قرارداد ۱۲۰۰ میلیارد ریالی بیع متقابل میان شرکت فولاد مبارکه و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان منعقد شد

قرارداد ۱۲۰۰ میلیارد ریالی بیع متقابل میان شرکت فولاد مبارکه و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان منعقد شد

http://www.bananews.ir/قرارداد بیع متقابل ساخت تاسیسات فاضلاب شهرستان های مبارکه و لنجان میان شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریال منعقد شد که به موجب آن مقرر گردید قریب به ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان های مبارکه و لنجان اجرا شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بزرگ‌ترین قرارداد بیع متقابل تکمیل تأسیسات فاضلاب شهرهای مبارکه و لنجان در حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به امضای مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان رسید.
سیدمهدی ثمره هاشمی مدیرعامل و رییس هیأت مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشستی که به منظور امضای قرارداد و بیع متقابل میان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با شرکت فولادمبارکه اصفهان برگزار شد گفت: در حال حاضر از لحاظ وضعیت منابع آبی در کشور در شرایط بحرانی قرار داریم، زیرا متوسط بارندگی در کشور حدود ۲۵۰ میلی متر است؛ در حالی که این رقم در دنیا به بیش از ۸۰۰ میلی متر می‌رسد.
وی ادامه داد: حدود ۵۰ سال گذشته سرانه آب در دسترس برای هر نفر حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بوده و در حال حاضر این رقم به کمتر از هزار و ۵۰۰ مترمکعب رسیده است، در درحالی که همچنان نیازهای مردم در بخش‌های مختلف همچون شرب، صنعت، کشاورزی رو به افزایش است.
وی افزود: به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش‌های صنعت و کشاورزی ناگزیر به استفاده بهینه از منابع آبی موجود هستیم که استفاده از منابع آبی خاکستری یکی از راه‌های استفاده بهینه از آب است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر حدود ۵ میلیارد مترمکعب آب شرب در کشور تولید می‌شود. این در حالی است که هم اکنون جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب در کشور حدود ۳۸ درصد است و در حال حاضر حجم پساب تولیدی در کشور حدود ۵/۱ میلیارد مترمکعب است. در صورتی که اگر ۸۰ درصد از پنج میلیارد مترمکعب آب تولیدی بازچرخانی شود، حدود ۴ میلیارد مترمکعب آب تولید می‌شود که جوابگوی نیاز حدود ۳۰ میلیون نفر در طول سال است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات به پروژه‌های آب و فاضلاب گفت: تخصیص اعتبارات دولتی به پروژه‌ها قابل توجه نیست، بر این اساس به منظور توسعه پروژه‌های آبفا باید از اعتبارات بخش خصوصی استفاده کرد که در این راستا طی سال‌های اخیر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافت و توانست از منابع مالی بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی، فاینانس جاری، فاینانس داخلی، فروش اوراق مشارکت و انعقاد قرارداد بیع متقابل با صنعتگران بهره‌مند شود. انتظار می‌رود با قراردادی که میان آب و فاضلاب استان اصفهان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان منعقد شده است، شاهد توسعه پروژه‌های آبفا و حفظ محیط زیست و تأمین بهداشت و سلامت مردم با بازچرخانی پساب باشیم و فولاد مبارکه اصفهان هم به آب مورد نیاز جهت مصارف صنعتی دست یابد.
مهندس هاشم امینی مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: اولین و بزرگ‌ترین قرارداد بیع متقابل میان آبفای استان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد. این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی یکی از پروژه‌های بسیار مهم در سطح استان است که با اجرایی شدن آن در شهرستان مبارکه شبکه گذاری فاضلاب حدودا ۲۲۰ کیلومتر و در شهرستان لنجان ۲۷۰ کیلومتر به انضمام یک تصفیه خانه در شهر سده و ورنامخواست با بازده زمانی ۲ تا ۳ سال اجرایی می شود.
