لایحه ساماندهی سیما و منظر شهری به شهرداری بازگردانده شد

لایحه ساماندهی سیما و منظر شهری به شهرداری بازگردانده شد

http://www.bananews.ir/در حالی که شهرداری تهران پس از گذشت شش سال از مصوبه شورای شهر درباره سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی تهران، نسبت به ارائه لایحه‌ای در این باره اقدام کرده است، نمایندگان مردم در پارلمان شهری لایحه مذکور را فاقد کیفیت لازم دانستند و آن را به شهرداری بازگرداندند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)،‌ در جریان پانصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، بررسی لایحه «ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران» در دستور کار قرار گرفت و این در حالی بود که نظر کارشناسی دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه درباره این لایحه منفی بود و اعضای این کمیسیون‌ها در گزارشی ابراز عقیده کردند که لایحه یاد شده شامل جزئیات لازم نیست و تکالیف شهرداری در آن به درستی ذکر نشده است و بر این اساس انتظار شورای شهر از این لایحه برآورده نشده است.

رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری پس از گذشت شش سال از مصوبه‌ای در این باره نسبت به تدوین این لایحه اقدام کرده اما کاری که باید انجام شود، بسیار پرحجم تر و با ابعاد گسترده‌تری بوده است، افزود: لایحه‌ای که اکنون شهرداری ارائه داده انتظار شورای شهر را برآورده نکرده است.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هم با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای شهر مبنی بر ضرورت بکارگیری معماری ایرانی و اسلامی در نمای ساختمان‌های شهر، اظهار کرد: کمیسیون عمران شورا درباره این لایحه کار گسترده‌ای انجام داد و ضوابطی را به صورت پیشنهاد تدوین کرد، اما شهرداری با گذشت چند ماه از این مصوبه هنوز آن را اجرایی نکرده است.

 

وی ادامه داد: در سال ۸۵ هم بحث زیباسازی ساختمان‌های شهر و استفاده از نماهای آجری مطرح شد که با گذشت چندین سال هنوز بر زمین مانده است.

چمران با بیان اینکه مکاتبه‌ای با شهرداری صورت گرفته تا علت عدم اجرای این مصوبه مشخص شود، خاطر نشان کرد: باید از شهردار تهران بخواهیم که توضیح دهد چرا مصوبه شهرداری درباره معماری ایرانی – اسلامی در سیستم الکترونیکی شهرداری تهران ابلاغ و لازم الاجرا نشده است.

وی با انتقاد از عدم حضور معاون شهرسازی شهردار تهران و معاونان وی در جلسه امروز که سه دستور در حوزه شهرسازی در آن گنجانده شده است، گفت:‌ معاون شهردار باید در جلسه امروز حاضر می‌شد اما هیچ یک از مسئولان ارشد معاونت شهرسازی در جلسه حاضر نیستند.

حسن بیادی نایب رییس شورای شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: تنها این مصوبه نیست که بر زمین مانده است، بلکه بسیاری دیگر از مصوبات شورای شهر اجرایی نشده و اعضا دائما درباره آن تذکر می‌دهند.

وی همچنین پیشنهاد داد که مباحث مربوط به معماری ایرانی اسلامی در سطح ملی و از جانب شورای شهرسازی و معماری نیز دنبال شود.

بیادی درعین حال خاطر نشان کرد: شورای شهر تهران سال گذشته حداقل‌های عملیاتی شاخص‌های معماری ایرانی و اسلامی را مصوب کرد تا صورت ظاهری شهر بر این ضوابط منطبق باشد.

وی با انتقاد از نحوه آموزش دانشجویان معماری در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌ها فقط به آموزش پرداخته می‌شود و پرورش شکل نمی‌گیرد، به همین خاطر خروجی فارغ التحصیلان معماری اسلامی، معماری آمریکایی است.

 در نهایت این لایحه به دلیل انتقاد جدی اعضای شورای شهر تهران از فقدان مفاد لازم در آن، به شهرداری بازگشت داده شد و بر این اساس شهرداری مکلف شد که حداکثر ظرف یک ماه آینده لایحه یادشده را اصلاح کند.

    نظرات