مشاهده گلوله‌های قیری در سواحل دریای خزر

مشاهده گلوله‌های قیری در سواحل دریای خزر

http://www.bananews.ir/آلودگی‌های نفتی ساحل دریای مازندران از سوی پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، منشاءشناسی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس سلیمانی- مدیر گروه اکولوژی و کنترل آلودگی محیط پژوهشکده- در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار شد با اعلام این خبر توضیح داد: گلوله‌های قیری در ساحل دریای مازندران از بندر انزلی تا گرگان دیده می‌شوند که چندی پیش نیز ۴۰ تن از آنها از سواحل جمع‌آوری شده است.

به گفته وی، این گلوله‌های قیری از پراکنده شدن نفت بر روی سطح آب و بر اثر حرکت آب، جریان‌های دریایی و اقیانوس و تابش افتاب تشکیل می‌شوند که در اندازه‌های تقریبا ۵ سانتیمتری در کناره ساحل تجمع می‌کنند.

مدیر گروه اکولوژی و کنترل آلودگی محیط خاطرنشان کرد: این آلودگی‌ها، اکوسیستم محیط ساحلی را برهم می‌زنند و کاهش توریست‌ها را به دنبال دارند؛ ضمن اینکه تبخیر ترکیبات VOC آنها هوا را آلوده می‌کند و ترکیبات PAH آنها با ورود به چرخه غذایی در جانوران و انسان سرطان ایجاد می‌کنند.

 

سلیمانی با اشاره به اینکه این پروژه با همکاری مدیریت ارشد نفت خزر انجام می‌شود، افزود: نمونه‌هایی از نفت خام کشورهای همسایه تهیه شده تا با استفاده از بیومارکرها و FingerPrinting مشخص شود که منشأ اصلی این آلودگی‌ها کدام کشورها هستند.

به گفته وی به دلیل پایداری ترکیبات و مقاومت این تکه‌های نفتی از دستگاه GCMS برای آنالیز آنها و مشخص کردن منشأ دریایی و خشکی آنها و یا پایه گیاهی و جانوری نفت استفاده می‌شود.

همکاری با جایکا برای پایش آلودگی‌های نفتی خلیج فارس

به گفته مدیر گروه اکولوژی و کنترل آلودگی محیط پژوهشکده محیط زیست این گروه همچنین یک پروژه را برای پایش و کنترل آلودگی‌های نفتی در سه منطقه از خلیج فارس با همکاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(JICA) آغاز کرده است.

سلیمانی توضیح داد: نمونه‌برداری برای انجام این پروژه در بندر امام از دو ماه پیش آغاز شده است و تا شش ماه دیگر در مناطق خارک و عسلویه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی این طرح هشت‌ماهه با همکاری HSE وزرات نفت انجام می‌شود و در آن میزان آلاینده‌های ورودی به آب بر اساس معاهده‌ها و پارامترهای بین‌المللی سنجیده خواهد شد.

    نظرات