ایران در سال ۲۰۵۰ کاملا با بحران آب رو‌به‌رو می‌شود

ایران در سال ۲۰۵۰ کاملا با بحران آب رو‌به‌رو می‌شود

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در اولین همایش ملی بحران آب در دانشگاه خوراسگان اصفهان گفت: کشور ایران ۳/ ۱ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما فقط ۲/ ۰ درصد از آب‌های جهان را دارد و این آمار نشان می‌دهد که بحث مدیریت در آب بسیار جدی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا دائمی افزود: ایران در کمربند خشکسالی جهان قرار گرفته و در سال ۲۰۵۰ کاملا با بحران آب رو به رو می‌شود و از هم‌اکنون باید فکری برای آن کرد.
وی تاکید کرد: ایرانیان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال است که تلاش می‌کنند با استفاده از قنات آب خود را تامین کنند و این نشان می‌دهد که مشکل آب در کشور ایران مشکل امروز نیست و باید با توجه به تلاش گذشتگان امروز مدیریت درستی را انجام دهیم.
دائمی گفت: متاسفانه امروز برای تامین آب فشار را بر روی طبیعت قرار داده‌ایم و پی‌در‌پی عمق چاه‌هایمان را افزایش می‌دهیم این فشار مشکلاتی از جمله فرونشست و رانش را در پی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در کشور یک آمایش سرزمین درست انجام نمی‌گیرد و ما باید به جایی برسیم که با استفاده از ابزارهای مدیریتی در کنار توانمندسازی محیط و نقش سازمان‌ها در کنار هم یک پایداری اکولوژی قوی را ایجاد کنیم.
علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان هم در این همایش اظهار کرد: اصفهان شهری است با ویژگی‌های مطرح و ظرفیت‌های بالا که متاسفانه در کنار این ویژگی‌ و ظرفیت‌ها یک بحران به نام آب قرار دارد که از میان بردن این نگرانی نیازمند استفاده از توانمندی‌های فکری، ذهنی، علمی و انسانی استان است.
وی بحث زاینده‌رود را جهانی عنوان کرد و افزود: میهمانان ویژه‌ زمانی که وارد اصفهان می‌شوند در اولین جمله حال زاینده‌رود را می‌پرسند و این اهمیت و ارزش زاینده‌رود را نشان می‌دهد. استاندار اصفهان به پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: یک سرمایه‌گذار برای شیرین کردن و انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان اعلام آمادگی کرده‌بود که شروع عملیات او مشروط به خرید تضمینی آب از سوی ما شده بود و من امروز اعلام می‌دارم که این خرید تضمینی انجام شده است و در آینده شاهد انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان خواهیم بود. مدیرکل ستاد بحران استان اصفهان اظهار کرد: تغییرات شرایط اقلیمی و خشکسالی باعث شده تا در استانی همانند اصفهان در میانه‌های دومین ماه بهار غرب استان به سه درجه زیر صفر برود یا اینکه در شمال استان طوفانی سهمگین رخ دهد و خسارتی ۱۴۰ میلیارد تومانی حاصل کند.
منصورشیشه‌فروش با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر باعث شده تا آبرسانی به ۲۸۰ روستای استان با تانکر صورت گیرد و اثرات دیگر آن سبب شده تا ۷۰ درصد اراضی اصفهان کشت نداشته باشد، گفت: سد زاینده‌رود دو میلیارد متر مکعب آب کم دارد که همین کمبود باعث شده تا زمین‌های سطح زیر کشت برنج از ۲۰ هزار هکتار به زیر دو هزار هکتار کاهش پیدا کند.

    نظرات