ساخت سازه‌های بتنی ضدزلزله با میلگردهای فولادی کمتر

ساخت سازه‌های بتنی ضدزلزله با میلگردهای فولادی کمتر

http://www.bananews.ir/پژوهشگران هسته تحقیقاتی دانشکده عمران مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به فناوری «تأمین شکل‌پذیری سازه‌های بتنی مقاوم در برابر زلزله با کاهش مصرف میلگردهای فولادی» دست یافتند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر علی خیرالدین و دکتر محمدکاظم شربتدار از اعضای هیأت علمی دانشگاه سمنان و علی همتی، دانشجوی دکتری سازه دانشگاه سمنان، پژوهشگران هسته تحقیقاتی این پروژه هستند.

پژوهشگران سمنانی در این پروژه از الیاف پلی‌پروپیلن (PP) که در داخل کشور تولید شده و قیمت آن در مقایسه با سایر انواع الیاف نیز پایین‌تر است، برای ساخت بتن کامپوزیت سیمانی الیافی توانمند (HPFRCC) که دارای شکل‌پذیری زیاد بوده و می‌تواند جایگزین بتن معمولی در تیرها و قاب‌های بتنی در ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله شود، استفاده کردند.

از این مصالح توانمند می‌توان برای کنترل عرض ترک در سازه‌های بتن مسلح، جایگزینی در سازه‌های بتن مسلح مستعد انهدام در نقاطی با آرماتورگذاری فشرده و ترمیم و تقویت سازه‌های بتنی استفاده کرد.

همچنین نتایج این پروژه در قالب یک مقاله در یکی از مجلات معتبر جهانی مهندسی عمران آمریکا به نام«(Journal Of Structural Engineering (ASCE»، یک مقاله در مجله مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف با اعتبار علمی- پژوهشی ISC و یک مقاله در چهارمین کارگاه مشترک ایران و آمریکا در دانشگاه صنعتی شریف ارائه و همچنین یک رساله دکتری در این زمینه اجرا شده است.

    نظرات