صادرات قیر در سال گذشته به ۵/۱ میلیون تن رسید

صادرات قیر در سال گذشته به ۵/۱ میلیون تن رسید

http://www.bananews.ir/عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از وجود بسترهایی مناسب برای ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی به تجارت مشتقات نفتی خبر داد و گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن قیر صادر شد، در حالی که صادرات قیر در ابتدای ورود بخش خصوصی به این حوزه تنها ۲۰ هزار تن بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید حمید حسینی با اشاره به این نکته که مشارکت بیشتر بخش خصوصی در صنعت، عبور از تحریم‌ها را تسهیل می‌کند، گفت: بخشی از صنعتگران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی وارد شده‌اند، اما از آنجا که اطلاع رسانی در این حوزه کم بوده و معمولا پروژه‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری ارائه شدند، توان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری کم بوده و ترجیحا در صنایع تکمیلی پتروشیمی سرمایه‌گذاری کردند. حسینی افزود: تحریم‌ها در چهار مرحله به ترتیب سرمایه‌گذاری خارجی، تکنولوژی و دانش فنی، ورود تجهیزات و در نهایت تحریم بانکی را شامل شدند که با هدف خارج کردن ما از بازار صورت گرفت، اما در بسیاری موارد، تحریم‌ها به سود صنعت پتروشیمی ایران بوده است.
وی افزود: همچنین بخش خصوصی در ترانزیت و حمل‌و‌نقل فرآورده‌های پتروشیمی خوب عمل کرده و پیش‌بینی می‌شود صادرات افزایش یافته و حضور بخش خصوصی پررنگ‌تر شود.
عضو هیات‌رییسه اتاق تهران در مورد تحریم‌های موجود، گفت: تحریم‌ها در چهار مرحله عمده پیگیری شدند؛ نخست ورود سرمایه را محدود کردند که تحریم‌ها موثر واقع شده و توانستند تا حدودی سرمایه‌های خارجی و تامین منابع مالی سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را با دشواری روبه‌رو سازند و در حال حاضر بیشتر منابع این حوزه از بودجه‌های دولتی و منابع بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
وی افزود: در مرحله دوم تکنولوژی و دانش فنی را تحریم کردند، ولی ما توانستیم دانش خود را به روز کرده و از توان داخل برای رشد و توسعه در این عرصه بهره بگیریم و تحریم در این بخش نه تنها به ضرر ما نبوده، بلکه به سود ما نیز تمام شد. به گفته حسینی در مرحله سوم تحریم‌ها از ورود تجهیزات جلوگیری کردند و ما توانستیم از توان ساخت داخل بهره بگیریم یا در بعضی موارد از تحریم‌ها عبور کنیم و در نهایت زمانی که از این راه‌ها به نتیجه نرسیدند، تلاش کردند تا با تحریم بانکی ما را از بازار خارج کنند، ولی این روند با گذشت زمان رو به بهبود گذاشت، به عنوان مثال در صادرات گاز مایع، (LPG) بخش خصوصی وارد شده و با اجاره کشتی یا خرید کشتی برای صادرات و حمل‌و‌نقل فرآورده پتروشیمی موجب رونق این حوزه شد.
عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران مانع موجود در این بخش را بی ثباتی در قوانین و مقررات و همچنین در قیمت مواد اولیه دانست و گفت: محدود کردن صادرات به عنوان مانعی در جلب اعتماد مشتری شد و اتفاقات بازار ارز روی قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشت و برای بخش خصوصی ایجاد اشکال کرد.

    نظرات