وی افزود: به ازای سرمایه‌گذاری اولیه حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اجرای این پروژه‌ها حدود ۴۵۰ لیتر در ثانیه ، پساب فاضلاب تصفیه شده و در یک بازه زمانی ۳۰ ساله برای شهرستان مبارکه و ۳۵ ساله برای شهرستان لنجان در اختیار شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار خواهد گرفت و در زمانی که با بحران کمبود آب مواجه هستیم این منبع به عنوان یک منبع پایدار آبی می‌تواند برای صنعت فولاد مبارکه بسیار پر اهمیت باشد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان مزیت‌های این پروژه را بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهداشت عمومی حاکم بر این دو شهرستان بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر فاضلاب این شهرستان‌ها به زاینده‌رود می‌ریزد یا جذب چاه‌های منطقه می شود، با اجرایی شدن این پروژه میزان ورودی فاضلاب‌های انسانی به رودخانه کمتر و از ایجاد این فاضلاب در جهت توسعه صنعت بهره برده می‌شود.
وی از مدیران و مسوولان شرکت فولاد مبارکه اصفهان به جهت همراهی و مساعدت لازم در این پروژه قدردانی و اظهار کرد: پس از مطرح شدن این پروژه جلسات متعددی از طرف کارشناسان فولاد مبارکه اصفهان و آب و فاضلاب استان انجام پذیرفت تا نهایتا به اجرایی شدن آن مبدل شد و در حال حاضر ۳ نفر از شرکت فولاد مبارکه و ۳ نفر از شرکت آب و و فاضلاب و همچنین یک نفر کارشناس رسمی دادگستری نظارت بر این پروژه را به عهده خواهند داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: به موجب این قرارداد، شرکت فولادمبارکه با بازچرخانی پساب، نیازهای آبی خود را در بخش صنعت برطرف می‌نماید که تاثیر بسزایی در کاهش آلایندگی محیط زیست دارد.
وی افزود: پروژه به‌طور غیر رسمی شروع شده و با شروع کامل پروژه، همکاری و تعامل مردم و شهرداری‌ها در پیشبرد و تکمیل پروژه در بازه زمانی ۲ و ۳ ساله بسیار ضروری است و این اقدام فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت بین المللی با افتخاراتی که در تولید ، فن‌آوری‌های نو و ایجاد اشتغال و خودکفایی در کشور داشته است، از نگاه بلند مدت، راهبردی و استراتژیک در تحقق مسوولیت‌های اجتماعی قابل تقدیر است و امیدواریم این اقدام در توسعه پایدار در بخش صنعت کشور و بازچرخانی آب و استفاده بهینه از آن به عنوان یک الگو در دیگر شرکت ها مطرح گردد و رضایتمندی مردم و شرکت با افزایش سطح بهداشت عمومی در این شهرستان افزایش یابد. در ادامه این نشست، دکتر محمدمسعود سمیعی‌نژاد مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود و این استان بزرگترین قطب تولید فولاد در کشور محسوب شده است. این در حالی است که آب یکی از انرژی‌های مورد نیاز تولید فولاد به شمار می‌آید و خشکسالی اخیر، شرکت فولاد مبارکه اصفهان را برآن داشت تا با بازچرخانی آب بتواند بر محدودیت منابع آبی غلبه نمایند و در این راستا شرکت فولادمبارکه اصفهان در صدد انعقاد قرارداد بیع متقابل با آبفای استان جهت بهره‌گیری از پساب فاضلاب می‌باشد.
وی افزود: شرکت فولاد مبارکه در سال ۸۶ به ازای تولید ۴ میلیون تن فولاد، ۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کرد، در حالی که در سال گذشته این شرکت با تولید ۶/۶ میلیون تن فولاد، مصرف آب را به ۲۷ میلیون مترمکعب کاهش داد و پیش‌بینی می‌شود شرکت فولاد مبارکه اصفهان با این اقدام، بیش از پیش به تعهدات اجتماعی خود که همان حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها است دست ‌یابد.
پیش بینی می‌شود هزینه اجرای کامل این طرح به بیش از دو هزار میلیارد ریال برسد.

    نظرات