محدودیت های مالی و سرانجام پروژه های ریلی کشور
با توجه به کاهش بودجه عمرانی در سال جاری یکی از دغدغههای اصلی، توسعه زیربناهای ارتباطی است که بخش ریلی با توجه به تاکید مقامهای بلند پایه کشور بر گسترش روزافزون، بطور قطع با محدودیتهایی مواجه خواهد شد و گذر از این شرایط، مدیریت بهینه منابع را میطلبد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالیکه یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس از رشد منفی هفت تا ۲۲ درصدی بودجه عمرانی در سال ۹۲ خبر میدهد باید در انتظار کار سخت مسئولان در بخشهای مختلف حمل و نقل برای پیشبرد اهداف توسعه و رسیدن به ارقام پیشبینی شده در برنامه توسعه پنجم باشیم.
بخش ریلی به عنوان یکی از ارکان چهارگانه جابهجایی بار و مسافر در کشور که به ادعای مسئولان با اتکا به آمار، امنترین راه است، باید پروژههای نیمه تمام بسیاری را در سال جاری پیگیری کند تا به این ترتیب بتواند به اهداف از پیش تعیین شده در حجم بار جابهجا شده و نیز تعداد مسافران سالانه این بخش برسد؛ توفیقی که به اذعان رییس کمیسیون عمران مجلس با وجود تلاشهای زیاد هنوز حاصل نشده است.
تامین منابع بخش ریلی در تعامل با دیگر بخشها
عبدالعلی صاحبمحمدی – مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران - دربارهی مشکل منابع مالی در پروژههای ریلی میگوید باید مثبت نگاه کنیم و قدرشناس باشیم. منابع، جریانی سیال و تابع طرحهای توسعه است از آنجاکه شرکت راهآهن همیشه در راه ارائه خدمات جدید است، موضوع منابع نیز همواره در دستور کار خواهد بود.
صاحبمحمدی با بیان اینکه روند تامین منابع در بخش ریلی بد نیست اما من راضی نیستم، معتقد است: بخش ریلی کشور باید منابع مورد نیاز خود را در تعامل با دیگر بخشها تامین کند.
وی با اعلام اینکه راهآهن تابع سیاستهای کلی اصل ۴۴ است، تاکید دارد: با خصوصیشدن رویکرد تجمعی منابع تغییر میکند و باید متناسب با خصوصیسازی این امر ساماندهی شود.
معرفی ۶۰۰ میلیون یورو پروژه به صندوق توسعه ملی
اما با راهاندازی صندوق توسعه ملی، بسیاری به تامین نیازهای مالی از این طریق امیدوار شدند؛ هرچند مشکل پیدا و قانع کردن بانک عامل به دلیل شرایط خاص موجود در این مسیر دیده میشود اما بخش ریلی به استفاده از این منبع دل بسته است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران دربارهی درخواست بخش ریلی کشور از صندوق توسعه ملی میگوید بخش ریلی بیش از ۶۰۰ میلیون یورو پروژه تعریف و به صندوق توسعه ملی معرفی کرده است. از این بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو به بانکهای عامل معرفی شدهاند که امیدواریم با توجه به شرایط بانکها که در حال حاضر خیلی خوب نیست، مشکل واگذاری تسهیلات حل شود.
با وجود تمام این کمبودها با توجه به نامگذاری امسال به "حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی" شاید رسیدن به اهداف پیشبینی شده امسال بیش از هر زمان دیگر نیاز به مدیریت منابع موجود دارد که مدیرعامل راهآهن نسبت به تامین منابع مالی مورد نیاز بخش ریلی خوشبین است و امید دارد به طور قطع امسال وضع بهتری در این زمینه خواهیم داشت.
نظرات