرند روزانه ۱۰۰ نفر متقاضی جدید برای ثبت‌نام به شرکت عمران مراجعه می‌کنند و با پاسخ منفی از طرف مسوولان پرند روبه‌رو می‌شوند.
محمود قلعه‌نویی مدیر امور مسکن‌مهر در شهر جدید پرند درباره تعیین‌تکلیف متقاضیان جدید به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تداوم تقاضا برای مسکن‌مهر را به وزارت راه‌وشهرسازی منتقل کرده‌ایم و قرار است در صورت تصمیم نهایی مسوولان این وزارتخانه، ثبت‌نام از اواخر خردادماه دوباره آغاز شود.
عضو هیات‌مدیره شهر جدید پرند همچنین از بانک‌ها و سایر دستگاه‌هایی که ارائه‌کننده خدمات شهری هستند درخواست کرد برای دایرکردن شعبه در شهر جدید پرند، همکاری کنند.

    نظرات