فشارهای چند سویه بر بازار فولاد

فشارهای چند سویه بر بازار فولاد

http://www.bananews.ir/به رغم رکود بازار آهن طی چند ماه اخیر، از آغازین روز هفته گذشته شاهد افزایش نرخ انواع آهن آلات در بازار آزاد بودیم به گونه‌ای که سیر صعودی قیمت‌ میلگرد و تیرآهن تا پایان معاملات روز دوشنبه ادامه یافت و پس از یک وقفه و نزول کوتاه در روزسه‌شنبه، هفته کاری معامله گران با صعود بیش از پیش قیمت‌ها در چهارشنبه به پایان رسید.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روند افزایشی قیمت شاخه‌های سبک و سنگین تیرآهن که به طور نسبی پس از تعطیلات نوروز آغاز و تا کنون ادامه داشته به نظر می‌رسد هنوز به زمان توقف یا تغییر جهت خود نزدیک نشده است؛ چرا که بی توجه به تقاضای ناچیز آن در بازار آزاد همچنان به صعود ادامه می‌دهد. برخی از فعالان آگاه به بازارسازی‌ها و انحصارهای تولید و عرضه تیرآهن اشاره می‌کنند که چندی است بر فضای بازار سایه‌افکنده است و برخی دیگر معتقد به اقدامات تحریک آمیز واسطه گران و دلالانی‌اند که در سودای افزایش قیمت‌ها اقدام به دست به دست کردن کالاهای انباری و خرید و فروش‌های کاذب در بازار می‌کنند.

به هر طریق نقدینگی واحدهای تولیدی و معامله‌گران به واسطه انجماد معاملات عمده و تقاضاهای واقعی نسبت به پیش از سال جدید کاهش بی‌اندازه‌ای یافته است به گونه‌ای که بسیاری از فعالان عرصه تولید و عرضه انواع مصنوعات فولادی این روزها چشم امید خود را به تحرک صنایع پایین دستی که فولادبر محسوب می‌شوند دوخته‌اند تا از این راه بتوانند خود را از ضرر ناشی از رکود دور سازند.
چرخیدن قدرتمند چرخه‌های اقتصادی کشور چه از بعد توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها و چه در بعد فعالیت‌های تولیدی کارخانه‌ها شرایطی را فراهم خواهد کرد تا بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت فولاد با دورنمای روشنی که در برابر خود می‌بینند با قدرت به تحرک و فعالیت ادامه دهند و این شرایطی است که رسیدن به آن تا مدت‌ها دور از انتظار به نظر می‌رسد.
در حال حاضر صاحبان سرمایه‌های خرد همچون خانوارها و بعضا صاحبان سرمایه‌های بزرگ همچون تولیدکننده‌ها و فعالان بازار به سبب روشن نبودن چشم‌اندازی فرآیند تولید بازارهای ارز و سکه را به منظور سودآوری سریع‌تر سود برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر یافته‌اند و به این سان سرمایه‌هایی که در مدار تولید و تجهیز زیرساخت‌ها باید قرار می‌گرفت عملا از این مدار خارج شده است.
بورس کالا امیدوارتر از بازار!
هفته گذشته رینگ فولاد روزهای یکشنبه تا چهارشنبه با عرضه‌های متنوع تولیدکننده‌ها روزهای گرمی را برای خود رقم زد. البته عرضه‌های بورس کالا در روزهای یکشنبه و چهارشنبه با اقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه شد به گونه‌ای که عرضه‌های این دو روز از جمله سلف انواع سایزهای میلگرد و سبد تیرآهن و همین‌طور مواد اولیه‌ای از جمله شمش بلوم و تختال‌C به دنبال مازاد تقاضا و رقابت خریداران در بعضی کالاها افزایش قیمت بعضا تا ۱۰ درصد را هم تجربه کردند.
در حالی که سه‌شنبه حباب قیمتی انواع شاخه‌های تیرآهن و سایزهای میلگرد به علت رکود بازار و نبود تقاضای واقعی تا حدودی از بین رفته بود، روز بعد به دنبال فروش موفق عرضه‌ها در رینگ فولاد و افزایش قیمت شمش و تختال C و از سوی دیگر به سبب افزایش قیمت دلار، نرخ انواع آهن‌آلات مجددا در مسیر صعود گام بر داشت. فعالان بازار معتقدند تا زمانی که صنعت ساخت‌وساز مسکن به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مصنوعات فولادی به تحرک درنیاید و پروژه‌های عمرانی دولت هرچه سریع‌تر آغاز نشود وضع به منوال اخیر خواهد بود. در این میان، وعده وام ۵۰ میلیون تومانی دولت به انبوه سازان مسکن نیز مادامی که محقق نشود و در عمل خود را نشان ندهد تاثیر ماندگار و مثبتی در بازار راکد فعلی ایجاد نخواهد کرد.
در این میان با داغ‌تر شدن تنور انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری و نزدیک شدن هرچه بیشتر به مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال باید منتظر ماند تا بازار به اتفاقات پیش رو چه عکس العملی نشان خواهد داد. به نظر می‌رسد هفته جاری به دنبال تعطیلات مربوط به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بازار و بورس کالا هم در تعطیلی به سر ببرند و به همین سبب شاهد تحرک و اتفاق خاصی در روند معاملات فولاد نباشیم.
بازار سنگ آهن جهانی در رکود!
تحولات بازارهای داخلی و صعود قیمت‌های مصنوعات فولادی در حالی است که قیمت میلگرد در بورس فیوچرز چین در روزهای آخر هفته به پایین‌ترین سطح طی ۹ ماه اخیر رسیده و قیمت نقدی سنگ آهن نیز در پایین‌ترین قیمت سال جاری ثبت شده است. از سوی دیگر قیمت میلگرد در بورس شانگهای سال جاری افت ۱۵ درصدی را تجربه کرده و به ۵۷۰ دلار در هر تن رسیده است. به گفته تجار چینی قیمت فعلی به قیمت کف سپتامبر سال گذشته زمانی که رکود اقتصادی در چین موجب افت تقاضا شده بود نزدیک شده است.
در همین حال سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در روز‌های اخیر ۹/ ۱ درصد کاهش یافته و به ۱۲۰ دلار و ۹۰ سنت در هر تن خشک سی اف آر چین رسیده است که این قیمت از دسامبر سال گذشته بی سابقه عنوان شده است. از سوی دیگر، کارشناسان حوزه فولاد هم هشدار داده اند بازار به رکود فصلی نیز وارد خواهد شد؛ چرا که در تابستان تقاضا کمتر است و به علت تقاضای پایین محصولات فولادی کارخانه‌های چینی مجبور شده‌اند خرید سنگ آهن را کاهش دهند و برخی خرید‌های خود را برای فروش به بازار وارد کنند.

    نظرات