ریزش قیمت‌ها در پی رکود بازار آهن

ریزش قیمت‌ها در پی رکود بازار آهن

http://www.bananews.ir/روز گذشته در شرایطی که تالار محصولات معدنی و صنعتی شاهد عرضه سلف شمش بلوم و تختال C از سوی فولاد خوزستان بود، در بازار آزاد شاهد کاهش حباب قیمت انواع تیرآهن شاخه‌های سبک و سنگین بودیم به گونه‌ای که برخی شاخه‌ها همچون ۱۴ و ۲۰ نسبت به روز دوشنبه به ترتیب با کاهش ۴ و حدود ۷ درصدی در قیمت مواجه شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هرچند ریزش دیروز در نرخ شاخه‌های ۱۴ تا ۲۷ تیرآهن هنوز نتوانسته قیمت‌ها را همچنان به ابتدای هفته سوق بدهد اما به نظر می‌رسد در روزهای آتی افت قیمت‌ها باز هم ادامه خواهد یافت. این در حالی است که در روز گذشته انواع سایزهای میلگرد هم کاهش قیمت‌ها را تجربه کردند. به گفته فعالان آگاه، دست به دست شدن کالاهای انباری در میان واسطه گران قیمت‌ها را به سمت صعود سوق داد اما از آنجا که بازار با کمبود نقدینگی و تقاضا روبه‌رو است پس از چند روز قیمت‌ها مجددا کاهش یافتند. در واقع دلالان با این فکر که روند فعلی در افزایش نرخ آهن‌آلات در روزهای آتی نیز ادامه می‌یابد اقدام به خرید کرده ولی از آنجا که بازار راکد است و تقاضای عمده‌ای به سمت بازار متمایل نشده طبیعتا قیمت‌ها نزول یافته و به ثبات می‌رسند.
فعالان بازار همچنین معتقدند مادامی که وعده وام ۵۰ میلیونی به انبوه‌سازان مسکن محقق نشود و در عمل شاهد ساخت پروژه‌های انبوه‌سازی و رونق ساخت و ساز نباشیم تحرک ماندگار و مثبتی در بازار ایجاد نخواهد شد.
نباید از نظر دور داشت که تقاضای مصنوعات فولادی به ویژه انواع ساختمانی آن به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود که هر کدام مقتضیات خاص خود را می‌طلبد. تقاضای دولتی کاملا متناسب با بودجه عمرانی پیش می‌رود به این مفهوم که هر زمان حجم اختصاص اعتبارات به پروژه‌های عمرانی افزایش یابد امید به تحرک تقاضای دولتی هم هست اما هرگاه این روند معکوس شود تقاضای مصرفی کمتری هم به سمت بورس کالا متمایل خواهد شد؛ چرا که غالبا حجم تقاضای دولتی به این بازار بازمی‌گردد و به بازار آزاد نمی‌رسد. در این میان در سال جاری شاهد کاهش حجم بودجه عمرانی مصوب مجلس هستیم که با توجه به احتمال اختصاص بودجه از ابتدای خرداد ماه و امور اداری واریز آن می‌توان از ابتدای تابستان انتظار افزایش تقاضای دولتی را کشید، هرچند در این میان تقاضای بخش خصوصی نیز به سبب رکود حاکم بر ساخت و ساز با چشم‌انداز ضعیفی در آینده روبه‌‌رو است.
تولید کاهشی فولاد داخلی!
مشکلات مربوط به گشایش LC و کاهش واردات شمش به تبع مشکلات تامین ارز مورد نیاز آن موجب شده‌اند تولید فولاد خام کشورمان با کاهش مواجه شود به گونه‌ای که مطابق با تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد، تولید این کالا در ماه آوریل سال جاری میلادی با ۵/۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده و به یک میلیون و ۲۶۴ هزار تن رسیده است. این در حالی است که نسبت به آوریل سال ۲۰۱۱ تولید فولاد خام ایران ۵/۱۳ درصد رشد داشته است.
آمار این انجمن همچنین نشان می‌دهد، تولید فولاد خام کشورمان در چهار ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۷/۲ درصدی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۸۹ هزار تن شده است که این میزان تولید نسبت به چهار ماه اول ۲۰۱۱ افزایش ۲/۶ درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال مقایسه آمار تولید فولاد کشورمان طی این مدت با دیگر کشورهای تولیدکننده جهانی این محصول نشان می‌دهد کشورمان پانزدهمین فولادساز بزرگ جهان است.
در نهایت لازم به ذکر است که تولید فولاد در ۶۳ کشور دنیا در آوریل ۲۰۱۳ با افزایش ۲/۱ درصدی به ۱۳۲ میلیون و ۱۱۶ هزار تن رسید. البته این در حالی است که در چهار ماه نخست سال جاری تولید جهانی فولاد با افزایش ۹/۱ درصدی بالغ بر ۵۲۱ میلیون و ۲۸۳ هزار تن شده بود.

    نظرات