اجرای پیچیده ترین طرح های مهندسی کشور توسط مهندسان ایرانی/ تاکید بر مصرف بهینه انرژی

اجرای پیچیده ترین طرح های مهندسی کشور توسط مهندسان ایرانی/ تاکید بر مصرف بهینه انرژی

http://www.bananews.ir/رئیس جمهوری کشورمان گفت: امروز متخصصان کشور به پیشرفته ترین دانش فنی در دنیا دست یافته و پیچیده ترین کارهای مهندسی را طراحی و اجرا می کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود احمدی نژاد پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح اولین واحد نیروگاه سد تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه کندوان با بیان اینکه انرژی برق یکی از پاک ترین انرژی ها است، اظهار داشت: در کشور ما این انرژی به صورت های گوناگون حرارتی، آبی و سیکل ترکیبی تولید می شود، اما در پروژه هایی که انرژی الکتریکی از طریق آب تولید می شود، مصرف آب و هدررفت آن بسیار بالا است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پروژه سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه کندوان از لحاظ فنی پیشرفته و به جهت تاثیرگذاری بسیار مثبت و پیچیده است افزود: تامین انرژی پایدار و مفید برای کشور امر مفیدی است چرا که در کشورمان هر اقدامی که بخواهد در بخش های گوناگون خدمات، صنعت و زندگی روزمره مردم صورت گیرد نیاز به برق دارد.

 

احمدی نژاد تصریح کرد: در پروژه سد و نیروگاه سیاه بیشه از چهار عنصر اختلاف ارتفاع و طبیعت زمین، استفاده از مقدار بسیار کم آب، نوسانات مصرف برق در شبکه سراسری و هنر مهندسی بهره گرفته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به انجام فعالیت گسترده و دشوار مهندسی در احداث نیروگاه سیاه بیشه گفت: در احداث این نیروگاه کار دشوار و بسیار خوبی در طبیعت زیبا با وجود شرایط دشوار به ثمر رسید.

رئیس جمهور گفت: در سایر نقاط کشور ظرفیت های مشابهی برای احداث پروژه هایی نظیر سیاه بیشه وجود دارد که در حال حاضر طراحی و برنامه ریزی ها برای احداث این گونه سدها و نیروگاه ها در مناطق دیگری از کشور نیز انجام شده و در آینده عملیات احداث آنها آغاز خواهد شد.

وی از همه تلاشگران و متخصصانی که با وجود فشارها و شرایط سخت کاری توانستند این پروژه ها را در داخل کشور طراحی و به ثمر برسانند قدردانی کرد.

به گزارش مهر، سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای چالوس با عنوان اولین نوع سد تلمبه ذخیره ای در ایران بوده که شامل چهار واحد ۲۶۰ مگاواتی می باشد که با بهره برداری از آن ۱۰۴۰ مگاوات برق وارد مدار خواهد شد.

خودراه اندازی، افزایش عمر نیروگاه های حرارتی، تنظیم ولتاژ شبکه، کنترل فرکانس شبکه، قابلیت ذخیره گردان در شبکه، پاسخ سریع به تغییرات ناگهانی باد، ذخیره انرژی الکتریکی، افزایش پایداری و بالا بردن قابلیت اطمینان شبکه و تقلیل هزینه های ناشی از توقف و راه اندازی مجدد نیروگاه های حرارتی از جمله مزیت های بهره برداری از نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه است.

طرح سد و نیروگاه سیاه بیشه که در ۱۲۵ کیلومتری شمال تهران و ده کیلومتری شمال تونل کندوان در مسیر رودخانه چالوس قرار دارد دارای دو سد بالادست و پایین دست بوده و در مواقعی که مصرف برق در کشور کم و تولید کل نیروگاه ها بیش از مصرف باشد با مصرف برق موجود در شبکه برق کشور، آب انباشته شده در سد پایین دست به سد بالا پمپاژ شده و در آن ذخیره می شود و در ساعاتی که نیاز به مصرف برق بیش از توان تولیدی نیروگاه های کشور باشد، توربین های این نیروگاه مانند نیروگاه های معمولی عمل کرده و با استفاده از ذخایر آب سد بالادست به تولید برق می پردازد.

سد بالادست از نوع سنگریزه ای با ریزش بتونی با ارتفاع ۸۶ متر و حجم مخزن ۳٫۶ میلیون متر مکعب بوده و سد پایین دست با ارتفاع ۱۰۴ متر و حجم مخزن ۳٫۷ میلیون متر مکعب است.

احمدی نژاد پس از مراسم افتتاح سد سیاه بیشه عازم تهران شد.

    نظرات