تاثیرجنس و رطوبت خاک در احساس کردن زلزله/ زلزله تحمل گسلهای همجوار را کم می کند

تاثیرجنس و رطوبت خاک در احساس کردن زلزله/ زلزله تحمل گسلهای همجوار را کم می کند

http://www.bananews.ir/محققان و کارشناسان اعتقاد دارند یکی از دلایل اصلی که باعث می شود مردم زمین لرزه را بیشتر احساس کنند مربوط به جنس خاک و رطوبت آن است ضمن اینکه زمانی که زمین لرزه ای به وقوع می پیوندد بر روی گسلهای اطراف نیز تاثیر گذاشته و آستانه تحمل آنها نیز رو به پایان می رود و باعث آزاد شدن انرژی در گسلهای اطراف می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طی چند روز اخیر در جنوب کشور ازجمله شیراز، هرمزگان، بوشهر دوباره زلزله های به نسبت قوی رخ داده است.

کارشناسان در مورد احساس شدن زلزله اعتقاد دارند که یکی از دلایل آن به حاک بر می گردد و همچنین عمف کم زلزله نیز در این بین تاثیر دارد.

کارشناسان همچنین معتقدند که مناطق شهری بر روی رسوبات آبرفتی قرار دارند که استحکام زیادی نداشته و در صورت وقوع زلزله شدت آن بیشتر احساس می شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با زمین لرزه های اخیر در استان فارس و شیراز بیان کرد: زمین لرزه ۴٫۴ ریشتری چند روز قبل در شیراز در حاشیه شمال غربی دریاچه مهارلو تا غرب و شمال غرب این دریاچه رخ داد.

طهمورث یوسفی با بیان اینکه در این زمین لرزه شدت انرژی آزاد شده زیاد بود، ادامه داد: یکی از دلایل اصلی که باعث شد مردم بیشتر این زمین لرزه را حس کنند مربوط به میزان انرژی آزاد شده و همچنین عمق کم این زلزله بود.

وی با بیان اینکه وقوع این زمین لرزه ها در استان فارس طبیعی است، گفت: یکی از دلایل اصلی که باعث می شود مردم زمین لرزه را بیشتر احساس کنند مربوط به جنس خاک و رطوبت آن است که این امر در افزایش شدت زلزله تاثیرگذار است.

 

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) افزود: وجود رسوبات سست و ماسه ای شدت زمین لرزه را بیشتر نشان می دهد که در این راستا با توجه به اینکه شیراز در دشت واقع شده و جنس خاک سست است شدت زلزله بیشتر احساس می شود.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل باید تدابیری اتخاذ شود، اظهار داشت: برای رفع سست بودن خاک باید برنامه ریزی شود و با بکارگیری فونداسیون قوی شرایط مهیا شود تا در صورت بروز این زمین لرزه ها از تخریب جلوگیری کرد.

یوسفی ادامه داد: با توجه به اینکه مناطق شهری بر روی رسوبات آبرفتی قرار دارند، استحکام زیادی نداشته و در صورت وقوع زلزله شدت آن بیشتر احساس می شود.

وی ادامه داد: امواج بر روی رسوبات آبرفتی حرکت کندتری داشته و ماندگاری آنها بیشتر است به همین دلیل شدت آسیب پذیری سازه را بالا می برد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با اشاره به وجود چند گسل در اطراف دریاچه مهارلو بیان کرد: در اطراف این دریاچه چندین گسل وجود دارد که گسل شمال شرق، جنوب شرق، شمال شرق و جنوب غرب آن چپ گرد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دریاچه ها بر اثر فعالیتهای زمین ساختی ایجاد شده اند، افزود: زلزله در هر منطقه ای که گسل وجود داشته باشد می تواند به وقوع پیوندد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) در خصوص گسلهای فعال در استان فارس نیز گفت: گسل کازورن که به گسل قطر کازرون معروف است و گسل منطقه کوهمره سرخی از جمله گسلهای استان به شمار می روند که نسبت به دیگر گسل ها فعال ترند.

وی با اشاره به گسل کازرون و رابطه با زلزله منطقه کاکی بوشهر نیز بیان کرد: گسل کازرون از یاسوج شروع و پس از عبور از نورآباد، کازرون و برازجان به سمت خلیج فارس و سپس عمان می رود که به گسل قطر- کازورن معروف است.

یوسفی با بیان اینکه زلزله بوشهر مربوط به فعال شدن گسل مذکور بوده است، اظهار داشت: این گسل در جنوب شرقی گسل برازجان که مربوط به گسل کازرون- قطر است وجود داشته البته این گسل ادامه گسل کازورن است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) گفت: گسلهای شمال به جنوب فعال تر و جوان تر هستند که این امر ناشی از رخدادهای زمین شناختی و رانش است.

یک دکترای زلزله شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش وقوع زمین لرزه ها طی مدت اخیر در این استان گفت: یکی از دلایل اصلی ناشی از این است که صفحه عربی نسبت به صفحه ایران فعال تر شده است.

عبدالمجید اسدی افزود: این امر باعث شده که در بخش های جنوبی و مرکزی ایران شاهد افزایش وقوع زمین لرزه نسبت به دیگر مناطق کشور باشیم.

وی در خصوص دیگر دلایل وقوع این زمین لرزه ها در کشور و استان فارس بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مورد نظر این است زمانی که زمین لرزه ای به وقوع می پیوند بر روی گسلهای اطراف نیز تاثیر گذاشته و آستانه تحمل آنها نیز پایان می رود و باعث آزاد شدن انرژی در گسلهای اطراف می شود.

اسدی با بان ایکه این گسلها مانند یک انبار باروت است، اظهار داشت: بر اساس تحقیقات و پیش بینی ها احتمال می رود تا ظرف یکی دو ماه آینده شاهد وقوع زمین لرزه هایی به همین میزان و شدت در مناطق جنوبی و مرکزی کشور باشیم.

این دکترای زلزله شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز ادامه داد: از دیگر مسائلی که در وقوع زلزله در کشور و استان فارس تاثیر گذار است می توان به مسائل زمین از جمله روند حرکت زمین و تغییرات آن اشاره کرد.

وی بیان کرد: در استان فارس تعدادی گسل فعال وجود دارد که از جمله می توان به گسل قطر - کازرون، گسل سبزپوشان و...اشاره کرد که این گسلها همواره فعال هستند از این رو ضروری است که مردم در صورت وقوع زمین لرزه آمادگی کامل را داشته باشند.

    نظرات